آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

کیفیت به معنای مناسب بودن محصول برای یک هدف خاص و تطابق با نیازمندی های مشتری تعریف شده است. هزینه هایی که در طراحی، اجرا، عملیات و نگهداری سیستم مدیریت کیفیت رخ می دهد هزینه کیفیت نام دارد که یکی از ابزارهای تصمیم گیری در جهت استقرار سیستم مدیریت کیفیت بوده و با آگاهی از آن به عنوان یک محرک قابل توجه و کنترل اثربخش آن می توان به مزیت رقابتی پایدار دست یافت. از این رو هدف این پژوهش بررسی پویایی های هزینه کیفیت با رویکرد پویایی شناسی سیستم ها است. بدین منظور پس از بررسی مبانی نظری تحقیق پیرامون هزینه کیفیت و شناسایی عناصر گروه های مختلف هزینه کیفیت، نمودار جریان-حالت استخراج گشته و سپس رفتار مدل با استفاده از نرم افزار ونسیم شبیه سازی شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که در صورت عدم تخصیص هزینه پیشگیری یا ارزیابی در سیستم مدیریت کیفیت، هزینه های شکست داخلی و خارجی و هزینه کیفیت به طور چشم گیری افزایش می یابد. هم چنین افزایش هر یک از هزینه های پیشگیری یا ارزیابی تاثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه های شکست و هزینه کیفیت خواهد داشت و افزایش هزینه پیشگیری در مقایسه با هزینه ارزیابی نقش موثرتری در کاهش هزینه های شکست و هزینه کیفیت ایفا می کند. نتایج بدست آمده حاکی از این است که سازمانها می بایست در راستای کاهش هزینه کیفیت بخش قابل توجهی از هزینه سیستم مدیریت کیفیت خود را صرف هزینه هایی از جمله توسعه تجهیزات، مهندسی نگهداری و تعمیرات، آموزش، طرح ریزی فرایندهای جدید و کارا، بازرسی و استقرار ممیزی های کیفیت نمایند.

تبلیغات