آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۸

چکیده

نمایندگان مجلس از نظارت و پاسخگویی در قبال رفتار و عملکردشان مصون نیستند و اکثر پارلمان های دنیا نوعی نظارت (درون سازمانی، برون سازمانی یا ترکیبی) بر رفتار نمایندگان خود دارند و کسی در اصل نظارت بر رفتار نمایندگان تردید چندانی ندارد اما در شیوه اعمال نظارت تفاوت ها و رویه های مختلفی به چشم می خورد. پژوهش حاضر، با هدف ضرورت و امکان تشکیل مجلس مشورتی محلی در حوزه های انتخابیه کشور انجام شد. روش مطالعه پیمایشی است و نمونه تحقیق را 163 نفر از نمایندگان 10 دوره مجلس شورای اسلامی تشکیل داده اند. برای طراحی پرسشنامه، ابتدا با 12 نفر از افرادی که بیش از سه دوره سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی داشتند، مصاحبه عمیق صورت گرفت و سپس از درون مصاحبه ها، پرسشنامه طراحی شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ۸/۹۴ درصد از افراد نمونه مطالعه مرد و ۲/۵ درصد زن بودند. بیش از نیمی از پاسخگویان تحصیلات دکتری و نمایندگان دوره های نهم (۵/۲۲ درصد) و هشتم (۷/۱۹ درصد) مجلس شورای اسلامی دارای بیشترین درصد بودند. ۶/۷۰ درصد از پاسخگویان آسیب شناسی مجلس را بسیار ضروری می دانستند و حدود 17 درصد عملکرد مجلس شورای اسلامی را در 40 سال خدمت در زمینه قانونگذاری موفق و ۵/۷۶ درصد عملکرد مجلس شورای اسلامی را در زمینه موفقیت در نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی پایین ارزیابی کردند. نتایج تحلیل دو متغیر نشان داد که بین آسیب شناسی عملکرد و همچنین بین مستدل و منطقی بودن رأی نمایندگان به طرح ها و لوایح قانونی و تشکیل مجلس مشورتی محلی رابطه معنا داری وجود دارد. بر مبنای نتایج رگرسیون لجستیک متغیرهای جنس، تحصیلات، سن، نمره کارایی مجلس در گروه 11تا 15، میزان اهمیت کارایی و ارزیابی عملکرد مجلس تأثیر مستقیم و نمره 15 تا20 کارایی تأثیر معنا دار و معکوس بر احتمال (تشکیل) اجرایی بودن مجلس مشورتی محلی را در حوزه های انتخابیه کشور دارند. بر این اساس به میزانی که اهمیت کارآمدی و عملکرد مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا می کند، نیاز به متشکل شدن نخبگان حوزه در جهت مشاوره به نمایندگان، برای تأثیرگذاری در وظایف نمایندگی بالا می رود. این امر به همکاری تفکرات بیشتر برای نظارت منجر می شود.

The Necessity and Possibility of Forming a Local Consultative Assembly in the Constituencies of the Country

Parliament members are not immune from monitoring and accountability for their behavior and performance, and most parliaments in the world have some type of monitoring (internal, external, or combined) on the behavior of their representatives. There is no one doubts on the necessity of the monitoring the behavior of the representatives, but there are differences in the way of monitoring and procedures. The present research aims to propose the necessity and possibility of forming a local consultative assembly in the constituencies of the country. The study method is a survey and the research sample is made up of 163 representatives of the 10 periods of the Islamic Council. To design the questionnaire, first, an in-depth interview was conducted with 12 people who had more than three terms of representation in the Islamic Council, and then a questionnaire was designed based on the interviews. Findings indicate that 94.8% of the study sample were male and 5.2% were female. More than half of the respondents had a PhD degree and the representatives of the 9th (22.5%) and 8th (19.7%) periods of the Islamic Council had the highest percentage in this category. 70.6 percent of the respondents considered the pathology of the parliament as very necessary and about 17 percent evaluated the performance of the Islamic Council in 40 years of passing legislations as successful and 76.5 percent evaluated the performance of the Islamic Council in the term of success in monitoring the performance of executive bodies as low. The results of the analysis of two variables showed that there is a significant relationship between the pathology of the performance and the reasoned and rationality of the representatives' votes on legal plans and bills, and the formation of the local consultative assembly. Based on the results of the logistic regression of gender, education, age, parliament efficiency score in the group 11-15, the level of importance of efficiency and evaluating the efficiency of the parliament has a direct effect and the efficiency score of 15-20 has a significant and inverse effect on the probability (formation) of the implementation of the local consultative assembly in the country constituencies. Based on this, to the extent that the importance of the efficiency and performance of the Islamic Council increases, the need for the elites of the field to advise the representatives, to influence the duties of representation, increases. This leads to the cooperation of more thoughts for monitoring.

تبلیغات