همچنان که به قرن بیست و یکم وارد شده ایم، با توجه به محیط به شدت رقابتی و سرعت بالای تغییرات محیطی، حرکت در جهت تبدیل شدن به سازمانهای یادگیرنده به منظور حفظ و بهبود موقعیت و پیشرفت در بازار و دستیابی به مزیت رقابتی بیش از پیش احساس میشود. به منظور دستیابی و تداوم برتری نسبت به رقبا در عصر جدید، سازمانها باید درسهای سریعتر و بهتری از موفقیتها و شکستهای خود بگیرند. لذا این پژوهش در مورد سازمانهای یادگیرنده و اثر آن بر عملکرد سازمانی و نوآوری سازمانی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است، زیرا از نتایج آن میتوان به صورت عملی استفاده کرد. با توجه به-اینکه در این پژوهش به توصیف و مطالعه آنچه که هست پرداخته میشود، از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی میباشد. در این پژوهش جهت جمعآوری دادهها از نظر محل تحقیق، از روش میدانی به کار گرفته شدهاست جامعه آماری این تحقیق را اداره کل راه آهن شمالشرق شاهرود تشکیل میدهند که نمونه این تحقیق شامل 1 سازمان میباشد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بود. روایی صوری با استفاده از نظر خبرگان و روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و نیز پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت.