هر پدیده ای که بتواند به کمک تصاویر یا صدا به بازنمایی خیال یا واقعیت بپردازد ، خواه ناخواه از میان توده بی شکل ، متکثر و مبهمی به نام ( مردم) دست به انتخاب می زند و عده ای را به اشتراک در معنا و پیام خود فرا می خواند .
مردم هیچگاه تلاشی جدی برای بهبود زندگیخود نخواهند کرد مگر اینکه حس کنند از زندگی فعلی شان راضی نیستند و زندگی بهتری را آرزو کنند . به عبارت دیگر لازمه دست یافتن به سطح زندگانی بهتر و عالی تر این است که نخست چنین آرزویی در روح و دل مردم ایجاد شود و سپس این عقیده و ایمان در آنها قوت گیرد که برای رسیدن به آن باید بیشتر و بهتر کار کنند
"حقیق در مورد انتشار دهان به دهان خبر ، به وسیله رسانه ها در سال 1945 آغاز شد . ترور کندی موجب مطالعات متعددی در این زمینه شد ، اما تا دهه 1970 سرعت این تحقیقات به تدریج کند شد و هم اکنون نیز کاملا متوقف شده است.
"
هر چند مفهوم واقعی ( توسعه ) که یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث سارمانهای بین المللی است ، به خوبی تشریح نشده است ، معذالک ابتدا توسط محققان و سیاستمداران امریکایی مورد استفاده قرار گرفت و خیلی زود در اروپا و کشورهای نسبتا صنعتی جا افتاد.
آنچه توجه به رسانه های جمعی را به طور کلی در ایران و جهان معنی دار تر می کند طرح مقوله ای تحت عنوان اوقات فراغت در جوامع جدید و توسعه روابط غیر رسمی بین افراد است که در نتیجه حضور دولتهاو سازمانهای اجتماعی ضروری شده است.
"وقتی می خواهند برنامه یا سریالی بسازند قبل از اینکه سریال وارد مرحله تولید شود ، حدودئ ده دقیقه از آن را به صورت آزمایشی تهیه می کنند و آنگاه از یک گروه نمونه دعوت می کنند و آن قسمت را در یک سالن فیلم نمایش می دهند و نظر آنها رادر مورد برنامه جویا می شوند
"
پدیداری و گسترش رسانه تلویزیون در جهان، افزایش تعداد مخاطباناین رسانه ومسئولیتهای تلویزیون به عنوان مدرسه و دانشگاه موضوع سخنرانی های دکتر نادری استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم است.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، به عنوان دو رسانه با بردی وسیع همیشه مورد توجه صاحبنظران واندیشمندان و گروههای مختلف بوده اند و در رشد و تعالی جامعه اسلامی ما موثر واقع شده اند.
"مسئله رسانه و نقش آن توسط بسیاری از متفکران مورد بررسی قرار گرفته است. هر یک از این متفکران جایگاهی خاص برای رسانه در نظر گرفته اندو نظریات دراین مورد بسیار متفاوت است .
"
"عمکرد اصلی سازمانهای پژوهشی در زمینه بازارهای تجاری فراهم آوردن اطلاعات بازار فروش و مدیریت در حوزه های بازرانی است تا به بازارها رونق بیشتری بخشند.
"
تحقیقات در امر برنامه سازی تلویزیونی از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا برنامه سازان با استفاده از نتایج تحقیقات و بویژه تحقیقات مرحله ای می تواند نقایص موجود در محتوای برنامه را در فرایند ساخت و تولید آن بهتر بشناسد، و بدون صرف هزینه های اضافی آن را به شکلی معقول و هشیارانه پیش برند.
تا کنون تحقیقات زیادی در مورد رسانه تلویزیون ومخاطب انجام شده است با توجه به اینکه کودکانو نوجوانان بخش مهمی از مخاطبان را تشکیل می دهند ، تحقیقات انجام شده در مورد آنها سهم عمده ای را در بر می گیرند.
"رادیو و تلویزیون در بین وسایل ارتباط جمعی به همان اندازه که فراگیر و مورد استفاده قشرهاو گروههای مختلف اجتماعی است ، در معرض ارزیابی و نقد همگان نیز قرار دارد .
"