پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی 1374شماره 7

مقالات

۱.

سخن سردبیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۶۱
زبان دستگاهی نظام یافته از علائم آوایی است که ارزش آنها به وسیله اجتماع تعیین شده و گوینده و شنونده برای ایجاد ارتباط بین خود از ارزش قراردادی این علائم استفاده می کنند.
۲.

میزگرد فرآیند توسعه فرهنگی و سهم رسانه ها دکتر خوارزمی، فرهنگی، دکتر آزاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۸۸
صاحبنظران بسته به تعریفی که بر می گزینند ، به مولفه های مختلفی در کالبد شکافی فرهنگی جامعه اشاره می کنند و برای آن تقسیماتی مثل فرهنگ مادی و غیر مادی ، فرهنگ کهن و نو فرهنگ ملی و جهانی ، فرهنگ شرق و غرب ، فرهنگ عوام و نخبگان و ... قائل می شوند.
۳.

تاثیر رسانه های همگانی بر یکپارچگی اجتماعی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲۷۱
"هدف مقاله حاضر نظریه هایی است که از دیر باز در علم ارتباطات مطرح بوده است و در قالب رویکردهای مختلف تاثیر ارتباطات بویژه تاثیر رسانه های همگانی را بر یکپارچگی اجتماعی مورد بررسی قرار داده اند. "
۴.

کودک و تلویزیون ؛ باورها و تردیدها واحد نشریه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۸۳
"به جرات می توان گفت تقریبا مسائل مهمی که باتحقیقات مربوط به تلویزیون ارتباط داشت از قبیل خلق نیاز ، تاثیر بر اوقات فراغت ، افزایش اطلاعات ، انگیختن حالت تهاجمی ، رابطه با جرم و جنایت اثرات انطباقی ذهن و غیره قبلا در فیلمها مورد بررسی قرار گرفته بودند. "
۵.

پژوهشهای جامعه شناختی و سیاستهای توسعه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۹۰
حلنغع شناسان از جمله جامعه شناسان توسعه در ارتباط با سیاستگذاری موضع روشنی ندارند.اگر در مورد قابلیت دسترسی داده های قابل اعتماد مطالعات جدی صورت گیرد، خواهیم دید که در بسیاری از کشورهای جهان سوم با وضعیت وخیمی روبرو هستیم.
۶.

گرایش به قانون ؛ از نظر تا عمل / واحد افکار عمومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۰۶
اگر هنجارها را به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم کنیم ، قانون را می توان نوعی هنجار رسمی دانست و به این اعتبار قانون عبارت از آن دسته از هنجارهای مدون حقوقی خواهد بود که حوزه باورها را به حوزه رفتارها پیوند می زند.
۷.

غولهای ارتباطی ، تلاش برای سلطه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۲۳
هیچ گاه به قدر امروز دولتها و سازمانهای بین المللی به اهمیت وجود ارتباطات و استفاده از آنها در راستای اهداف خود پی نبرده بودند.
۸.

روشهای نوین سنجش افکار عمومی برای برنامه های رادیویی و تلویزیونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۹۱
کوشش برای آگاهی از نظرات مردم درباره برنامه های رادیویی یا تلویزیونی در جوامع مختلف هدفهای یکسانی را تعقیب نمی کند.
۹.

شایعه و وسایل ارتباط جمعی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴۴۹
شایعه پدیده ای است که اغلب در موقعیتهای آشفته اجتماعی ظهور می کند . شایعه ، موجودیتی خلاف قاعده ، غیر عادی و کیفیتی توطئه بر انگیز است که نیرویی مخرب دارد .
۱۰.

تلویزیون در روستاهای هند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۴۴
برنامه های شبکه تولیزیونی هند معطوف به جامعه ای کثر گراست که در آن گذشته وحال ، سنتی و مدرن با پانزده زبان رسمی و لهجه های گوناگون درهم آمیخته اند.
۱۱.

فیلمنامه نویسی ؛ امکانات و تنگناها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۲۳
فیلمنامه نویسی در جهان یک حرفه و یک شغل است ، در حالی که در ایران تعداد انگشت شماری فیلمنامه نویس می توانند از طریق اشتغال به نگارش فیلمنامه و عرضه کارهای خود امرار معاش کنند.
۱۲.

شبکه های کامپیوتری و شکل گیری افکار عمومی: یک مطالعه قوم شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۶۰
هر چند افکار عمومی در دهه های اخیر موضوع مهمی برای تحقیق محسوب می شده است ، اما هنوز در مورد شکل گیری افکار عمومی اطلاعات زیادی در دست نیست .
۱۳.

تکنولوژیهای جدید ارتباطی ؛ پلی از حال به آینده

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۵۶
کنولوژی اطلاعات در جامعه اطلاعاتی امروز از اهمیت خاصی برخوردار است ودر مقایسه با سایر تکنولوژیها در صدر قرار می گیرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۴