پژوهش حاضر با عنوان تاثیر مطالبات و منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعادل کار و خانواده و فرسودگی شغلی در اداره مخابرات استان همدان، انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان مخابرات استان همدان که به تعداد 170 نفر می باشند که در سال 1400 در آن سازمان مشغول به فعالیت بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به تعداد 118 نفر استفاده شد. سطح مطالبات فناوری اطلاعات و ارتباطات 6/55%، منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات 65%، فرسودگی شغلی 4/48%، رضایت شغلی 66% و تعادل کار و خانواده 6/61% بود. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار PLS نشان داد که مطالبات فناوری اطلاعات و ارتباطات به میزان 19% بر افزایش فرسودگی شغلی و منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات به میزان 16% بر کاهش فرسودگی شغلی تاثیر گذار بودند. مطالبات فناوری اطلاعات و ارتباطات به میزان 39% بر کاهش تعادل کار و خانواده و منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات به میزان 35% بر افزایش تعادل کار و خانواده مؤثر بودند. از طرفی مطالبات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرسودگی شغلی به طور غیرمستقیم و با نقش میانجی تعادل کار و خانواده به میزان 9% و منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فرسودگی شغلی به طور غیرمستقیم و با نقش میانجی تعادل کار و خانواده به میزان 8% تأثیر گذاشت. همچنین فرسودگی شغلی ب میزان 23% و به شکل معکوس تحت تأثیر تعادل کار و خانواده بود و به میزان 52% و به طور معکوس بر رضایت شغلی مؤثر بود.