آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی تأثیر تجارت الکترونیک بر الگوهای مصرفی مردم و تغییر در رفتار خرید صورت پذیرفت. روش این تحقیق کاربردی و به وسیله معادلات ساختاری برای تعیین رابطه بین متغیرهای پنهان و آشکار استفاده می گردد. که دلیل انتخاب این نرم افزار، قابلیت آزمودن تئوری ها در قالب معادلات میان متغیرهاست. دلیل دیگر لحاظ نمودن خطای اندازه گیری توسط این روش است که به محقق اجازه می دهد تا تجزیه و تحلیل داده های خود را با احتساب خطای اندازه گیری گزارش دهد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده است. در این تحقیق برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر انتخاب شده است. تجربیات و داده های آماری نشان می دهد که ضریب مسیر فرضیات تحقیق بالاتر از 4/0 می باشد بنابراین فرضیات تایید شدند. بنابراین می توان گفت که تجارت الکترونیک تأثیر قابل توجهی بر الگوهای مصرفی مردم و تغییر در رفتار خرید آن ها داشته است. نتایج نشان داد که با ورود تجارت الکترونیک، مصرف کنندگان به محصولات و خدمات به صورت آسان تری دسترسی پیدا کرده اند. آن ها می توانند به راحتی محصولات را جستجو کنند، قیمت ها را مقایسه کنند و از تنوع گسترده ای از انتخاب ها بهره مند شوند. همحنین تجارت الکترونیک باعث تغییرات قابل توجهی در رفتار خرید مصرف کنندگان شده است. آن ها به صورت آگاهانه تر و با اطلاعات بیشتری خرید می کنند. مصرف کنندگان می توانند نظرات و بررسی های دیگران را مشاهده کنند و از تجربه های آن ها استفاده کنند. از سوی دیگر تجارت الکترونیک با تغییر در روش های پرداخت نیز تأثیر گذار بوده است. مصرف کنندگان می توانند از روش های آنلاین مانند کارت های اعتباری، پرداخت آنلاین و کیف پول های الکترونیکی استفاده کنند. تجارت الکترونیک با ارائه خدمات آنلاین و پرداخت الکترونیکی، راحتی و سهولت بیشتری را در فرآیند خرید برای مصرف کنندگان فراهم کرده است. به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که تجارت الکترونیک به عنوان یک پلتفرم جدید برای خرید و فروش محصولات و خدمات، تأثیر قابل توجهی بر الگوهای مصرفی مردم و تغییر در رفتار خرید آن ها داشته است. این تأثیرات شامل دسترسی آسانتر، تغییر در روش های پرداخت، تغییر در رفتار خرید مصرف کنندگان و راحتی بیشتر در فرآیند خرید می باشد.

تبلیغات