رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری

رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری

رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری سال پنجم تابستان 1400 شماره 63 (جلد دوم)

مقالات

۱.

نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر رفتارهای سیاسی در مدارس متوسطه شهرستان مراغه

کلید واژه ها: مهارت ارتباطی رفتار سیاسی مدیران مدارس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 334 تعداد دانلود : 766
هدف پژوهش حاضر، نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر رفتارهای سیاسی در مدارس متوسطه شهرستان مراغه است. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی و پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران و معاونان مدارس متوسطه شهرستان مراغه می باشد که با توجه به محدود بودن به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه استاندارد بود که اعتبارسنحی ابزار گردآوری داده ها، به وسیله روایی نمادین و برای برآورد پایایی آنها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین برای آزمون فرضیه های تحقیق از نرم افزار spss استفاده شد. یافته پژوهش نشان داد که مهارت ارتباطی بر رفتار سیاسی مدیران در مدارس متوسط شهرستان مراغه تاثیر دارد.
۲.

تأثیر مدیریت منابع انسانی استراتژیک بر عملکرد سازمان

کلید واژه ها: مدیریت استراتژیک مدیریت منابع انسانی سازمان نیروی انسانی عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 275 تعداد دانلود : 52
یکی از سرمایه های مهم و اساسی یک سازمان برای رسیدن به موفقیت منابع انسانی است. امروزه که محیط سازمان به محیط رقابتی تبدیل شده اگر ما نیروهای ماهر خود را از دست دهیم خسارات جبران ناپذیری متحمل میشویم. یکی از وظایف مهم مدیران منابع انسانی جذب بهترین سرمایه های انسانی از طریق برنامه ریزی است و علاوه بر این ها رعایت اخلاق حرفه ای مدیران یکی از مهم ترین مؤلفه ها در موفقیت سازمان ها به شمار می آید. منابع انسانی به عنوان کلیدی ترین منابع سازمانی، زمانی به طور کارآمد و اثر بخش به کار گرفته خواهد شد که با نگرش استراتژیک مدیریت شود. رویکرد استراتژیک در مدیریت منابع انسانی به مفهوم به کارگیری فنون و روش هایی نوین است که سازمان بتواند با اتکا به آنها در برابر محیط ناپایدار واکنش مناسب نشان داده و منابع انسانی را در جهت کسب مزیت رقابتی بسیج کند.
۳.

پیش بینی مدیریت بازاریابی بر اساس ویژگی های شخصیتی در اینفلوئنسر مارکتینگ های شبکه اجتماعی اینستاگرام

نویسنده:

کلید واژه ها: ویژگی های شخصیتی مدیریت بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 608 تعداد دانلود : 649
هدف از این پژوهش بررسی پیش بینی مدیریت بازاریابی بر اساس ویژگی های شخصیتی در اینفلوئنسر مارکتینگ های شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه اینفلوئنسر مارکتینگ های شبکه اجتماعی اینستاگرام شهر تهران در در سال 1400 بودند. حجم نمونه 150 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت و به شیوه نمونه گیری در دسترس (اجرای آنلاین) انتخاب و به مقیاس مدیریت بازاریابی و مقیاس ویژگی های شخصیتی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی در اینفلوئنسر مارکتینگ های شبکه اجتماعی اینستاگرام با مدیریت بازاریابی رابطه معنادار وجود دارد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 3/63 درصد از واریانس مدیریت بازاریابی به وسیله ویژگی های شخصیتی در اینفلوئنسر مارکتینگ های شبکه اجتماعی اینستاگرام تبیین می شود. در مجموع نتایج حاکی از آن است که ویژگی های شخصیتی در اینفلوئنسر مارکتینگ های شبکه اجتماعی اینستاگرام در پیش بینی مدیریت بازاریابی آنان نقش اساسی و مهمی دارند.
۴.

نقش ممیزی بازاریابی رابطه مند و مهارت های ارتباطی در پیش بینی رضایت مشتری

نویسنده:

کلید واژه ها: بازاریابی رابطه مند و مهارت های ارتباطی رضایت مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 521 تعداد دانلود : 464
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ممیزی بازاریابی رابطه مند و مهارت ه ای ارتباطی در پیش بینی رضایت مشتری بود. طرح پژوهش، تابع تشخیص دو گروهی بود. جامعه آماری این پژوهش مشتریان فروشگاه دیجی کالا شهر تهران در سال 1400 بودند. 100 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری دسترس انتخاب شدند به پرسشنامه بازاریابی رابطه مند (RMQ) اکبری و همکاران (1394)، پرسشنامه تجدیدنظر شده مهارت های ارتباطی (CST-R) کوئین دام (2004) و پرسشنامه رضایت مشتری محقق ساخته (R-MCSQ) پاسخ دادند. از بین آنها به این منظور تعداد 500 نفر دارای رضایت بالا و 50 نفر دارای رضایت پایین انتخاب شدند و بعد از این مرحله، داده های گرد آوری شده در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل تابع تشخیصی یا تحلیل ممیزی) با نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد که با کمک بازاریابی رابطه مند و مهارت های ارتباطی می توان رضایت مشتری را پیش بینی کرد و تحلیل ممیزی توانست با 94 درصد پیش بینی صحیح افراد را به دو گروه دارای رضایت پایین و بالا طبقه بندی نماید.
۵.

نقش پیش بینی کننده گی مدیریت بازاریابی در چابکی سازمانی

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت بازاریابی چابکی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 999 تعداد دانلود : 346
هدف از این پژوهش بررسی پیش بینی چابکی سازمانی بر اساس مدیریت بازاریابی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران بازاریابی شعب دیجی کالا شهر تهران در در سال 1400بودند. حجم نمونه 100 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت و به شیوه نمونه گیری در دسترس(اجرای آنلاین) انتخاب و به پرسشنامه مدیریت بازاریابی محقق ساخته(R-MMMQ) و پرسشنامه چابکی سازمانی(OAQ) شریفی و ژانگ(1999) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین مدیریت بازاریابی با چابکی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد(01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 1/42 درصد از واریانس چابکی سازمانی به وسیله مدیریت بازاریابی تبیین می شود. در مجموع نتایج حاکی از آن است که مدیریت بازاریابی در پیش بینی چابکی سازمانی نقش اساسی و مهمی دارند.
۶.

واکاوی چالشهای کارآفرینی اجتماعی بارویکرد آموزشی: کسب وکارهای سلامت محور (مورد مطالعه: داروخانه ها و تجهیزات پزشکی شهر کرمانشاه)

نویسنده:

کلید واژه ها: کارآفرینی کارآفرینی اجتماعی کارآفرینان اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 698 تعداد دانلود : 891
هدف این پژوهش واکاوی چالشهای کارآفرینی اجتماعی بارویکرد آموزشی: کسب وکارهای سلامت محور (مورد مطالعه داروخانه ها و تجهیزات پزشکی شهرکرمانشاه) می باشد و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش کیفی است. جمع آوری داده ها ازطریق مصاحبه با افراد متخصص است. جامعه موردمطالعه 14 نفر از افراد متخصص (با استفاده از تکنیک گلوله برفی) شامل: مدیران وکارشناسان معاونت غذاداروکرمانشاه، مدیران وکارشناسان داروخانه های کرمانشاه ومدیران وکارشناسان تجهیزات پزشکی کرمانشاه وکارآفرینان فعال دراین حوزه بود. (تثلیث) روش نمونه گیری این پژوهش، هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. به همین دلیل با چند تن از خبرگان این حوزه مصاحبه شد و ملاک برای تعیین حجم نمونه، اشباع نظری افراد مورد مطالعه بود. تحلیل داده ها با کد گذاری انجام شد و نتایج مصاحبه ها در قالب 12 مقوله اصلی چالشهای کارآفرینی اجتماعی بارویکرد آموزشی وراهکارهایی برای این چالشها شکل گرفت. درنتیجه این مقوله ها به عنوان چالش های کارآفرینی اجتماعی وراهکارهایی برای این چالشها شناخته شدند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که کارآفرینان اجتماعی نیاز به شناخت چالشها و اقدامات وراهکارهایی در محیط پیرامون دارند. شناخت چالشهای اجتماعی موجب می شود که آنان بتوانند بخش مهمی از موانع خود را تشخیص داده و آن ها را به محیط و جامعه پیرامون خود معرفی نموده وبا همکاری و همفکری در جهت برطرف نمودن آن ها اقدام نمایند.
۷.

شناسایی عوامل افزایش هزینه در پروژه های عمرانی با استفاده از رویکرد تصمیم گیری چند شاخصه فازی (مورد مطالعه: شهرداری تهران)

کلید واژه ها: مدیریت هزینه مدیریت پروژه پروژه های عمرانی روش تجزیه و تحلیل شکست وآثار آن تصمیم گیری چند شاخصه فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 494 تعداد دانلود : 437
یکی از فعالیت های کشورهای در حال توسعه برای ساخت زیر بناهای اقتصادی خود، اجرای طرح های عمرانی زیر بنایی است که سالانه بخش عمده ای از بودجه کشور را به خود اختصاص می دهد و لذا برنامه ریزی اصولی در خصوص این طرح ها از ملزومات و ضروریات بوده تا بتوان کم ترین نسبت هزینه به بهره وری را از آن استحصال نمود. هر ساله بخش عظیمی از اعتبارات و منابع مالی کشور، صرف سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ عمرانی و زیر بنایی می شود. مهم ترین شاخص موفقیت این پروژه ها علاوه بر دستیابی به اهداف مورد نظر و مقرون به صرفه بودن، اتمام آن در زمان پیش بینی شده می باشد. هدف از انجام مقاله حاضر شناسایی عوامل کلیدی افزایش هزینه در پروژه های عمرانی شهرداری تهران با استفاده از آنالیز حالات خرابی (FMEA) و تعیین میزان ریسک آن ها و وزن دهی و رتبه بندی آن ها با استفاده از مدل AHP فازی است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد عواملی که بر افزایش هزینه های پروژه های عمرانی موثر بودند عبارتند از: بالا رفتن هزینه در اثر تورم های به وجود آمده در کشور، عملکرد نامناسب پیمانکار، مشکل تخصص مهندسان مشاور و ناظر و عدم مطالعه کافی در ابتدای پروژه، نبود نیروی انسانی کارآمد، عدم ثبات مدیریت کارگاه از شروع پروژه، عدم وجود سیستم کنترل پروژه قوی، نبود سیستم مدیریت پروژه مناسب، نبود تعهد کاری در میان کارکنان پروژه، برآورد اشتباه هزینه ها در ابتدای پروژه که با استفاده از تحلیل FMEA، بالاترین ریسک مربوط به شاخص بالارفتن هزینه در اثر تورم های به وجود آمده در کشور است و با استفاده از سیستم مدیریت پروژه مهم ترین شاخص نبود سیستم مدیریت پروژه مناسب می باشد.
۸.

بررسی تأثیر بحران مالی بر ریسک سیستماتیک بانک های درحال توسعه از سال 1394-1399

کلید واژه ها: ریسک سیستماتیک بحران مالی ریسک پذیری مدیران بانکهای در حال توسعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 159 تعداد دانلود : 696
زمینه و هدف: سابقه ریسک در صنعت بانکداری قدمت طولانی دارد. با وجود تنوع در خدمات و نوآوری در بانکداری، ریسکها نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز یافته است. وجود عوامل متعدد از جمله وجود بحرانهای مالی سبب شده که پدیده ریسک همواره به عنوان یک تهدید، فعالیت بانکها را تحت تهدید جدی قرار دهد. لزوم توجه به مدیریت ریسک در صنعت بانکداری هنگامی بارز می گردد که عوامل درون و برون سازمانی از جمله مدیران، سهامداران، سپرده گذاران، نهادهای دولتی و نهادهای بین المللی به این مهم توجه ای ویژه داشته باشند. هدف از این پژوهش تببین تاثیر بحران مالی بر روی بانکهایی است که در شروع پیشرفت در عرصه بانکداری جهانی می باشند. روش پژوهش: این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی همبستگی است. بازه زمانی پژوهش از سال 1394 لغایت 1399 بوده است. جامعه آماری پژوهش 200 بانک بزرگ در حال توسعه به گزارش موسسه مطالعاتی گلوبال فایننس است که 7 بانک ایرانی بوده و به عنوان نمونه انتخاب شده است (ملی – صادرات – ملت – تجارت – سپه – مسکن – کشاورزی). برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل های رگرسیونی چند متغیره در نرم افزار اویوز استفاده شده است. متغیر وابسته در این پژوهش ریسک سیستماتیک، متغیر مستقل بحران مالی، متغیر تعدیل گر میزان ریسک پذیری مدیران و متغیرهای کنترلی استقلال مدیران، اندازه بانک، اهرام مالی و بازده دارایی است. نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که بحران مالی بر ریسک سیستماتیک بانکهای درحال توسعه جهانی تاثیر دارد. همچنین بحران مالی در تعامل با ریسک پذیری مدیران بر میزان ریسک سیستماتیک بانکهای درحال توسعه تاثیر دارد.
۹.

نقش توسعه فردی در بازاریابی محصولات مصرفی

کلید واژه ها: توسعه فردی بازاریابی محصولات مصرفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 852 تعداد دانلود : 70
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش توسعه فردی در بازاریابی محصولات مصرفی بود. روش مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت سایپا و نمایندگی مرتبط با آن در نیمه اول سال 1399 تشکیل داد که تعداد آنها 700 نفر بود و ازاین بین با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 236 نفر انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های توسعه فردی آیربای (1998) و بازاریابی محصولات مصرفی جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل رگرسیون چندگانه (به روش گام به گام) و همبستگی پیرسون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. همچنین نتایج تحلیل همبستگی پیرسون برای تک تک مؤلفه های متغیرهای پیش بین نیز نشان داد توسعه فردی و درک بازار رابطه ی معناداری با هم دارند (01/0>p، 33/0 =r)؛ توسعه فردی با برند شخصی کارآفرین رابطه مثبت و معنی داری دارد (01/0>p، 38/0 =r)؛ توسعه فردی با برند بنگاه رابطه مثبت و معنی داری دارد (05/0>p، 439/0 =r)؛ توسعه فردی با اثر کارآفرین رابطه معنی داری ندارد (05/0<p، 044/0 =r) همچنین بین توسعه فردی و برند تلفیقی هیچ رابطه معناداری گزارش نمی شود (05/0<p، 088/0 =r). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد با افزایش یک واحد در «توسعه فردی» به میزان 425/0 واحد بر نمره «بازاریابی محصولات مصرفی» افزوده می شود.
۱۰.

ارزیابی نقش مدیران شهری در مدیریت بحران

کلید واژه ها: کلیدواژه: نقش مدیران شهری مدیریت بحران راهبردهای مقابله با بحران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 214 تعداد دانلود : 221
امروزه به دلیل افزایش بحران های مختلف اجتماعی و زیست محیطی، مدیریت بهینه بحران یکی از راهبردهای مهم و ضروری جهت مقابله با بحران هاست. همچنین مدیریت بحران مستلزم طراحی و کارآمدسازی س اختارهای س تادی و عملی اتی مقابله با بحران، ارتقای مهارتهای اطلاعاتی و عملیاتی مقابله با بح ران، اس تفاده از ابزار و تکنیکهای نوین و اثربخش پیشگیری و مقابله با بحران م یباش د. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی می باشدو از لحاظ شیوه گردآوری داده ها رویکرد توصیفی به شیوه تحلیل محتوا می باشد. برای گردآوری داده ها به دو شکل مطلاعات کتابخانه ای و ارزیابی پیشینه و پژوهش های صورت گرفته در ارتباط با متغیرهای تحقیق با رویکرد تحلیل محتوا می باشد. از لحاظ زمانی نیز پژوهش یک رویکرد مقطعی داشت زیرا در یک برهه زمانی خاص داده ها گردآوری و محتوای مورد نظر تدوین و ارزیابی شدند. ملاک گزینش محتوا بررسی حداقل یکی از متغیرهای پژوهش بود.یافته ها نشان داد علی رغم نبود یک راهبرد مدیریتی واحد و متناسب با موقعیت های مختلف، مدیریت بحران نیازمند شناخت موقعیت و ابعاد مختلف بحران و اقتضائات محیطی و هدفمند با هدف مقابله با آن می باشد، در پایان پیشنهادات مناسب و کاربردی جهت مقابله با بحران و مدیریت بهینه آن ارائه شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹