مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی مهر و آبان 1402 شماره 80 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تدوین مدل ساختاری تفسیری توسعه ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازی های بومی و محلی ورزش های سنتی بازی های سنتی ورزش های باستانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۱۰
هدف از این پژوهش تدوین مدل ساختاری تفسیری توسعه ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی بود. با توجه به هدف پژوهش، روش انجام پژوهش روش کیفی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی و ورزش های سنتی هستند. با بهره گیری از روش نمونه-گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهنده گان کلیدی (شامل 14 نفر از خبرگان) برای شناسایی چارچوب مدل انتخاب شدند و با انجام مصاحبه نیمه ساختارمند (با گروه های کانونی)، مؤلفه ها و عوامل توسعه ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی شناسایی شدند. سپس الگوسازی ساختاری تفسیری نیز به عنوان یکی از روش های اجماعی مورد استفاده قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که 42 کد مفهومی در قالب 8 مقوله بر توسعه ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی موثر هستند. همچنین با استفاده از تحلیل ساختاری تفسیری مشخص شد که مدل توسعه ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی متشکل از هفت سطح است که در سطح اول عوامل برگزاری مسابقات و زیرساختی قرار دارند و عوامل همکاری سازمان ها، مدیریتی، نیروی انسانی، آموزشی، رسانه و منابع مالی به ترتیب در سطوح دوم تا هفتم قرار گرفتند. بنابراین پیشنهاد می شود که شاخص های شناسایی شده براساس مدل پژوهش مورد توجه مسئولان ورش کشور قرار گیرد تا شاهد توسعه ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی در کشور بود.
۲.

طراحی مدل ساختاری تفسیری برای جانشین پروری در ادارات ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ادارات ورزش و جوانان استعدادیابی جانشین پروری شایسته سالاری مدیریت منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸ تعداد دانلود : ۱۷
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ساختاری تفسیری جانشین پروری در ادارات ورزش و جوانان انجام پذیرفت. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی پژوهش، از مطالعه ادبیات پژوهش مرتبط، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 8 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی در ورزش و تحلیل محتوای جهت دار، 70 کد مفهومی استخراج شد، سپس کدها در قالب 15 مقوله و 4 درون مایه اصلی (شامل عوامل سازمانی، فردی، فرآیندی و فراسازمانی) دسته بندی و پرسشنامه تدوین گردید. در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته در بین 17 نفر از مدیران و کارمندان ادارات ورزش و جوانان توزیع و 15 پرسشنامه کامل جمع آوری شد و به کمک روش مدل سازی ساختاری-تفسیری تحلیل گردید. نتایج نشان داد شاخص های "الزامات وظیفه ای و مشوق های سازمان برای جانشین پروری" و "نظام استعدادیابی و بانک اطلاعاتی افراد مستعد در سازمان" به عنوان عوامل مهم و تأثیرگذار بر جانشین پروری در سازمان های ورزشی اند که بیشترین تأثیر را بر شاخص های دیگر دارند و عوامل "عدالت سازمانی"، "نظام ارزیابی عملکرد" و "تعهد و حمایت مدیران ارشد" دارای بیشترین وابستگی بودند. برنامه های جانشین پروری باید با توجه به نیازهای هر سازمان طراحی گردد و ازآن جا که طراحی و اجرای نظام جانشین پروری در هر سازمان یک وظیفه پیچیده و زمان بر است و نیاز به توجه مداوم و منابع کافی دارد بنابراین سازمان ها باید منابع و زمان قابل توجهی را صرف این امر مهم کنند.
۳.

واکاوی پدیدارشناختی عوامل مؤثر بر موفقیت صادرات کالاهای ورزشی ایرانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صادرات تجارت کسب وکار اقتصاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۸
پژوهش حاضر باهدف واکاوی پدیدارشناختی عوامل مؤثر بر موفقیت صادرات کالاهای ورزشی ایرانی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازجمله مطالعات کیفی بود که به صورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورداستفاده در پژوهش حاضر از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر شامل افرادی بودند که به در حوزه صادرات کالاهای ورزشی فعال بودند. مشارکت کنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونه گیری همگون و درعین حال با رعایت حداکثر تنوع نمونه گیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد 13 مصاحبه در این خصوص انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از تحلیل موضوعی استفاده گردید. نتایج نشان داد که 6 مضمون اصلی و 32 مضمون فرعی وجود دارد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر عوامل مؤثر بر موفقیت صادرات کالاهای ورزشی ایرانی در 6 بخش شامل جنبه های انسانی، اقتصادی، تجاری، فنی، حقوقی و مالی مشخص گردید. به عبارتی توجه به عوامل شناسایی شده می تواند زمینه جهت موفقیت صادرات کالاهای ورزشی ایرانی را فراهم نماید.
۴.

درک پیامدهای پاسخگویی مدیران در سازمان های ورزشی با استفاده از نظریۀ داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اصول مدیریت پاسخگویی شفاف سازی نظام پاسخگویی مدیران ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۵
غالباً، سازمان ها، مدیران و کارکنان فقط در مواردی که دچار مشکل می شوند تمایل به پاسخگویی دارند، این امر بر مشکلات سازمان به ویژه سازمان های ورزشی بیش از پیش افزوده است، بنابراین هدف از این پژوهش درک پیامدهای پاسخگویی مدیران در سازمان-های ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. روش این پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد است و رهیافت موردنظر رویکرد نظام مند اشتراوس و کوربین بود. مشارکت کنندگان در تحقیق را صاحب نظران علمی و اجرایی ورزش کشور تشکیل می دادند که از طریق روش نمونه گیری گلوله برفی و مبتنی بر اشباع نظری با 12 نفر از آن ها مصاحبه عمیق انجام شد. جهت تحلیل داده ها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی استفاده شد. یافته ها تحت تأثیر شرایط علی، زمینه ساز و مداخله گر پاسخگویی از دو جنبه اداری و غیراداری قابل پیگیری است. همچنین در تقابل با این وضعیت راهبردهای سطح کلان و سطح خرد درنظر گرفته می شود که نتیجه آن در قالب شفاف سازی و رفع ابهام، بهبود عملکرد، افزایش ضریب اعتماد، اقناع سازی، ممانعت از سوء استفاده و اتلاف منابع، افزایش همدلی، توانمندسازی مدیران و اثربخشی اقدمات پدیدار می شود.
۵.

شناسایی ابعاد مدل راهبردی SOAR در ورزش مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و ارائۀ راهبردها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فقر ورزشی کمیته امداد مدل SOAR ورزش مددجویان ورزش نیازمندان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۰
ورزش به عنوان عاملی تأثیرگذار بر ابعاد مختلف زندگی انسان ها در پژوهش های زیادی بررسی و به اثرات مثبت آن تأکید شده است. فقر به معنای درآمد کم و سایر محرومیت ها می تواند از جنبه های زیادی در ارتباط با ورزش نیازمندان موردبررسی قرار گیرد. کمیته امداد به عنوان یکی از متولیان مبارزه با فقر و حمایت از نیازمندان در کشور شناخته شده و حتی در بخش ورزش مددجویی نیز دستورالعمل هایی ارائه کرده که اغلب کلی بوده و کمتر به صورت عملیاتی اجرایی می شود.پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد مدل راهبردی سوآر در ورزش مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و ارائه راهبردها انجام شد. روش پژوهش کیفی و ازنظر هدف اکتشافی و کاربردی است، برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد و مدارک بالادستی کمیته امداد استفاده شد، مشارکت کنندگان پژوهش شامل مدیران ورزشکار در بخش های حمایت، فرهنگی، مالی و پژوهش کمیته امداد بودند و نمونه ها به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات مدل راهبردی سوآر بکار گرفته شد. 15 قوت، 9 فرصت، 13 آرمان و 12 نتایج، شناسایی و اولویت بندی شدند و درنهایت، 8 راهبرد تدوین شد. نتایج نشان داد توجه به برنامه ریزی های کلان و تخصیص اعتبارات ویژه برای ورزش مددجویان بیشتر مورد تأکید است.
۶.

راهبردهای نوسازی کسب و کارهای ورزشی در دوران پساکرونا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: باشگاه پساکرونا کرونا کسب و کار ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱ تعداد دانلود : ۱۱
هدف این تحقیق بررسی راهبردهای نوسازی کسب و کارهای ورزشی در دوران پساکرونا بود. این تحقیق به صورت کیفی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق اعضای هیات علمی مدیریت ورزش با زمینه تخصصی بازاریابی، کارشناسان و کارشناسان مشاغل ورزشی و همچنین مدیران باشگاه های ورزشی بودند. برای دستیابی به هدف تعیین شده، از یک مطالعه کیفی با استفاده از مصاحبه های عمیق با نخبگان استفاده شد. مصاحبه ها به صورت هدفمند و به شکل گلوله برفی ادامه یافت و در نهایت با 15 نفر مصاحبه شد. در نهایت، داده های بدست آمده از مصاحبه ها به روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تأیید اعتبار و پایایی در این مطالعه با استفاده از مفهوم پایایی و عناصر متعدد آن، از راهبردهای متعددی مانند مرور در زمان کدگذاری، تأیید نتایج با مراجعه به موضوعات و تأیید همکاران تحقیق استفاده شد و روایی و پایایی تایید شد. 33 راهبرد نهایی شناسایی شد، که در قالب 8 مقوله طبقه بندی شدند و در مرحله آخر سه مضمون راهبردهای محتوا محور، فرایند محور و خارجی انتخاب شدند. در نتیجه در شرایط اقتصادی کنونی کشور، هنگام بررسی علت کاهش سودآوری و ضررهای مالی کسب و کارهای ورزشی، باید هم شرایط عمومی اقتصادی کشور و هم عوامل خاص داخلی صنعت یا مدیریت ضعیف داخلی به عنوان محرک های اضافی مدنظر قرار گیرد. لذا کسب و کارهای ورزشی می تواند با استراتژی منحصر به فرد خود مانع ورشکستگی و توسعه کسب و کارخود گردند.
۷.

تدوین مدل کیفی ارزیابی عملکرد در فدراسیون ورزشی بولینگ، بیلیارد و بولس(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد مدلسازی ساختاری تفسیری نتایج عملکرد فدراسیون ورزشی بولینگ و بیلیارد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳ تعداد دانلود : ۱۳
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل کیفی ارزیابی عملکرد در فدراسیون ورزشی بولینگ، بیلیارد و بولس جمهوری اسلامی ایران بود. در این تحقیق از روش دلفی استفاده شد که مرحله اول (با رویکرد کیفی و استقرایی) داده های حاصل از مصاحبه های عمیق با خبرگان سازمانی و بیرونی (11 نفر)، با استفاده از نرم افزار مکسکیودا و روش تحلیل مضمونی، تجزیه و تحلیل گردید و به ترسیم الگو و شبکه مضامین (441 کد و 26 مضمون) ارزیابی عملکرد سازمان منجر شد. در مرحله دوم (با رویکرد کمی) با هدف ساختاردهی به نظرات خبرگان از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد که یکی از فنون پژوهش عملیاتی نرم است. در نتیجه با سطح بندی مضامین حاصل از مرحله اول و نیز کشف روابط میان آنها، مدل مفهومی نهایی ترسیم شد. یافته های تحقیق، 8 مضمون پایه تعیین کننده عملکرد را شامل می شود: رهبری و مدیریت، ارتباطات، عضوگیری، مدیریت منابع مالی، استانداردسازی، تصویر مثبت، حفظ ارزش ورزش در جامعه، و آموزش و مهارت کارکنان. همچنین 3 مضمون به عنوان نتایج عملکرد شناسایی شدند که شامل سه مؤلفه فعالیت های آموزشی، مسابقات داخلی و خارجی و تغییر قوانین تاسیس باشگاه ها قرار گرفتند. این ۱۱ مؤلفه، اجزای تشکیل دهنده مدل نهایی تحقیق هستند. نهایتاً بر اساس مولفه های موجود در مدل نهایی پیشنهادات کاربردی همچون استفاده از گزارشهای عملکرد توسط مدیران، ایجاد ارتباطات مدیر با فدارسیون های دیگر و چگونگی جلب رضایت مشتریان و کارکنان برای مدیران ارائه گردید.
۸.

شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر فساد رقابتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حکمرانی فساد ورزش جارت زدگی داروزدگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۲
هدف از این تحقیق شناسایی و ارزیابی عوامل (درون و برون بخشی) موثر بر اکوسیستم فساد در ورزش است، لذا با شناسایی این شاخض ها به تحلیل فساد رقابتی پرداخته می شود. جامعه تحقیق، 23 نفر از اساتید دانشگاهی می-باشد که در زمینه فساد سابقه پژوهش و مطالعه داشته اند. بر اساس مرور ادبیات و پیشینهء پژوهش، 11 شاخص در 4 بُعد شناسایی و استخراج شد: الف) ماهیت ورزش معاصر ب) شاخص های اصلی حکمرانی ج) سطوح فرابخشی د) پیامد. برای تجزیه تحلیل داده ها از روش ترکیبی تئوری تصمیم گیری چند معیاره فازی شامل: ANP بر اساس DEMATEL استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص پیامد و سطوح فرابخشی، به ترتیب اثرگزارترین و همچنین شاخص های ماهیت ورزش معاصر و حکمرانی نیز به عنوان اثرپذیرترین عوامل در بروز فساد رقابتی هستند. نتایج اولویت بندی عوامل از دیدگاه مشارکت کنندگان نشان داد که شاخص های اصلی حکمرانی، بالاترین وزن نهایی را به خود اختصاص داده اند. هرچند پیامد در چرخهء وقوع فساد، آخرین مرحلهء این پدیده محسوب میشود، اما در چرخهء اثرگزاری، به عنوان نخستین و اثرگزارترین شاخص، سایر معیارها را تحت تاثیر قرار م دهد، زیرا به عنوان محرکهای اولیه، امکان ادراک ریسک های مربوط به مشارکت و همچنین شرایط سود و زیان فعالیت های مفسدانه را تبیین می کند. با متناسب سازی نظام جرم و مجازات، افزایش جرایم مالی و محرومیت های انضباطی سختِ مفسدان، محدودیت شدید در عفو مقامات فاسد و جلوگیری از ورود مجدد آنها، و برقرارسازی سیستم های پایش می تواند نقش تأثیرگذاری در کاهش فساد ورزشی ایفا کند.
۹.

تدوین مدل مدیریت بحران در اماکن ورزشی بر اساس سیستم پشتیبان تصمیم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت بحران اماکن ورزشی سیستم پشتیبان تصمیم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱ تعداد دانلود : ۱۲
این پژوهش با هدف تدوین مدل مدیریت بحران در اماکن ورزشی بر اساس سیستم پشتیبان تصمیم انجام شد. این پژوهش از لحاظ ماهیت جزو پژوهش های اکتشافی-بنیادی بود که با استفاده از رویکرد کیفی و راهبرد اشتراوس و کوربین انجام شد. اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، مدیران فدراسیون های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان و همچنین متخصصان حوزه ی ورزش جامعه ی آماری پژوهش را تشکیل دادند. که 21 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند در این مطالعه برای گرد آوری داده ها از دو روش کتابخانه ای (مرور کتب، مقالات، پایان نامه ها، اسناد و گزارش های رسمی و...) و میدانی (مصاحبه با اعضای نمونه پژوهش) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها براساس نظریه داده بنیاد و در سه گام شامل کدگذاری باز ، کدگذاری محوری و مرحله کدگذاری انتخابی با استفاده از نرم افزار Maxqda انجام شد. بر اساس یافته ها پژوهش این موارد شناسایی شد: شرایط علی شامل (محیط متغیر، افزایش بحران های ملی و بین المللی ، پیوند ورزش با جامعه و...) شرایط زمینه ای شامل (بهبود مهارت های نیروی انسانی، داشتن برنامه راهبردی و عملیاتی و....) عوامل مداخله گر شامل (ضعف های ساختاری، ضعف نیروی انسانی، مشکلات اقتصادی و تجهیزاتی و..) پدیده محوری شامل (استفاده از DSS در مدیریت بحران، تدوین الگوی مدیریت بحران در سازمان های ورزشی)، راهبردها (تدوین الگوی راهبردی مدیریت بحران، مدیریت بحران، شناسایی بحران های احتمالی و...) و پیامدها شامل (حفظ منابع و زیرساخت ها، واکنش سریع تر سازمان در مقابل بحران، و...).
۱۰.

طراحی الگوی توسعۀ دیپلماسی ورزشی دیجیتال در جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال ایران نظریه داده بنیاد مدلسازی معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۲
مقوله دیپلماسی که با قدمتی به بلندی تاریخ همواره بر دو عنصر اطلاعات و ارتباطات استوار بوده است، بیش از سایر حوزه های اجتماعی در معرض تاثیرپذیری از مشخصه های عصر ارتباطات است. از این رو هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال در کشور بود. این پژوهش از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه اجرا ترکیبی از تحقیق کیفی و کمی (آمیخته) بود. جامعه آماری این پژوهش با توجه به نوع تحقیق در که در مورد دیپلماسی ورزشی است، شامل کلیه صاحب نظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بین الملل؛ اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی در کشور؛ مسئولان روابط بین الملل فدراسیون ها بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزر و در بخش کمی برای تائید مدل مفهومی برخواسته از نظریه داده بنیاد از مدل-یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. یافته ها نشان داد که در مجموع 6 عامل برای توسعه دیپلماسی ورزشی دیجیتال در کشور وجود دارد که شامل "نیازسازی"، "ظرفیت سازی"، "ساختارسازی"، "برندسازی"، "برنامه ریزی" و "سیاست های توسعه ای" بود. همچنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری حاکی از برازش مدل تحقیق داد و تمامی مسیرها مثبت و معنادار بودند. در یک نتیجه گیری کلی باید اذعان داشتکه برای توسعه هرچه بیشتر دیپلماسی ورزشی دیجیتال، باید ساختارهای اجرایی در برنامه توسعه ابزار دیجیتال ایجاد و سیاست گذاری هایی شود در این زمینه، تا زمینه نیاز افراد به این شاخه از دیپلماسی ورزشی نیز جذب شود.
۱۱.

شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر ارتقاء جذابیت محیط فروشگاهی برندهای ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: محیط فروشگاه برندهای ورزشی عوامل اجتماعی عوامل زیبایی شناختی عوامل محیطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۳
طراحی محیط فروشگاه یکی از عوامل موثر بر جذب و تصمیم به خرید مشتریان می باشد. هدف تحقیق حاضر شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر ارتقاء جذابیت محیط فروشگاهی برندهای ورزشی بود. روش تحقیق از نظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحلیل از نوع توصیفی و اکتشافی بود که داده ها به صورت میدانی جمع آوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه بازاریابی، متخصصان دکوراسیون، طراحان و معماران داخلی محیط های فروشگاهی و مشتریان وفادار فروشگاه های ورزشی شهر مشهد بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود و در مجموع 14 مصاحبه و پرسشنامه ماتریسی تا اشباع نظری داده ها تکمیل شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون و همچنین برای سطح بندی عوامل شناسایی شده از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها نشان داد که 49 گویه در 9 مفهوم و 3 مقوله کلی عوامل محیطی، اجتماعی و زیبایی شناسی در جذابیت محیط فروشگاهی برندهای ورزشی وجود دارد. سطح بندی عوامل موثر بر ارتقا جذابیت محیط فروشگاهی برندهای ورزشی نشان داد که این ابعاد در 5 سطح قرار دارند. در نتیجه گیری کلی باید متذکر شد که فروشگاه های ورزشی باید از مزیت های رقابتی با دوام در برنامه های بلندمدت فروشگاه ها استفاده کنند، به نحوی که امکان کپی برداری آن توسط رقبا کاهش یابد تا بتوانند جذابیت محیط فروشگاهی برند ورزشی خود را ارتقا دهند.
۱۲.

بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با عملکرد کارکنان وزارت ورزش وجوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سلامت سازمانی عملکرد وزارت ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۷ تعداد دانلود : ۱۵
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان است. جامعه آماری کلیه کارشناسان حوزه ستادی وزارت ورزش و جوانان دارای حداقل مدرک فوق دیپلم به تعداد 400 نفر بودند که براساس جدول مورگان تعداد 200 نفر بعنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند روش انجام این پژوهش از نوع کاربردی و همبستگی می باشد. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI) و خودارزیابی عملکرد استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظر 15 تن از اساتید مورد تأیید قرار گرفت. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای سلامت سازمانی 88/0 و برای پرسشنامه عملکرد 91/0 بدست آمد. از آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر کولوموگروف – اسمیرنوف ، آزمون دو جمله ای ، ضریب همبستگی اسپیرمن و معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد .نتایج تحقیق نشان داد وضعیت سلامت سازمانی و عملکرد کارکنان در حد مناسب است و بین ابعاد سلامت سازمانی و نیز بین سلامت سازمانی و عملکرد کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین براساس معادلات ساختاری تأکید علمی و حمایت از منابع بیشترین اثرگذاری را بر عملکرد دارند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰