آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

رسوایی های حسابداری و سقوط شرکت هایی نظیر انرون و ولد کام در آمریکا و شرکت تل وان در استرالیا، نگرانی های جدی را در مورد مدیریت سود، استفاده از سود گزارش شده و مسائل اخلاقی کسانی که گزارش ها را تهیه و حسابرسی می کنند، بوجود آورد. سازمان های قانون گذار در کشورهای آمریکا و استرالیا به شکست شرکت ها و افشاء تقلب ها از طریق بهبود اصول راهبری شرکت پاسخ گفتند؛ بنابراین می توان انتظار داشت که پایداری سود و اصول راهبری شرکت به میزان زیادی با هم ارتباط داشته باشند. هدف از این تحقیق نیز بررسی وجود یا عدم وجود این رابطه است. در این پژوهش رابطه بین شاخص پایداری سود و سازو کارهای برخی از مولفه های نظام راهبری (هیات مدیره غیرموظف و عدم تمرکز مالکیت و درصد تغییرات هیات مدیره) در شرکت ها بررسی شده است. برخی از عملیات شرکت ها به روابط نمایندگی بین سهامداران و مدیران مربوط می شود. در واقع، جدا کردن مالکیت سهام و کنترل مدیریتی بر عملیات شرکت ممکن است به تضاد منافع منجر شود و هزینه های نمایندگی از این تضاد منافع بین مدیران و سهامداران بوجود آید. اصول راهبری شرکتی برون سازمانی یکی از سازو کارهای تخفیف مسئله نمایندگی است. سازو کارهای اصول راهبری شرکت می تواند فرصت های مدیریت سود را کاهش و در نتیجه پایداری سود را افزایش دهد.

تبلیغات