فیلتر های جستجو: فیلتری انتخاب نشده است.
نمایش ۱ تا ۲۰ مورد از کل ۳٬۰۸۹ مورد.
۱.

تأثیر ارزش ویژه برند بر ارزش ادراک شده و قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی برند مجید(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ارزش ویژه برند ارزش ادراک شده قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی محصولات ورزشی مجید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۰ تعداد دانلود : ۴۱
هدف: برند به عنوان ارزشمندترین دارایی ناملموس هر سازمانی، به دلیل مزیت های فوق العاده ای که ایجاد می کند، نقش مهمی در موفقیت سازمان و برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان دارد؛ بنابراین ایجاد و حفظ موقعیت مناسب آن در ذهن مشتریان برای تأثیر در تصمیم گیری و قصد خرید آنها از اهداف مهم هر سازمان به شمار می رود. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر ارزش ادراک شده و قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی در شهر تبریز می باشد. روش: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی بود. 366 نفر از مشتریان محصولات ورزشی مجید در شهر تبریز به صورت داوطلبانه پرسشنامه های استاندارد ارزش ویژه برند یو و دانسو (۲۰۰۱)، ارزش ادراک شده اگرت و یولاگا (۲۰۰۰) و قصد خرید پارک و همکاران (۲۰۰۸) را بصورت داوطلبانه تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. یافته ها: یافته های مدل معادلات ساختاری نشان داد که ارزش ویژه برند تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ادراک شده (01/11=t، 86/0= β) و قصد خرید مجدد (37/6=t، 66/0= β) مشتریان محصولات مجید شهر تبریز دارد. همچنین نتایج نشان داد مدل نظری ارائه شده مورد تأیید بوده و بنابراین مدل فرضی از برازش مناسبی (75/1 df=/2 χ و 047/0= RMSEA) برخوردار است. نتایج: می توان بیان کرد تولید کنندگان محصولات ورزشی می توانند با در اولویت قرار دادن ارزش ویژه برند و ایجاد تصویر ذهنی از برند و ایجاد وفاداری در مشتریان، قصد خرید مجدد را افزایش دهند.
۲.

امکان سنجی توسعه قرارداد های الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفه ای(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: قراردادهای الکترونیکی شفافیت عدالت فوتبال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۵ تعداد دانلود : ۲۳
هدف: تحقیق حاضر با امکان سنجی توسعه قرارداد های الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفه ای طراحی و اجرا گردید. روش: روش تحقیق حاضر از نوع آمیخته بود که به صورت کیفی و کمی انجام گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به حوزه تحقیق بودند. جامعه آماری این تحقیق در بخش کمی را تمامی اعضای مجمع فدراسیون فوتبال بود که تعداد این افراد شامل 89 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده های تحقیق حاضر در بخش کیفی از تحلیل تم به صورت کدگذاری مصاحبه های تحقیق استفاده شد. همچنین در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیه وتحلیل داده های تحقیق حاضر در نرم افزار SPSS و PLS انجام گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که درمجموع تعداد 5 عامل شامل جنبه های زیرساختی، عوامل مربوط به قوانین و مقررات، جنبه های فرهنگی، بسترهای دانشی و بسترهای انگیزشی به عنوان الزامات و بسترهای مربوط به توسعه قرارداد های الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفه ای مشخص شدند. نتایج: توسعه قرارداد های الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفه ای به عنوان یک اصل مهم و کلیدی نیازمند توجه همه جانبه به مسائل مختلفی ازجمله جنبه های زیرساختی، عوامل مربوط به قوانین و مقررات، جنبه های فرهنگی، بسترهای دانشی و بسترهای انگیزشی دارد.
۳.

شناسایی پیشران های توسعه ورزش حرفه ای کشور عراق(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: پیشران ها توسعه ورزش سازمان های ورزشی عراق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۰ تعداد دانلود : ۲۵
این پژوهش با هدف شناسایی پیشران های توسعه ورزش حرفه ای کشور عراق، انجام شد. پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از داده ها است. برای گردآوری داده های پژوهش از 25 مصاحیه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان و مدیران سازمان های ورزشی عراق بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی پدید آمدند. با استناد به نتایج کدبندی محوری و مفاهیم مشترک بین کدهای باز، 10 محور به نام های حمایت از ورزشکاران حرفه ای، امکانات آموزشی و تجهیزات تمرینی، تربیت و ارتقای مربیگری، رقابت های ملی و بین اللملی، تحقیقات علمی و نوآوری، رسانه و فرهنگ، حمایت مالی، رویکرد یکپارچه سازی سیاست توسعه ای، مشارکت کنندگان در ورزش و پرورش استعدادها و نخبه پروری در امر شناسایی پیشران های توسعه ورزش حرفه ای کشور عراق شناسایی شد؛ لذا پیشنهاد می شود؛ با نهادینه کردن فرآیند شایسته سالاری و ثبات مدیریت در جذب و بکارگیری و نگاه داشته مدیران ورزش حرفه ای به ویژه در باشگاه ها، تمرکز بر توانمندسازی مدیران به ویژه در بخش بانوان با بهبود تفکر راهبردی و نگرش سیستمی در امر توسعه ورزش حرفه ای کشور عراق گام برداریم.
۴.

شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: نهادینه سازی فرهنگ ورزشی کودکان و نوجوانان معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویر احمد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۵ تعداد دانلود : ۱۸
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است. روش اجرای این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری حدود 480 نفر کلیه فرهنگیان تربیت بدنی استان می باشد و نمونه آماری تعداد 200 نفر از معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین عوامل، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد .همچنین فعالیت خانواده و گروه های همسالان بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیت نهادهای دولتی (سازمان های ورزشی، مدرسه و رسانه) بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیت های مشترک بخش دولتی و خصوصی بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیت های تسهیل کننده بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر مثبت و معنادار دارد. بنابراین شایسته است که عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش شناسایی و بر این عوامل تاکید ویژه و اساسی به منظور رونق بخشیدن به ورزش کودکان شود.
۵.

فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان ایرانی در فعالیت های ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فراترکیب مرور نظام مند مشارکت در ورزش عوامل و موانع مؤثر دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۸ تعداد دانلود : ۲۱
وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه سازی شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شده است. روش این پژوهش مرور نظام مند و با هدف ترکیب پژوهش های کیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مطالعات کیفی (مقالات و پایان نامه های) بازه زمانی سال های 1390 تا 1400 که در داخل کشور به صورت تمام متن در پایگاه های اطلاعاتی و کتابخانه های دانشگاه ها در دسترس بودند تشکیل می دادند. براساس ملاک های ورود و خروج 12 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر به منظور جمع آوری اطلاعات، از چک لیست طراحی شده استفاده شد. جهت کنترل کیفیت، روایی و پایایی، کدهای استخراجی مورد سنجش قرار گرفت و روایی کدها با استفاده از ابزار گلین ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایچ پژوهش های اولیه از روش سنتز موضوعی و نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. یافته ها نشان داد در تبیین عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در ورزش سه عامل و مانع محیطی کلی به نام های عوامل و موانع محیط عمومی، عوامل و موانع محیط عملیاتی و عوامل و موانع محیط داخلی قرار دارند. در این بین عوامل و موانع محیطی اساسی ترین متغیرها را برای پیش بینی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی در خود جای می دهند. براساس این نتیجه، لازم است در تبیین مشارکت ورزشی دانش آموزان بیشترین نگاه و اقدام سمت عوامل و موانع محیطی معطوف گردد.
۶.

شناسایی و بسط الگوهای منحصر به فرد مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: الگوی مصرف کالای ورزشی بانوان صنعت ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۵ تعداد دانلود : ۱۵
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و بسط عوامل موثر برالگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی بود. روش پژوهش از نظر گرد آوری داده ها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و متخصصان رشته های مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی، دانشجویان دکترا رشته بازاریابی ورزشی و بانوانی که خدماتی ورزشی به آنها ارائه می شود، بودند. نمونه آماری در بخش کیفی به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری (16 نفر و 28 سند) و در بخش کمی از روش هدفمند دردسترس انتخاب شدند (360 نفر) انتخاب گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحب نظران، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با نرم افزار Maxqda، همچنین تجزیه و تحلیل قسمت کمی با نرم افزار مدل معادلات ساختاری Smart PLS3 انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که چارچوب مفهومی تحقیق حاضر شامل پنج بخش عوامل محیطی، پیش نیازهای مصرف، ارزش ها و هنجارهای جامعه، ویژگی های دموگرافیک گروه های مرجع و بهبود مصرف کالای ورزشی بود. همچنین ارزش ها و هنجارهای از دو منظر ارزش های جامعه و فرهنگ مصرف مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش کمی مشخص شد که اکثر مسیرهای روابط بین مؤلفه های پژوهش (به جز مسیر عوامل محیطی -> بهبود مصرف کالای ورزشی) و همچنین گویه ها با هریک از عامل های خود بزرگ تر از 96/1 و معنی دار است، این معناداری حاکی از پیش بینی صحیح روابط مدل پژوهشی است. پیشنهاد می گردد جهت افزایش مصرف کالای ورزشی توسط بانوان باید کالاهای ورزشی با استفاده از تجهیزات نوین و باتوجه به نیازها و علایق بانوان و بهره گیری از نمادهای ورزشی طراحی شوند.
۷.

طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر رفتار گردشگران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: گردشگری ورزشی مطابقت رفتاری توسعه پایدار رفتارهای محیطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۷ تعداد دانلود : ۲۱
هدف: هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر رفتار گردشگران بود. روش: این تحقیق از نوع آمیخته (کیفی- کمی) بود. در مطالعه کیفی از نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزر و در مطالعه کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را در بخش کیفی صاحب نظران تشکیل می دادند. این افراد با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند و با استناد با اشباع نظری 17 نفر از آنها انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری این تحقیق را در مطالعه کمی کارکنان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، کارکنان شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری و همچنین برگزار کنندگان و راهنمایان تورهای ورزشی تشکیل می دادند و حجم نمونه آنها برابر با 270 نفر بود و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. همچنین در بخش کمی از روایی محتوای، روایی سازه و آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: براساس یافته های تحقیق مطابقت های رفتاری گردشگران ورزشی با هدف توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر 9 مقوله فرعی و سه مقوله اصلی (رفتار اصلی) تحت عناوین رفتارهای محیطی، رفتارهای فرهنگی- اجتماعی و رفتارهای اقتصادی است. همه سازه های تعریف کننده این عوامل در تحلیل عاملی تایید و مشخص گردد مدل نظری از اعتبار لازم برخوردار می باشد. نتایج: همانگونه که ملاحظه شد، اهداف رفتاری گردشگران ورزشی مبتنی بر توسعه پایدار مقاصد ورزشی بر ایجاد توازن در توسعه گردشگری از طریق رفتارهای محیطی، رفتارهای اجتماعی- فرهنگی و رفتارهای اقتصادی تأکید دارد.
۸.

اثر رضایت، کیفیت خدمات و نوآوری بر عشق به برند در میان مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رضایت کیفیت خدمات نوآوری عشق به برند برندهای منتخب داخلی و خارجی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱ تعداد دانلود : ۱۷
هدف از پژوهش حاضر اثر رضایت،کیفیت خدمات و نوآوری بر عشق به برند در میان مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها چهار پرسشنامه بود. پرسشنامه استاندارد رضایت (84/0=a )، پرسشنامه کیفیت خدمات لی (79/0=a )، پرسشنامه نوآوری (81/0=a ) و پرسشنامه عشق به برند (86/0=a ) که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. شاخص های ارزیابی کلیت مدل معادله ساختاری با توجه به دامنه مطلوب این شاخص ها در مجموع بیانگر این بود که مدل مفروض تدوین شده توسط داده های پژوهش حمایت می شوند، بعبارت دیگر برازش داده ها به مدل برقرار است و همگی شاخص ها دلالت بر مطلوبیت مدل معادله ساختاری دارند. نتایج نشان داد که نوآوری یکی از فاکتورهای مهم و اساسی است که بر رضایت مشتریان تأثیر می گذارد. در بازار رقابتی امروز اگر برندهای ورزشی بتوانند در محصولات خود نوآوری بیشتری داشته باشند، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص می دهند و این امر موجب می شود عشق برند در بین مشتریان بیشر شود.
۹.

تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: بازاریابی عصبی فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۰ تعداد دانلود : ۲۲
مطالعه حاضر به مرور تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی می پردازد. روش تحقیق مقاله حاضر به شکل مروری صورت یافته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل استفاده از مطالعات (جستجوی اسناد و مقاله ها) است. برای جستجوی مقالات به زبان فارسی و لاتین از مقالات سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ استفاده شد که ازطریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Scopus، Sid، Jcr ، Google Scholar، و Science Direct جمع آوری شدند. همچنین برای استخراج مقالات از کلیدواژه های بازاریابی عصبی (Neuromarketing)، فعالیت های مغزی در بازاریابی ورزشی (Brain activities in sports marketing)، مشتریان کالاهای ورزشی (Sporting goods customers) استفاده شد. ۵۲ مقاله از جستجوی کلمات کلیدی به دست آمد و پس از درنظرگرفتن معیارهای ورود و خروج 23 عنوان مقاله به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که بازاریابی عصبی منجر به افزایش فعالیت امواج مغزی مشتریان و همچنین ارتقای برند و ایجاد عمیق تر با مشتریان کمک می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تحلیل بازاریابی عصبی در صنعت کالاهای ورزشی نه تنها به بهبود تجربه مشتریان کمک می کند، بلکه می تواند به ارتقاء فعالیت های مغزی آن ها نیز کمک کند و در نهایت به رشد و توسعه این صنعت کمک کند.
۱۰.

تحلیل شاخص های توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کارآفرینی ورزشی دانشگاه فنی و حرفه ای توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۳ تعداد دانلود : ۲۰
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه ها و شاخص های توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های فنی وحرفه ایی کشوراست. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت از نوع اکتشافی و ازنظر رویکرد از نوع ترکیبی (آمیخته) است. در بخش کیفی و با استفاده از روش دلفی، 30 نفر ازنظر متخصصان، مدیران، خبرگان وصاحبنظران حوزه کارآفرینی و خبرگان سازمانی و مدیران ورزشی که با این امر، سروکار دارند، استفاده شده است و درنهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. با استفاده از روش دلفی به شناسایی متغیرها پرداخته شده است. بر اساس ادبیات پژوهش و نظرات تخصصی خبرگان درمجموع 55 عامل شناسایی شده است. برای غربال شاخص ها و شناسایی شاخص های نهایی از رویکرد دلفی فازی استفاده شده است و 48 شاخص در راند اول، 44 شاخص در راند دوم و 39 شاخص در راند سوم استخراج شده است. عوامل شناسایی شده در چهار بعد، بعد مدیریتی، بعد تجاری، بعد تخصصی و بعد محیطی شناسایی شده است که ترتیب رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده اند. استفاده از ظرفیت های کارآفرینی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند راهگشای بیکاری فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی این دانشگاه باشد.
۱۱.

بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه جهت گیری بازاریابی پایدار مدیران باشگاه های ورزشی شهر مشهد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پرسشنامه جهت گیری بازاریابی پایدار مدیر ورزش باشگاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۷ تعداد دانلود : ۱۱۱
هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه جهت گیری بازاریابی پایدار در جامعه مدیران باشگاه های ورزشی فعال شهر مشهد بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران باشگاه های ورزشی شهر مشهد (1400=N) تشکیل دادند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه جهت گیری بازاریابی پایدار ساخته لوکیک (2020) که مشتمل بر 15 سؤال بود استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ، ضریب امگا مک دونالد، ضریب تتا، تنصیف براون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزارهای آماری SPSS، Lisrel و Stata استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه 979/0=θ، 971/0=Ω، 963/0=α) می باشد. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی سؤالات رابطه معناداری با مؤلفه ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخ ص های نسبت X2 به df برابر با 32/2 و (RMSEA) که برابر با 092/0 می باشد، بنابراین مدل از برازش لازم برخوردار است. همچنین شاخص های 92/0=NFI، 93/0=CFI، 91/0=GFI، 90/0=AGFI و 93/0=IFI برازش مدل را تأیید کردند. در خصوص روابط مؤلفه ها با مفهوم جهت گیری بازاریابی پایدار نتایج نشان داد که هر سه مؤلفه توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم مورد نظر باشند و لذا تمامی مؤلفه های یکپارچگی استراتژیک، قابلیت های اخلاقی و مشارکت اجتماعی می توانند در الگوی ساختاری پرسشنامه مجتمع گردند و این ابزار می تواند برای جمع آوری داده های مورد نیاز از سوی پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرد.
۱۲.

طراحی فرایند پرورش استراتژیست در سازمان های ورزشی با استفاده از رویکرد آمیخته اکتشافی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژیست تفکر راهبردی توانمندسازی سازمان های ورزشی مدیریت استعداد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶۱ تعداد دانلود : ۱۶۸
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر، طراحی فرایند پرورش استراتژیست در سازمان های ورزشی با استفاده از رویکرد آمیخته اکتشافی بود. روش پژوهش: جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل نخبگان و متخصصان مرتبط با حوزه ورزش بودند، که از سوابق مدیریتی برخوردار بودند و با حجم نمونه 12 نفر به روش هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کمی تمامی مدیران کل و معاونان ادارات کل ورزش و جوانان استان های کشور و اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی دانشگاه های دولتی سراسر کشور بودند (305 نفر) که حجم نمونه 179 نفر با استفاده از جدول مورگان به صورت تصادفی خوشه ای گزینش شدند. در بخش کیفی از نظریه داده بنیاد با رویکرد ساختارگرایی برای تحلیل یافته ها استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرهای استادان و نیز روایی همگرا و واگرا با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. یافته ها: در بخش کیفی مدل ارائه شده شامل 47 مؤلفه در کدگذاری اولیه بود که در 12 بعد و 3 مرحله به ترتیب (الزامات سازمانی، شایستگی های استراتژیست و شیوه های توسعه شایستگی های استراتژیست) طبقه بندی شدند. در بخش کمی نتایج نشان داد مدل ارائه شده دارای برازش مناسبی بود. نتیجه گیری: طی کردن فرایند پرورش استراتژیست در چارچوب این مدل می تواند بر تدوین و اجرای موفق تر برنامه های راهبردی در سازمان های ورزشی صحه بگذارد و مسیر تحقق مأموریت ها، اهداف سازمانی و رشد و تعالی سازمان های ورزشی را بهبود بخشد و توسعه دهد.
۱۳.

طراحی مدل پارادیمی برنامه استراتژیک اوقات فراغت ورزشی با تأکید بر الگوی ایرانی -اسلامی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اوقات فراغت برنامه ریزی راهبردی الگوی ایرانی الگوی اسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۵ تعداد دانلود : ۱۰۴
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل پارادیمی برنامه استراتژیک اوقات فراغت ورزشی با تأکید بر الگوی ایرانی اسلامی با رویکرد ترکیبی اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، روش تحقیق، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و شیوه گردآوری پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی را اساتید مدیریت ورزشی متخصص در اوقات فراغت و برنامه ریزی استراتژیک و اساتید جامعه شناسی ورزشی شامل می شوند؛ که این افراد، به صورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبه های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید (16 مصاحبه با 16 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). جامعه آماری بخش کمی ﺷﺎﻣﻞ خبرگان اداره ورزش و جوانان استان فارس می باشند (80 نفر). ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده های پژوهش حاضر از کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که مقوله ها در قالب 16 مقوله و 62 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علی (4 مقوله)، مقوله اصلی: برنامه استراتژیک اوقات فراغت ورزشی (1 مقوله)، راهبردها (4 مقوله)، شرایط زمینه ای (3 مقوله)، شرایط مداخله گر (3 مقوله) و پیامدها (1 مقوله) جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفه ی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است بنابراین مدل پژوهش از برازش کافی برخوردار می باشد.
۱۴.

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش استان البرز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استارت آپ های ورزشی اقتصاد ورزش بازارهای ورزشی درآمدزایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۷ تعداد دانلود : ۵۰
ورزش در حال حاضر یکی از جذاب ترین بازارها در حوزه سرمایه گذاری است. از همین رو، بخش ورزش ایران به طور کلی و استان البرز نیاز مبرمی به شناخت منابع سرمایه گذاری بخش خصوصی برای رهایی از وابستگی به منابع دولتی دارد. لذا هدف این پژوهش شناسایی فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش استان البرز انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بود. در مرحله اول با 18 نفر مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و در مرحله دلفی فازی 14 نفر شرکت کردند. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی پس از انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته از تکنیک دلفی فازی جهت دستیابی به توافق گروهی بین خبرگان استفاده شد. نتایج دلفی فازی نشان داد هفت عامل فرصت سرمایه گذاری به ترتیب شامل شرکت های تولیدی کالاهای ورزشی، پزشکی ورزشی، شرکت های دانش بنیان ورزشی، استارت آپ های ورزشی، شرکت های تولیدی مکمل های ورزشی، اماکن ورزشی و گردشگری ورزشی وجود دارد. در بین فرصت های سرمایه گذاری در ورزش استان البرز، بالاترین رتبه مربوط به شرکت های تولیدی کالاهای ورزشی و پایین ترین رتبه مربوط به گردشگری ورزشی می باشد. در پایان، با شناسایی عوامل فرصت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش استان البرز می توان گفت فرصت های متنوعی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش استان البرز وجود دارد که توجه به هر کدام می توان بستری مناسبی برای درآمدزایی از سوی سرمایه گذاران فراهم آورد.
۱۵.

طراحی مدل پارادایمی چالش های تورهای گردشگری ورزشی و ارائه راهکارهای پیشنهادی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تورهای گردشگری توسعه گردشگری رویداد ورزشی مشکلات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹۷ تعداد دانلود : ۱۸۶
مقدمه: هدف از این تحقیق طراحی مدل پارادایمی چالش های تورهای گردشگری ورزشی و ارائه راهکارهای پیشنهادی با رویکرد داده بنیاد بود. روش پژوهش: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه های عمیق و باز (ساختارنیافته) با 13 نفر از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و متخصصان تورهای گردشگری داخلی و خارجی است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبه شوندگان و سپس استادان متخصص بررسی و تائید شد. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعه حسابرسی فرایند نتایج 6/68 درصد به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافته ها: مؤلفه های شرایط علی، مداخله گر، زمینه ای، راهبردها، پیامدها و پدیده اصلی در مدل شناسایی شدند. یافته های این تحقیق شامل یک مدل جامع است که به عنوان چالش های اصلی تورهای گردشگری ورزشی تعیین شده اند. نتیجه گیری: اتخاذ راهبردهایی در زمینه کاهش این چالش ها به عنوان چارچوبی برای توسعه گردشگری ورزشی و بهبود وضعیت تورهای گردشگری ورزشی در رویدادهای داخلی و خارجی بسیار تأثیرگذار است.
۱۶.

مدلسازی کمی عوامل مؤثر بر برندسازی ویژگی های شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برندسازی داوطلبان ورزشی شخصیت های ورزشی مدیریت رویداد ورزش دانشگاهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴۵ تعداد دانلود : ۹۰
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مدلسازی عوامل مؤثر بر برندسازی ویژگی های شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه هدف توصیفی – تحلیلی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات آمیخته اکتشافی (کمی و کیفی) است. روش پژوهش: فرایند مصاحبه ها تا رسیدن داده ها به اشباع نظری ادامه یافت و 15 مصاحبه از خبرگان از جمله برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی، افرادی که سابقه داوطلبی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی و استادانی که در زمینه برندسازی شخصی تجربه داشتند، انجام گرفت. جامعه آماری را در بخش کیفی خبرگان از جمله برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی، متخصصانی که سابقه داوطلبی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی داشتند و ارتقا پیدا کرده بودند و استادانی که در زمینه برندسازی شخصی فعالیت داشتند، تشکیل دادند. جامعه آماری در بخش کمی شامل همه افرادی که سابقه داوطلبی ورزشی داشتند و برگزارکنندگان و مسئولان کمیته های رویدادهای ورزشی بود. روش نمونه گیری به صورت در دسترس انتخاب شد و 216 پرسشنامه به صورت الکترونیکی توزیع شد. به منظور بررسی برازش مدل مسیری- ساختاری از نرم افزار PLS استفاده شد. یافته ها: نتایج مدل تحقیق نشان داد شرایط علی، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر تأثیر مثبت و معناداری بر برندسازی شخصیتی داوطلبان ورزشی داشتند که سهم شرایط زمینه ای با ضریب اثر استاندارد 487/0 بیشتر از سایر عوامل بود. نتیجه گیری: با اجرای راهبردهای شناسایی شده از پژوهش حاضر می توان شاهد افزایش اعتمادبه نفس و ارتقای جایگاه داوطلبان ورزشی شد و همچنین بهبود و کارایی هرچه بیشتر را در برگزاری و مدیریت رویدادهای ورزشی شاهد بود.
۱۷.

بررسی دلایل وفاداری هواداران به باشگاه های فوتبال در ایران: یک مطالعه فراتحلیلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: باشگاههای فوتبال فراتحلیل هواداران وفاداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۲ تعداد دانلود : ۱۱۸
تحقیق حاضر از نوع فراتحلیل و با هدف بررسی دلایل وفاداری هواداران به باشگاههای فوتبال در ایران انجام شد. جامعه آماری شامل همه مطالعات داخلی انجام شده در بازه زمانی 1388 الی 1399 بود. از بین مطالعات گزارش شده تعداد 21 مطالعه که شرایط لازم برای ورود به فراتحلیل را داشتند به روش سرشماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای اس. پی. اس. اس و سی. ام.آ.2 انجام شد. نتایج نشان داد که میزان اندازه اثر ترکیبی مطالعات در مدل اثرات ثابت برابر 0.352 و در مدل اثرات تصادفی 0.362 برآورد شد که طبق طبقه بندی کوهن یک اندازه اثر متوسط محسوب می شود. نتایج آزمون کوکران نشان دهنده ناهمگنی تحقیقات بود و نتایج فرارگرسیون نشان داد که با افزایش سال انتشار تحقیقات، اندازه اثر آنها افزایش پیدا می کند و نتایج آزمون ایمن از خطای روزنتال، نمودار فانل، عرض از مبدا ایگر و ضریب همبستگی رتبه ای بگ و مزومدر نشان دهنده عدم خطای سوگیری انتشار بود. نتایج نشان داد که عوامل عشق به برند باشگاه، هویت تیمی، غرور اجتماعی و سرگرمی به ترتیب بیشترین اندازه اثر را در بین متغیرهای مستقل بر وفاداری هواداران به باشگاههای فوتبال دارند. پیشنهاد می شود به نحوه باشگاه داری مدیران، توسعه کانون های هواداری، تسهیل سازی حضور خانواده ها در ورزشگاه و در نهایت نیازسنجی از هواداران توجه جدی شود که این امر منجر به توسعه و جذب هواداران ثابت در مسابقات لیگ حرفه ای می شود و درآمد زیادی را برای باشگاه جذب خواهد کرد.
۱۸.

عوامل موثر بر مشارکت در رویدادهای ورزشی آفلاین سومو، پتانک و او-اسپرت در پاندمی ویروس کرونا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آفلاین او-اسپرت پتانک رویدادهای ورزشی سومو ویروس کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳۶ تعداد دانلود : ۸۷
در شرایط شیوع ویروس کرونا رویدادهای آفلاین توجهات عموم را از رویداد های حضوری و پخش زنده به سمت وب و فضای مجازی معطوف کرده است. هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر مشارکت در رویدادهای ورزشی آفلاین در پاندمی ویروس کرونا می باشد. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است و با روش معادلات ساختاری و رویکرد پی.ال.اس انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه شرکت کنندگان در مسابقات کشوری آفلاین سه رشته ورزشی سومو، پتانک و او-اسپرت سال 1399 بودند که 300 نفر از شرکت کنندگان پرسشنامه محقق ساخته تحقیق را داوطلبانه تکمیل کردند. یافته ها نشان داد که مدل تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار بوده و می توان از آن برای بررسی عوامل موثر بر مشارکت افرد استفاده کرد. اثر عوامل درگیری، رضایتمندی و نگرش افراد بر مشارکت آنها در رویدادهای ورزشی آفلاین معنی دار بود. یافته ها همچنین نشان داد عوامل ویژگی های رویداد، درگیری و رضایتمندی احتمال ایجاد نگرش مثبت نسبت به مشارکت در این رویدادها را افزایش می دهند. عوامل نگرش، رضایتمندی و درگیری در یک رویداد ورزشی آفلاین نیز می توانند واسطه ای بین ویژگی های رویداد و مشارکت در آن باشند. لذا با در نظر گرفتن این عوامل، تحقیق حاضر توسعه رویدادهای آفلاین را به عنوان یک استراتژی مهم در چنین موقعیت هایی پیشنهاد می کند.
۱۹.

مدل سازی عوامل مؤثر بر به کارگیری منابع انسانی بین المللی در ورزش ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: به کارگیری منابع انسانی منابع انسانی بین المللی نگهداشت منابع انسانی ورزش ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۵ تعداد دانلود : ۵۰
مقدمه: به کارگیری منابع انسانی بین المللی مطلوب می تواند نقش عمده ای در موفقیت ورزش کشور داشته باشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر مدلسازی عوامل مؤثر بر به کارگیری منابع انسانی بین المللی در ورزش ایران بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع تفسیری، بنیادین، کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد دولتی و خصوصی ورزش کشور، رؤسای فدراسیون ها و باشگاه های ورزشی، مدیران ارشد باشگاه های ورزشی اسپانیا و ورزشکاران نخبه بین المللی بودند که بر اساس نرم افزار جی پاور، 180 نفر به روش ملاک مدار انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن در پژوهش حاضر به تأیید رسید. داده های گردآوری شده در نرم افزار spss23 توصیف و در نرم افزار smartpls3.1.1 با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار است و عوامل تخصصی (027/0=P؛ 211/2=t)، تعاملی (006/0=P ،762/2=t)، مالی (006/0=P ،045/2=t)، سالم سازی (009/0=P ،165/2=t)، عوامل فرهنگی (001/0=P ،276/7=t)، عوامل جغرافیایی (001/0=P ،208/15=t) و دانشی (001/0=P ،078/10=t) تأثیر مثبت و معنادار و مسائل مدیریتی (004/0=P ،878/2=t)، مشکلات اقتصادی (003/0=P ،739/2=t)، و مسائل اعتقادی-فرهنگی (034/0=P ،128/2=t) تأثیر منفی و معناداری بر به کارگیری منابع انسانی بین المللی در ورزش ایران دارند. نتیجه گیری: در به کارگیری منابع انسانی بین المللی باید علاوه بر توجه به نیازهای تخصصی، تعاملی و سالم سازی بسترهای موجود و همچنین بهره برداری از پتانسیل های فرهنگی و جغرافیایی، باید به رفع مسائل مدیریتی، اقتصادی و اعتقادی-فرهنگی نیز اقدام کرد.
۲۰.

شناسایی مؤلفه های اقتصادی تأثیرگذار بر برون سپاری ورزش ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بخش خصوصی بخش دولتی برون سپاری روش دلفی مؤلفه های اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲۵ تعداد دانلود : ۱۱۲
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های اقتصادی تأثیرگذار بر برون سپاری ورزش ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش آمیخته اکتشافی و نحوه جمع آوری داده ها، میدانی بود که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با افراد خبره انجام گرفت. مشارکت کنندگان مصاحبه را همه خبرگان مرتبط با برون سپاری ورزش در کشور تشکیل دادند. روش نمونه گیری نظری به صورت هدفمند بود. در بخش کمی با توجه به نتایج به دست آمده از مرحله کیفی که شامل 38 فرصت و چالش اقتصادی برون سپاری بود؛ گویه ها در قالب پرسشنامه محقق ساخته ای در مقیاس پنج ارزشی لیکرت قرار گرفتند. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10 تن از استادان و صاحب نظران بررسی و تأیید شد. پایایی آلفای کرونباخ 926/0 در بخش فرصت ها و 948/0 در بخش چالش ها گزارش شد. به منظور تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار PLS Smart 3 استفاده شد. یافته ها: مؤلفه های اقتصادی برون سپاری در بخش فرصت ها درآمدزایی، رشد اقتصادی کشور و تولید سرمایه ملی، ایجاد اصل رقابت پذیری، کاهش هزینه ها، بهبود عملکرد مالی، گسترش تنوع خدمات و محصولات همچنین و در بخش چالش تمایل دولت برای حفظ حوزه های درآمدزا و برون سپاری بخش هایی که چندان صرفه ای ندارند به بیرون، اقتصاد وابسته به نفت در دولت ایران، اختصاص نیافتن معافیت های مالیاتی و گمرکی به بخش خصوصی به ترتیب به عنوان مهم ترین مؤلفه های اقتصادی مؤثر بر برون سپاری شناسایی شدند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مؤلفه های اقتصادی شناسایی شده بر ورزش ایران اثرگذار است، ازاین رو تمرکز روی مؤلفه های شناسایی شده و تدوین برنامه جامع و منسجم جهت انجام برون سپاری به پیشرفت اقتصادی در صنعت ورزش ایران منجر خواهد شد.

پالایش نتایج جستجو

تعداد نتایج در یک صفحه:

درجه علمی

مجله

سال

زبان