۱.
به عقیده آقاى سروش، جهان اسلام نیازمند تجدید تجربه اعتزال است; زیرا تفکر اشعرىگرى غلبه یافته و باب محاجه و استدلال بسته شده است . تجدید تجربه اعتزال، پادزهرى در برابر تفکر نصى و قدرتى است .
۲.
آقاى ملکیان به دو نوع عقلانیت نظرى و عملى اشاره مىکنند و مىگویند عقلانیت نظرى در زمینه اتخاذ راى و نظر دخالت دارد و عقلانیت عملى به مقام عمل و تصمیمگیرى ارتباط پیدا مىکند . ایشان عقلانیت نظرى را شش قسم، و عقلانیت عملى را سه قسم مىداند .
۳.
آقاى سروش در این گفتار بر لزوم جاىگزینى مفهوم «جامعه اخلاقى» بهجاى مفهوم «جامعه مدنى» تاکید مىکند و معتقد است این مفهوم هم قابلفهمتر است و هم ضرورىتر . جامعه باید بسترى فراهم سازد که اخلاقى بودن و اخلاقى زیستن در آن سهل و آسان باشد .
۴.
نویسنده در این مقاله، نخستبه سه شکل حکومت اشاره مىکند و مىگوید شکل حکومت اسلامى باید دموکراسى باشد . در ادامه مىکوشد نشان دهد که گوهر دین، اخلاق و معنویت است و حکومت دینى باید در پى گسترش اخلاق و معنویتباشد، نه شکل خاصى از دین .
۵.
نویسنده در این مقاله به چالشهاى موجود میان کارکرد اصلى دانشگاه که تولید معرفت علمى است، با باورها و ارزشهاى برآمده از التزام به مرجعیت دین مىپردازد و تحقیقى پیمایشى را بر اساس نمونهاى از دانشجویان ارائه مىدهد .
۶.
در گفتمان کلاسیک، روشنفکر کسى است که منتقد قدرت و سنتباشد . اما با توجه به بیانیه اخیر روشنفکران آمریکایى که به دفاع از دولت و سنت آمریکایى پرداخته بودند، باید تعریف عامترى از روشنفکرى ارائه کرد . از این نگاه، روشنفکرى وصفى است راجع به «چگونه نگاه کردن» و نه «چه دیدن» .
۷.
ژان بودریار فیلسوف و جامعهشناس بزرگ فرانسوى است که به دلیل دیدگاههایش درباره فرهنگ و ارتباطات بسیار مشهور شده است . دیدگاههاى او درباره فرهنگ جدید او را به یکى از سرشناسترین اندیشمندان پستمدرن تبدیل کرده است . مقاله او تحت عنوان «روح تروریسم» که اندکى پس از حوادث 11 سپتامبر منتشر شد، جنجال فراوانى برانگیخت . او از مخالفان سرسخت جهانىسازى است . در این گفتوگو که توسط هفتهنامه اشپیگل صورت گرفته است، او مىکوشد نسبت میان جهانىسازى و تروریسم را روشنسازد .
۸.
در کنار دو دیدگاه سنتى و سکولار، فریادهایى نیز شنیده مىشود که خواهان اصلاح گفتمان اسلامى درباره زن است . این مقاله به تبیین آراى شیخ محمد غزالى و شیخ یوسف قرضاوى، دو نمونه بارز این گفتمان اصلاحى، مىپردازد .