قصد خرید یک محصول به عنوان یک عامل پیش بینی کننده خوب رفتار واقعی در خرید محصول تلقی می گردد و دستیابی به آن از اساسی ترین راهبردهایی است که خرده فروشی ها باید به آن اهتمام داشته باشند. لذا توجه به ارزش های اخلاقی مشتریان می تواند نقش مهمی در موفقیت تمام فعالیت های بازاریابی خرده فروش ها ایفا کند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید اخلاقی مشتریان براساس مدل های تجاری مدور در حوزه خرده فروشی است. این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام افرادی است که تجربه خرید از هایپرمارکت ها/ سوپرمارکت های شهر اصفهان را دارند و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. با توجه به این که تعداد جامعه مورد نظر نامحدود می باشد، با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 384 نفر تعیین شد و از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Spss و smart PLS استفاده شد. نتایج حاصل حاکی از این است که آگاهی و ارزش درک شده مصرف کنندگان بر نگرش آن ها نسبت به محصولات تاثیر مثبت و معنی داری می گذارد. نتایج بیانگر این بود که ویژگی های شخصی مصرف کنندگان می توانند ارتباط بین نگرش و قصد خرید اخلاقی محصولات را تعدیل کنند. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد قصد خرید اخلاقی در حوزه خرده فروشی ها می توانند منجر به رفتار خرید اخلاقی مصرف کنندگان شود.