مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی

مطالعات مدیریت ورزشی خرداد و تیر 1401 شماره 72 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش توسعه ورزش حرفه ای بر شاخص های توسعه اجتماعی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ورزش حرفه ای توسعه اجتماعی سرمایه اجتماعی رفاه اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 38 تعداد دانلود : 140
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش توسعه ورزش حرفه ای بر شاخص های توسعه اجتماعی کشور ایران طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته میباشد که به صورت کیفی و کمی انجام گردید. جامعه اماری شامل نخبگان و صاحب نظران در حوزه اجتماعی و ورزش و آشنا به موضوع تحقیق بودند بر اساس روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 13 نفر به عنوان شرکت کنندگان در بخش کیفی تحقیق مشخص گردیدند. همچنین بر اساس انتخاب کل شمار، تمامی این افراد به عنوان نمونه تحقیق در بخش کمی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر در بخش کیفی از کدگذاری و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 20 و پی ال اس نسخه 2 انجام گردید. در مرحله کیفی 42 ویژگی از طریق مصاحبه های انجام شده استخراج گردید که این ویژگی ها در 7 شاخص کلی توسعه اجتماعی شامل عدالت، سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی، رفاه اجتماعی، اخلاق توسعه اجتماعی، امنیت اجتماعی و سلامت اجتماعی دسته بندی گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که توسعه ورزش حرفه ای بر شاخص سرمایه اجتماعی (857/0=تاثیر، 001/0= سطح معناداری)، رفاه اجتماعی (748/0=تاثیر، 001/0= سطح معناداری) و سلامت اجتماعی (718/0=تاثیر، 001/0= سطح معناداری) بیشتر از سایر شاخص های توسعه اجتماعی تاثیرگذار می باشد.
۲.

تأثیر ابعاد شهرت تیم ورزشی بر هویت تیمی و قصد حضور تماشاگران فوتبال (نمونه مورد مطالعه: تیم فوتبال پرسپولیس)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تماشاگران شهرت تیم ورزشی قصد حضور هویت تیمی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 122 تعداد دانلود : 395
شهرت مثبت تیم های ورزشی مهمترین دارایی نامشهودی است که تا حدودی موفقیت آنان را تعیین می کند. به همین جهت هدف پژوهش حاضر شناسایی تأثیر ابعاد شهرت تیم ورزشی بر هویت تیمی و قصد حضور تماشاگران فوتبال بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را اعضای کانال تلگرامی تیم پرسپولیس (1337926) تشکیل می دادند که تعداد 525 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید و برای آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته ها نشان داد، عملکرد تیم (82/0)، مسئولیت اجتماعی تیم (76/0)، جهت گیری تماشاگر (70/0)، سنت تیم (44/0)، کیفیت مدیریت (37/0) و ثبات مالی (26/0) به ترتیب بیشترین تأثیر را بر هویت تیمی تماشاگران و هویت تیمی با ضریب رگرسیون برابر با 80/0 بر قصد حضور تأثیر داشتند. بنابراین تیم های ورزشی می توانند با توجه و تمرکز بر ابعاد شهرت تیم های ورزشی با تدوین و طراحی برنامه ها و استراتژی های لازم نه تنها موجبات رسیدن به شهرت بلکه ایجاد هویت تیمی و در نهایت افزایش قصد حضور تماشاگران را فراهم آورند.
۳.

تأثیر مدرن سازی بر فرایند مدیریت تغییر با نقش میانجی سیاست گذاری ورزش های المپیکی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه تکنولوژی منابع انسانی متخصص دیدگاه ورزشی روابط بین الملل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 109 تعداد دانلود : 612
کاربرد هدفمند دانش و مهارت برای ایجاد تغییر برنامه ریزی شده، در سازمان های ورزشی امری اجتناب ناپذیر است که همانا بخشی از فرایند مدیریت تغییر را شامل می شود. هدف از انجام تحقیق بررسی تاثیر مدرن سازی بر فرایند مدیریت تغییر با نقش میانجی سیاست گذاری ورزش های المپیکی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری از لحاظ هدف کاربردی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان، مدیران عالی ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران میانی ستادی وزارت ورزش و جوانان، روسای فدراسیون های ورزش های المپیکی، روسای هیات های ورزشی های المپیکی می باشد. با توجه به جدول مورگان تعداد 297 نفر به روش طبقه ای تصادفی نمونه آماری را تشکیل دادند. از پرسشنامه های مدرن سازی و سیاست گذاری ورزش های المپیکی بابایی و دیگران (2020) و فرایند مدیریت تغییر نایدو (2008) برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه ها از نظر اساتید مدیریت ورزشی، پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای بررسی شاخص های پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا، آزمون های سوبل و واف (VAF) و مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدرن سازی بر سیاست گذاری و فرآیند تغییر مدیریت تاثیر دارد. همچنین مدرن سازی بر فرایند مدیریت تغییر با نقش میانجی سیاست گذاری ورزش های المپیکی تاثیر دارد. لذا پیشنهاد می شود فرآیند مدیریت تغییر ورزش های المپیکی بر مبنای توسعه مدرنیزم در سازمان از طریق توسعه تکنولوژی، ساختار سازمانی و منابع انسانی و سیاست گذاری هایی بر مبنای زیرساخت ها، جهت گیری، عوامل اقتصادی و دیدگاه ورزشی حاکم بر ورزش کشور باشد..
۴.

نقش دیپلماسی ورزشی در ارتقا تعاملات بین المللی (نظریه داده بنیاد)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دیپلماسی ورزشی ورزش ارتقا تعاملات بین المللی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 496 تعداد دانلود : 286
هدف از پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای تحلیل نقش دیپلماسی ورزشی در ارتقا تعاملات بین المللی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک می باشد. جامعه آماری شامل مدیران حال حاضر و سابق کمیته ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی و ادارات ورزش و جوانان، اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل و اساتید مدیریت ورزشی و جامعه اطلاعاتی بود. از روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند نظری و تکنیک گلوله برفی برای انتخاب اعضای شرکت کننده در تحقیق استفاده شد (16 نفر). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظام مند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روش های روایی-سنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا). از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی برای تحلیل یافته ها استفاده گردید. چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل شش منظر اصلی شرایط علی، پدیده محوری، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله-گر، راهبردها و پیامدها بود. درنهایت پیوند بین این مقوله ها در قالب مدل پارادایمی پژوهش تعیین گردید و نظریه نهایی شکل گرفت. از این رو، با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که، دیپلماسی ورزشی در جهان امروز، از جمله ابزارهای مهمی است که دولت ها برای رسیدن به اهداف خود از آن بهره برداری می کنند. در خصوص وضعیت دیپلماسی ورزشی کشور، اگرچه تا حدودی شاهد روند رو به رشدی هستیم ولی همچنان با فقدان فرایندی نظام مند و سازمان یافته مواجه هستیم. بنابراین، سازمان های متولی ورزش کشور نیازمند اتخاذ تدابیر لازم هستند تا از طریق توسعه دیپلماسی ورزشی، بهبود روابط صلح آمیز با کشورهای دیگر در سطح منطقه، قاره و جهان حاصل شده و این امر باعث ارتقا تعاملات بین المللی شود.
۵.

شناسایی مؤلفه های نقش آفرین در توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند سازی شخصی تصویر برند توسعه برند ورزشی ورزشکاران حرفه ای مدیریت برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 916 تعداد دانلود : 832
شکل دهی و توسعه برندهای ورزشی فقط به کالا، تیم و لیگ ورزشی محدود نمی شود، بلکه در بین ورزشکاران حرفه ای نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های نقش آفرین در توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفه ای انجام شد. این پژوهش از نوع اکتشافی و روش آن کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. 24 مصاحبه ی نیمه ساختار یافته عمیق با متخصصان حوزه مدیریت و بازاریابی ورزشی، ورزشکاران مشهور و هواداران ورزشی که بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار کدگذاری ها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبه ها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج مؤلفه های نقش آفرین در توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفه ای در هفت تم اصلی شامل نقش رسانه ها، نقش دولت و فدراسیون ها، ارتباطات و تعاملات، جایگاه اجتماعی، تیم و رشته ورزشی، شایستگی های فردی و صلاحیت-های حرفه ای و 25 مقوله متناظر با آن ها استخراج و تبیین شد. در ساخت و توسعه برند شخصی ورزشکاران مؤلفه های زیادی اثرگذارند که توجه به آن ها می تواند نقش بسزایی در درآمدزایی برای ورزشکاران، تیم های ورزشی و وفاداری هواداران داشته باشد. ورزشکاران حرفه ای می توانند با بهبود صلاحیت های فردی و حرفه ای، توجه به تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی به مزیت رقابتی دست یابند که موجب تمایز برند آن ها در مقابل رقبا شود.
۶.

شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کاهش تأخیر در پرو ژه های عمرانی ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پروژه های عمرانی ورزشی عوامل مالی عوامل مدیریتی پیمانکار کارفرما

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 881 تعداد دانلود : 620
هدف از تحقیق حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کاهش تأخیر در پروژه های عمرانی ورزشی بود که به صورت کیفی و به روش پدیدار شناختی صورت پذیرفت. جامعه موردمطالعه تحقیق خبرگان آگاه به موضوع تحقیق در وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی بودند که با استفاده از روش گلوله برفی تعداد 13 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. به منظور درک عمیق و همه جانبه عوامل مؤثر بر کاهش تأخیر در پروژه های عمرانی ورزشی از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید. برای حصول از اطمینان از اعتمادپذیری و انتقال پذیری (روایی) تحقیق اقداماتی شامل؛ مشارکتی بودن تحقیق، تطبیق توسط اعضا و برای تأیید اتکاپذیری (پایایی) تحقیق از کدگذاری مجدد توسط خود محقق، درصد توافق درون موضوعی و استفاده از نرم افزارهای تحلیل کیفی با استفاده از نرم افزار Nvivo10، صورت پذیرفت. با توجه به نتایج تحقیق و بر اساس کدگذاری اولیه و محوری صورت گرفته تعداد 53 عامل در 10 گروه؛ مالی، مهندسی، برآوردی، زیرساختی، انسانی، حقوقی، پشتیبانی، نظارتی، طبیعی و مدیریتی به عنوان عوامل مؤثر بر کاهش تأخیر در پروژه های عمرانی ورزشی شناسایی گردید، که در این میان عوامل مدیریتی، مهندسی، نظارتی و مالی از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. بنابراین مسئولین این حوزه می توانند با لحاظ این عوامل مهم زمینه کاهش تأخیر در پروژهای عمرانی و در نهایت توسعه ورزش و بهره مندی از مزایای آن در سطح جامعه را فراهم آورند.
۷.

طراحی و سنجش نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی وزارت ورزش وجوانان براساس تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد تکنیک مبتنی بر بدیهیات حفظ کارمندان شاخص های عملکردی گزینش کارمندان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 26 تعداد دانلود : 504
هدف پژوهش حاضر، طراحی و سنجش نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان بر اساس تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات بود. روش انجام پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی و مبتنی بر طراحی یک پرسش نامه با به کارگیری اصل تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات می باشد. جامعه آماری این مطالعه را کلیه منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان (مدیران، کارمندان و کارشناسان) در سال1396 تشکیل دادند (960= N) که بر اساس جدول کرجسای و مورگان 274 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند (274= n). ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسش نامه محقق ساخته ارزیابی عملکرد منابع انسانی می باشد. برای تحلیل داده ها در قسمت طراحی از تکنیک مبتنی بر بدیهیات و همچنین آمار استنباطی شامل الگوی معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون استفاده گردید. همچنین روایی ظاهری با توجه به نظر ده نفر از اساتید و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تعیین گردید. از طرفی پایایی پرسش نامه ها بر اساس تکنیک آلفای کرونباخ محاسبه شد(75/0=α). نتایج این پژوهش نشان دادند که سه عامل گزینش کارمندان، شاخص های عملکردی منابع انسانی، حفظ کارمندان و خرده مقیاس های آن ها برای طراحی و سنجش نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان مناسب می باشند. همچنین هیچ یک از سؤالات این مؤلفه ها از مدل پژوهش حذف نشدند؛ لذا این وزارت خانه با توجه به نتایج پژوهش می بایست امکان شناسایی زمینه هایی در مورد نظام ارزیابی عملکرد را میسر سازند و به شناسایی فرصت ها و محدودیت های آن کمک نمایند.
۸.

کاربرد مدل پذیرش فن آوری در استفاده از اپلیکیشن های تیم های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نوآوری مشتری مدل پذیرش فن آوری تئوری انتشار نوآوری اپلیکیشن های تیم های ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 572 تعداد دانلود : 300
تلفن های هوشمند به کاربران این امکان را می دهد برنامه های زیاد و متنوعی را روی آنها نصب کنند و براساس نیاز از آنها استفاده کنند. تیم های ورزشی به سرعت فن آوری اپلیکیشن های ورزشی را پذیرفته اند و آن را برای ارائه به هواداران تیم های خود آماده کرده اند. لذا هدف از این تحقیق کاربرد مدل پذیرش فن آوری در استفاده از اپلیکیشن های تیم های ورزشی است. جامعه آماری تحقیق تمامی دانشجویان تربیت بدنی مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه کردستان بود(N=n=320). از پرسشنامه های استاندارد(نوآوری مشتری، آسانی درک شده، مفیدی درک شده، لذت درک شده، اعتماد درک شده، تصمیم به استفاده و استفاده از اپلیکیشن های ورزشی) با تعداد 27 سوال در مقیاس 5ارزشی لیکرت استفاده شد. برای بررسی روایی صوریی(نظرات متخصصین)، روایی محتوایی مدل لاشه (85/0) و پایایی آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان دادند نوآوری روی باورها(آسانی درک شده 31/0، مفیدی درک شده 88/0، لذت درک شده 95/0، اعتماد درک شده 89/0) اثر مستقیم دارد. همچنین آسانی درک شده، مفیدی درک شده، لذت و اعتماد به ترتیب 21/ 57، 12/0 و 32/0روی تصمیم به استفاده اپلیکیشن های تیم های ورزشی اثر مستقیم دارند. تصمیم به استفاده(41/0) روی استفاده از اپلیکیشن های تیم های ورزشی نیز اثر مستقیم دارد. به طورکلی، می توان گفت نوآوری مشتری مهمترین تاثیر در استفاده واقعی کاربران از اپلیکیشن های تیم های ورزشی دارد. بنابراین بهتر است مدیران اپلیکیشن های ورزشی با افزایش نوآوری زمینه استفاده واقعی از این اپلیکیشن های ورزشی را فراهم نمایند.
۹.

مدل مفهومی اثر بخشی ورزش قهرمانی (با نظر ذینفعان کلیدی و اولیه) ارائه مدل مفهومی اثربخشی ورزش قهرمانی بر اساس نظر ذی نفعان کلیدی و اولیه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بهره وری کارایی مدیریت ذی نفع بهبود عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 805 تعداد دانلود : 435
هدف از این تحقیق تدوین مدل اثر بخشی ورزش قهرمانی طبق نظر ذی نفعان است. این مطالعه از نوع پژوهش های آمیخته تشریحی است که در دو بخش انجام می گردد. بخش اول پژوهش، شامل شناسایی و اولویت بندی ذی نفعان ورزش قهرمانی با نظر خبرگان ورزش(13 خبره منتخب ورزشی به روش هدفمند) می باشد که به صورت ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده در بخش دوم ،کیفی می-باشد. برای انجام مصاحبه بخش دوم، جامعه آماری پژوهش را ذینفعان اصلی و اولیه شناسایی شده در بخش قبلی، می باشند که این افراد، به صورت گلوله برفی برای مصاحبه انتخاب گردیدند(18 مصاحبه با 16 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). پایایی کدگذاری ها با استفاه از روش مطالعه ی حسابرسی فرایند نتایج 4/74% به دست آمد. نتایج بخش اول نشان داد که 27 ذینفع ورزش قهرمانی وجود دارند و در ادامه ذینفعان رتبه بندی گردیدند و در ماتریس علاقه- قدرت قرار گرفتند. نهایتا هر یک از مؤلفه های شناسایی شده در الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین قرار گرفت.
۱۰.

آزمون مدل عوامل مؤثر بر جنجال سازمانی در لیگ برتر فوتبال کشور و ارائلأ راهبردهای کنش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جنجال سازمانی لیگ برتر فوتبال راهبردهای کنش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 567 تعداد دانلود : 673
حواشی جنجال برانگیز فوتبال جز اتلاف وقت و هزینه چیزی در بر ندارد. هدف از پژوهش حاضر آزمون مدل عوامل موثر بر جنجال سازمانی در لیگ برتر فوتبال کشور و ارائه راهبردهای کنش بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث روش تحلیل از نوع توصیفی- همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران، مربیان و فوتبالیست های شاغل در لیگ برتر فوتبال آقایان و بانوان کشور به تعداد 784 نفر بود که نمونه آماری بر اساس جدول مورگان و کرجسی تعداد 260 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. جمع آوری داده ها با پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر جنجال در فوتبال انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی با کمک نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 21 و لیزرل نسخه 8/8، انجام شد. یافته ها نشان داد که مدل عوامل موثر بر بروز جنجال سازمانی در لیگ برتر فوتبال کشور دارای برازش است. مدل تحقیق می تواند در جهت کنترل و کاهش جنجال در فوتبال کشور مورد استفاده قرار گیرد.
۱۱.

رتبه بندی عوامل مؤثر بر بهبود وضعیت داوطلبان بازنشسته در ورزش ایران با استفاده از رویکرد ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: داوطلب بازنشسته ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 221 تعداد دانلود : 240
پژوهش حاضر با هدف رتبه بندی عوامل مؤثر بر بهبود وضعیت داوطلبان بازنشسته در ورزش ایران با استفاده از رویکرد ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکه ای طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان در حوزه پژوهش بودند که بدین منظور تعداد 13 نفر بر حسب روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش مشخص گردیدند. ابزار گردآوری پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (85/0= α). در قسمت تجزیه و تحلیل کمی پژوهش، از روش دیمتل و همچنین روش تحلیل شبکه ای استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع 6 عامل کلی به عنوان عوامل مؤثر بر بهبود وضعیت داوطلبان بازنشسته در ورزش ایران شناسایی گردید. این عوامل شامل فعالیت های تبلیغاتی، مسائل اجتماعی، فعالیت های ارتباطی، تصویر ورزش، فضای انگیزشی و توان مدیریتی بود. نتایج همچنین نشان داد که عامل های مسائل اجتماعی، فعالیت های ارتباطی، تصویر ورزش، فضای انگیزشی عوامل علی می باشند که باعث تأثیرگذاری بر سایر عوامل می گردند. با توجه به نتایج مشخص گردید که در میان عوامل ذکر شده مسائل اجتماعی بیشترین اثر را به نسبت سایر عوامل دارد.
۱۲.

ارائه الگویی برای تحلیل اکوسیستمی توسعه اشتغال فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی دانشگاه آزاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اشتغال فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی و علوم ورزش رویکرد اکوسیستمی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 388 تعداد دانلود : 765
موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی ترین نیازهای یک جامعه محسوب می شود و توسعه کیفیت منابع انسانی از اهداف اصلی دانشگاه ها محسوب می شود. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر توسعه اشتغال فارغ-التحصیلان رشته تربیت بدنی با روش کیفی و با ماهیت اکتشافی بنیادی انجام شده است. جامعه آماری شامل 16 نفر از صاحب نظران مختلف در بحث اشتغال فارغ التحصیلان علوم ورزشی از سازمان ها و مراکز مختلف بودند. نمونه گیری با روش هدفمند و سهمیه ای انجام شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی پیشینه تحقیق استفاده شد. نتایج کدگذاری باز شامل 57 کد اولیه حاصل از تحلیل مصاحبه ها و اسناد بود که در کدگذاری محوری شامل 16 مقوله شد و در نهایت یافته های حاصل از کدگذاری گزینشی شامل 4 مفهوم عوامل بازدارنده، عوامل تسهیل کننده، عوامل توسعه دهنده، و پیامدها بود. تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که عوامل بازدارنده تاثیر زیادی بر توسعه اشتغال فارغ التحصیلان دارند لذا شناخت افراد از توانمندی های خود و درک تغییرات محیطی و ایجاد یک رویکرد سیستمی و سازمان یافته برای ایجاد اشتغال و همچنین ایجاد بستر محیطی مناسب برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه توسط متولیان امر اشتغال تاثیر مهمی بر توسعه اشتغال فارغ التحصیلان دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۸