مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی مرداد و شهریور 1402 شماره 79 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تحلیل استراتژیک ذی نفعان سازمان لیگ برتر فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پتانسیل ذی نفان لیگ فوتبال فوریت قدرت منافع

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱ تعداد دانلود : ۲۳
حضور ذی نفعان مختلف، مدیران سازمان لیگ را با چالش هایی در برنامه ریزی و تخصیص منابع مختلف، مواجه ساخته-است و هدف این پژوهش، تحلیل استراتژیک ذی نفعان سازمان لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران بود. بدین منظور 197 متخصص دانشگاهی حوزه مدیریت بازاریابی و راهبردی ورزش و مدیران و کارکنان سازمان لیگ برتر فوتبال و ورزشکاران و مربیان، به عنوان نمونه پژوهش، با پاسخ به پرسش نامه مندلو (1991) و ثقفی (1393)، به تعیین میزان قدرت، منافع، پتانسیل (تهدید و همکاری) و فوریت ذی نفعان پرداختند. تجزیه و تحلیل بر اساس نرم افزار اس.پی.اس.اس صورت گرفت. نتایج حاکی از آن بود که سازمان لیگ برتر فوتبال دارای 2 گروه ذی نفعان است: ذی نفعان اصلی (حامیان مالی، رسانه های ورزش ملی، دولت و ارگان های دولتی، بازیکنان و مربیان و داوران حاضر در لیگ برتر) و ذی نفعان اولیه (هواداران و تماشاگران لیگ)، که در این میان، دولت و ارگان های دولتی دارای پتانسیل تهدید و همکاری بالایی هستند و به دلیل بالا بودن میزان فوریت، باید به عنوان یک ذی نفع مهم، استراتژی مشارکت دادن در نظر گرفته شود. نتایج این پژوهش می تواند به مدیران و برنامه ریزان کمک نماید تا بدانند در برخورد با هر ذی نفع چه استراتژی را بکار گیرند و در نهایت با تأمین خواسته های آنان بتوانند به سمت حرفه ای گرایی گام بردارد.
۲.

چابکی بازاریابی ورزشی: شناسایی پیشامدها، پیامدها و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی با نقش تعدیلگری تلاطم بازار (مورد مطالعه: برند ورزشی مجید (مروژ))(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند مجید (مروژ) چابکی بازاریابی ورزشی عملکرد تلاطم بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۰ تعداد دانلود : ۲۱
در پژوهش حاضر برای اولین بار پیشامدها و پیامدهای چابکی بازاریابی در حوزه ورزش و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را 280 نفر نیروی فروش و بازاریابی شرکت مجید تشکیل دادند. برای تعیین تعداد اعضای نمونه از دو روش فرمول کوکران برای جامعه محدود و قاعده 10 برابری استفاده شد و 162 نفر به عنوان اعضای نمونه در نظر گرفته شدند. برای گردآوری داده ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، پرسش نامه محقق ساخته با طیف پنج نقطه ای لیکرت در میان اعضای نمونه توزیع شد و 162 پرسش نامه دریافت شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد و نتایج حاصل از آن نشان داد که هوشمندی بازاریابی، آموزش و توسعه و برنامه ریزی بازاریابی، پیشامدها و عوامل محرکی برای چابکی بازاریابی ورزشی هستند. همچنین چابکی بازاریابی ورزشی بر مزیت محصول جدید و قابلیت نوآوری تأثیر معنادار دارد و این دو متغیر از پیامدهای چابکی بازاریابی ورزشی هستند. عملکرد شرکت نیز پیامد دیگر چابکی بازاریابی ورزشی است که مزیت محصول جدید و قابلیت نوآوری نیز بر عملکرد تأثیر معنادار دارد و در نهایت تلاطم بازار رابطه بین چابکی بازاریابی ورزشی و عملکرد شرکت را تعدیل می کند. به طور کلی، طبق یافته-های پژوهش، چابکی بازاریابی ورزشی، یکی از روش های نوین بازاریابی است که شرکت های ورزشی موفق می توانند برای حفظ و بهبود جایگاه رقابتی خود بکارگیرند. در نهایت نیز پیشنهادهای کاربردی به مدیران شرکت های ورزشی و پژوهشگران آتی ارائه شد.
۳.

ساخت و اعتباریابی پرسش نامۀ به کارگیری نخبگان علمی ورزشی در سازمان های ورزشی کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل عاملی به کارگیری نخبگان سازمان ورزشی نخبگان علمی ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۵ تعداد دانلود : ۲۱
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار مدل به کارگیری نخبگان علمی ورزشی در سازمان های ورزشی کشور است و برای انجام آن از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی باتوجه به مبانی نظری تحقیق و دریافت نظرات نخبگان علمی ورزشی 62 سؤال طراحی گردید سپس برای کسب اعتبار صوری و محتوایی، سؤالات بین 15 نخبه علمی ورزشی، توزیع و نتایج از طریق فرمول لاوشه محاسبه و پنج سؤال حذف گردید و 57 سؤال باقیمانده در بین 337 نفر از نخبگان علمی ورزشی با درنظرگرفتن روش انتخاب حجم نمونه در معادلات ساختاری از طریق نمونه گیری احتمالی به روش طبقه ای نسبتی، به صورت تصادفی توزیع شد. برای کسب روایی سازه از طریق معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی اقدام گردید. داده ها با استفاده از نرم افزارهای لیزرل و اس.پی. اس. اس مورد بررسی قرار گرفت. مؤلفه های اصلی با چرخش واریماکس، پنج مؤلفه را با عناوین و ضرایب پایایی به ترتیب، بسترحاکم (78/0)، شرایط علّی (82/0)، راهبردها (95/0)، پیامدها (93/0) و شرایط مداخله گر (93/0) مشخص کرد و ضریب کل آلفای کرونباخ پرسش نامه 93/0 حاصل گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازش الگوی پنج عاملی را تأیید نمود. در نهایت پرسش نامه طراحی شده در این مطالعه می تواند به عنوان ابزار مناسبی برای مدل به کارگیری نخبگان علمی ورزشی در سازمان های ورزشی کشور مورداستفاده قرار گیرد.
۴.

طراحی الگوی ورزش تفریحی در خانواده با رویکرد نظریۀ داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اوقات فراغت خانواده مشارکت ورزشی ورزش تفریحی ورزش در خانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۰ تعداد دانلود : ۲۵
با توسعه تکنولوژی و ماشینی شدن سبک زندگی، میزان ورزش و فعالیت بدنی کاهش یافته که موجب کاهش میزان سلامتی افراد جامعه شده است. یکی از زمینه هایی که موجب افزایش سلامت جسمانی و روانی جامعه می شود، ورزش و اوقات فراغت است. لذا، هدف از این تحقیق طراحی الگوی ورزش تفریحی در خانواده بود. روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کیفی و با بکارگیری روش داده بنیاد بود و روش جمع آوری داده ها به صورت میدانی بود که بر اساس نظر متخصصان، مدل مناسب طراحی شد. جامعه این تحقیق متخصصین فعال اوقات فراغت شامل اعضاء هیأت علمی دانشگاه ها، مشاوران خانواده، کارشناسان برگزاری رویدادهای ورزشی خانوادگی در وزارت ورزش و جوانان، متخصصین فدراسیون ورزش همگانی بود. نمونه گیری به روش گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که محقق در مصاحبه 26 به حد اشباع نظری رسید. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. تحلیل محتوای یافته ها از طریق فرآیند تحلیل در پارادایم استراوس کوربین و طی سلسله مراتب کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود. بر همین اساس ورزش تفریحی در خانواده را به عنوان طبقه محوری در نظر گرفته و سایر طبقات تحت عنوان مقولات شرایطی (علی، زمینه ای و مداخله گر)، تعاملی/ فرآیندی و پیامدی بررسی شد. یافته های پژوهش شامل 6 مولفه در شرایط علی، 4 مولفه در شرایط زمینه ای، 4 مولفه در شرایط مداخله گر، 5 مولفه در راهبردها و 7 مولفه در پیامدها بوده است که در مجموع به 26 مولفه می رسد. مسئولان و نهادهای دولتی می توانند باتوجه به نتایج پژوهش ، در راه اعتلا و توسعه ورزش تفریحی در خانواده گام های مثبت و بلندتری بردارند.
۵.

شناسایی روش های تامین مالی باشگاه های ورزشی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تأمین مالی باشگاه های ورزشی اقتصاد مقاومتی شرایط تحریم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۵ تعداد دانلود : ۲۵
هدف این پژوهش روش های تامین مالی باشگاه های ورزشی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم بود. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی خبرگان و افراد آگاه در حوزه اقتصاد در ورزش بودند. به منظور شناسایی این خبرگان از نمونه برداری هدفمند استفاده شد. پس از انجام نمونه گیری؛ تعداد 15 خبره آگاه و متخصص در حوزه اقتصاد در ورزش شناسایی گردید. خروجی این روش منجر به شکل گیری پرسشنامه ای با توجه به روش تاپسیس جهت انتخاب مناسب ترین روش تامین مالی گردید. روایی این پرسشنامه به واسطه بررسی نظرات خبرگان و همچنین پایایی پرسشنامه نیز پس از محاسبه آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (88/0=α). به منظور انتخاب بهترین روش تامین مالی از روش تاپسیس و به منظور اولویت بندی شاخص های تاثیرگذار شناسایی شده از روش AHP استفاده گردید. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده های تحقیق با استفاده از نرم افزارهای SuperDecisions و BT TopSis SoLver انجام گردید. با توجه به نتایج روش AHP مشخص گردید که تحریم های بین المللی با نمره نرمال 147/0، ساختار اقتصادی ورزش با نمره نرمال 117/0 و سیاست های نظارتی با نمره نرمال 096/0 مهمترین شاخص های تاثیرگذار بر روش های تامین مالی باشگاه های ورزشی در کشور ایران می باشد. همچنین با توجه به نتایج روش تاپسیس مشخص گردید که فعالیت های تجاری خارج از ورزش با ضریب 9955/0 بهترین روش تامین در میان روش های تامین مالی باشگاه های ورزشی در کشور ایران بود.
۶.

عوامل مؤثر بر حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای ورزشی با رویکرد داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حکمرانی مشارکتی رویکرد داده بنیاد کسب و کارهای ورزشی مدیریت بحران ویروس کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸ تعداد دانلود : ۲۲
شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای ورزشی را با تهدید جدی مواجهه کرده است. هدف پژوهش شناسایی عوامل موثر بر حکمرانی مشارکتی مدیریت بحران ویروس کرونا در کسب و کارهای ورزشی بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش ناساختاریافته گلیزر بود. جامعه آماری خبرگان مدیریت ورزشی هستند که تخصص علمی، اجرایی یا هر دو را دارند. در پژوهش حاضر نظرات 15 نفر از خبرگان طی مصاحبه نیمه ساختار یافته به روش هدفمند تا رسیدن به حد اشباع نظری جمع آوری گردید. پایایی مصاحبه ها با استفاده از روش مطالعه توافق درون موضوعی 75/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی توسط نرم افزار مکس کیودا نسخه ۲۰۱۸ استفاده شده است. 60 کد در مرحله کدگذاری باز و ۷ محور در کدگذاری محوری به دست آمد و در نهایت عوامل رویکرد سیستمی، راهبرد جبرانی، سازمان های مردم نهاد، سیاست گذاری مقابله با بحران، حمایت رسانه ای، دولت الکترونیک و حکمرانی بحران به عنوان عوامل موثر شناسایی شدند. در نتیجه مدیرت بحران مبتنی بر حاکمیت مشارکتی می تواند با توجه به این عوامل به توانمندهای خود در مقابله با چنین بحران هایی بیافزاید و در احیا ء و فعال نگه داشتن ورزش و کسب و کارهای ورزشی عملکرد بهتری داشته باشد.
۷.

تدوین پیشران ها و عدم قطعیت های مؤثر بر درآمدزایی پایدار باشگاه های ورزش حرفه ای فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آینده نگاری پیشران عدم قطعیت درآمدزایی ورزش حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳ تعداد دانلود : ۲۲
با پیشرفت جوامع و پیچیده تر شدن آن، سیاست گذاری نیز نقایص و ناکارآمدی های خود را به نحو روزافزونی آشکار کرده است. از جمله علل این ناکار آمدی ها می توان به تقلیل گرایی، درک نادرست از عدم قطعیت ها و سودای دستیابی به قطعیت، تحول الگوهای جدید شناخت و ساده انگاری بیش ازحد پیچیدگی های جهان انسانی، اشاره نمود.. آینده نگاری یکی از حوزه های دانش است که بر جامع نگری و مشارکت مبتنی است. آینده نگاری یعنی پرده برداشتن از چیزی که می تواند تفاوت نظام مند یا اساسی در سال های آینده ایجاد نماید. یکی از محیط هایی که مدام در معرض تغییرات بسیار قرار دارد و دارای عدم قطعیت های بسیاری است، محیط ورزش است. در سازمان های ورزشی، توسعه موضوعی اساسی به شمار می آید و مفهوم توسعه در ورزش با مولفه درآمدزایی پایدار، پیوندی ناگسستنی دارد.. در این راستا نیاز به سیاست گذاری از طریق آینده نگاری که هم به لحاظ نظری و هم از منظر کاربردی مورد توجه و تاکید است، می تواند باعث توسعه ورزش و در نهایت توسعه درآمدزایی در ورزش ایران گردد. پژوهش حاضر در زمره تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) محسوب می شود.این پژوهش ذینفعان داخلی و خارجی تدوین پیشرانها و عدم قطعیت های مؤثر بر درآمدزایی پایدار باشگاه های ورزش حرفه ای ایران بر اساس نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب و در نهایت یافته ها حاکی از آن است که افزایش بودجه ورزش و نگاه بهتر به لحاظ اقتصادی و مالی به ورزش حرفه ای و وجود اسپانسر ها در قالب اسپانسر های دولتی و یا بعضا اسپانیر های خصوصی از مهم ترین پیشران های باشگاه های ورزش حرفه ای می باشد.
۸.

تعیین توانایی فرایندهای ذهنی مصرف کنندگان ورزشکار و غیر ورزشکار محصولات ورزشی با توجه به نقش بازاریابی عصبی برندهای داخلی و خارجی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نورومارکتینگ برند ورزشی نگرش ورزشکاران امواج مغزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۴ تعداد دانلود : ۲۱
هدف از تحقیق حاضر تعیین توانایی فرایندهای ذهنی مصرف کنندگان (ورزشکار و غیر ورزشکار) محصولات ورزشی با توجه به نقش بازاریابی عصبی برندهای داخلی و خارجی می باشد. در این پژوهش تبلیغات ورزشی داخلی و خارجی به عنوان متغیر مستقل و امواج مغزی و نگرش ورزشکاران و غیرورزشکاران به عنوان متغیر وابسته مطرح هستند. تحقیق حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت نیمه تجربی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل 32 دانشجوی ورزشکار و غیر ورزشکار بودند، که از این تعداد 16 نفر ورزشکار و 16 نفر غیر ورزشکار و همگی راست دست و در رده ی سنی20 الی 35 سال انتخاب شدند. اطلاعات حاصل جهت تحلیل کمی با استفاده از نرم افزارMatlab19 و SPSS نسخه 22 به داده های کمی تبدیل شدند و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد. از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف جهت مشخص کردن نرمال بودن جامعه ی آماری استفاده شد. جهت آزمون فرضیه ها، از آزمون t زوجی، تحلیل واریانس با اندازه های مکرر (هم بسته) استفاده شد. یافته ها همچنین تفاوت فعالیت فرکانس های مغزی (در مجموع) در قبل، حین و بعد از مشاهده ی تبلیغات در افراد ورزشکار و غیر ورزشکار را به طور واضح نشان داد و همچنین نتایج، تفاوت تأثیر تبلیغات خارجی نسبت به داخلی بر تصمیم به خرید گروه های ورزشکار و غیر ورزشکار را به طور واضح نشان داد.
۹.

واکاوی الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص مشکلات برند ملی ورزش کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند ملی ورزش الگوهای ذهنی روش شناسی کیو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۲۴
هدف تحقیق حاضر واکاوی الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص مشکلات برند ملی ورزش کشور بود. این پژوهش از منظر هدف، کابردی و به دلیل استفاده از روش شناسی کیو، از نوع آمیخته بود. در اولین مرحله، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 14 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی، مدیریت بازاریابی ورزشی، متخصصان حوزه برندسازی، صاحب نظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی عمومی و ورزشی، متخصصان در حیطه گردشگری عمومی و ورزشی و اصحاب رسانه جهت مشخص نمودن عبارات کیو مصاحبه شد. بعد از این مرحله نوبت به شناسایی ذهنیت ها با روش کمی و به کمک تکنیک تحلیل عاملی کیو رسید در پژوهش حاضر تعداد مشارکت کنندگان 29 نفر بود به صورت غیر احتمالی بودند که عبارات کیو را مرتب نمودند. با استفاده از چرخش واریماکس و تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل بالا با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 دسته بندی شدند. یافته ها نشان داد که هفت الگوی ذهنی "فضای قانونی و حاکمیت بازدارنده"، "گرایش به مدیریت نامناسب"، "فشارهای بیرونی و تحریم ها"، "عدم وجود بازارهای آزاد"، "ساختاری فرهنگی ورزشی ضعیف"، "مشکلات اقتصادی و سرمایه داری" و "ضعف رسانه های ورزشی کشور" در خصوص مشکلات پیرامون برند ملی ورزش کشور وجود دارد. در یک نتیجه گیری کلی باید بیان کرد که ساختار ورزش کشور نتوانسته است که برند خود را به خوبی در کشور تبیین کند و به عنوان یک برند ملی چه در سطح داخلی چه در سطح بین اللملی مطرح نماید و این مهم استنباط می شود که برای برون رفت از آن باید بسیار ریشه ای به حل مسئله اقدام نمود.
۱۰.

طراحی مدل ارائۀ تسهیلات اعطایی بانک ها در صنعت ورزش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تسهیلات بانک ها صنعت ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶ تعداد دانلود : ۲۳
تحقیق حاضر باهدف طراحی مدل ارائه تسهیلات اعطایی بانک ها در صنعت ورزش طراحی گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که به صورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع گرانندتئوری بود. مشارکت کنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکت کنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونه گیری همگون و با رعایت حداکثر تنوع نمونه گیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد 15 مصاحبه در این خصوص انجام گردید. این افراد شامل خبرگانی بودند که به موضوع پژوهش حاضر اشراف کامل داشتند. به عبارتی از منظر علمی و عملی سوابق ارزشمندی در این خصوص داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمهساختاریافته بود. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تعداد 56 کد از مصاحبهها استخراج گردید که این کدها در 15 مقوله دستهبندی گردید. به صورتی که مقولهها مطابق با مدل پارادیمی در ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علی (2 مقوله)، مقوله اصلی: طراحی مدل تسهیلات اعطایی بانک ها در صنعت ورزش (1 مقوله)، راهبردها (4 مقوله)، شرایط زمینه ای (3 مقوله)، شرایط مداخلهگر (2 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) جای گرفتند. توجه به عوامل زمینه ای و عوامل مداخله گر و عملیاتی نمودن راهبردها می تواند زمینه جدی جهت بهبود تسهیلات اعطایی بانک ها در صنعت ورزش را فراهم نماید. با توجه به نتایج پیشنهاد میگردد تا با ارزیابی نحوه ارائه تسهیلات بانکی و همچنین ایجاد بسته های تسهیلاتی متنوع با توجه به ضوابط بانکی؛ شرایطی جهت افزایش تسهیلات اعطایی بانک ها در صنعت ورزش ارائه داد.
۱۱.

استراتژی های موثر در مدل اسپانسرشیپ ورزش های حرفه ای ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدل اسپانسرشیپ ورزش حرفه ای استراتژی های موثر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۲۴
اسپانسرشیپ منبعی است که قادر خواهد بود مزایای رقابتی پایدار ایجاد نموده و شکلی از بازاریابی است که با سریعترین رشد همراه بوده و پتانسیل تبدیل شدن به ابزار بازاریابی قرن 21 را داراست. از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی استراتژی های موثر در مدل اسپانسرشیپ ورزش های حرفه ای ایران می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر گردآوری داده ها میدانی و روش پژوهش توصیفی از شاخه پیمایشی می باشد که بر اساس نظریه برخاسته از داده ها به روش گراندد تئوری مبتنی بر گلیزر است. جامعه آماری صاحب نظران حوزه صنعت ورزش، اعضای هیات علمی دانشگاه ها، روسا، دبیران و مسئولین بازاریابی فدراسیون های ورزشی، مدیران و اعضاء هیات رئیسه باشگاه ها و سازمان های ورزش حرفه ای، مدیران و اعضای هیات رئیسه شرکت های حامی مالی و مدیران رسانه های ورزشی می باشند که تعداد 23 نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری هدفمند و غیراحتمالی انتخاب شدند. مصاحبه ها بصورت باز و نیمه ساختاریافته و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفته است. نتایج تحقیق 6 استراتژی کلی شامل سرمایه گذاری، مدیریت رابطه، اهرم سازی اسپانسرشیپ و فعالسازی، تناسب و ائتلاف را به عنوان استراتژی های موثر در اسپانسرشیپ ورزش حرفه ای شناسایی نمود. این پژوهش با ارایه الگو و با تمرکز بر استراتژی های مناسب به دنبال ایجاد مزیت های رقابتی و افزایش توان تجاری سازمان های ورزشی می باشد.
۱۲.

ارائۀ مدل ارزیابی عملکرد رسانه های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اطلاع رسانی مشارکت اجتماعی ماهیت آموزشی فرهنگ سازی استقلال رسانه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۵ تعداد دانلود : ۳۰
رسانه ها به عنوان یکی از تأثیرگذارترین عوامل جذب تماشاگران محسوب می شوند. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ارزیابی عملکرد رسانه های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه بود. این تحقیق بر اساس روش کمی، بر مبنای مسیر اجرا اکتشافی و بر حسب هدف از نوع کاربردی صورت گرفته است. مشارکت کنندگان شامل کلیه صاحب نظران مدیریت ورزشی و مدیریت رسانه ای و در بخش کمی شامل کلیه مربیان فوتبال، مدیران فوتبال، بازیکنان، داوران، خبرنگاران در لیگ های فوتبال و کارشناسان ارتباطات رسانه ای، همچنین مخاطبین لیگ برتر فوتبال کشور بود که تعداد 384 نفر (با تأکید بر کفایت نمونه فرمول تعیین حجم نمونه کوکران) بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی طبقه ای بود. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی عملکرد رسانه های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال بود. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل اکتشافی و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ ابزار با استفاده از روش معادلات ساختاری تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک راهه و مدل سازی بر اساس نرم افزار اس ال پی اس انجام شد. بر اساس نتایج به دست آمده، با توجه به سه مقدار 02/0 ، 15/0 و 35/0 به عنوان مقادیر نشان دهنده قدرت پیش بینی مدل برای GoF ، مقدار محاسبه شده 563/0 نشان از برازش کلی قوی مدل دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰