بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه 1383 شماره 54

مقالات

۱.

دموکراسی، دموکراسی نیست؛ دموکراسی دموکراسی ماست

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 589
به نظر آقاى تاجیک دموکراسى هرگز تعریف و روایتى واحد نداشته و ندارد. دموکراسى یک دالّ میان‏تهى است که از هم‏نشینانش پر مى‏شود و ازاین‏رو، گفتمان‏هاى متعددى در زمینه دموکراسى پدید مى‏آید. دموکراسى، در نظر نویسنده، روشى بى‏منش، بى‏آغاز و فرجام و بى‏هدف نیست و مملو از پیشاذهن‏ها و پیشافهم‏هاست. به نظر وى، اسلام ذاتا با دموکراسى ناسازگار نیست و مى‏توان یک نظام مردم‏سالار در چارچوب معارف دینى و همخوان با روح زمانه ایجاد کرد.
۲.

مشروطه، عدالت، آزادی و قانون

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 259
نویسنده این مقاله درصدد بیان مهم‏ترین تأثیرات جنبش مشروطه بر جریان اصلاح‏طلبى دوم خرداد است و این تأثیرات را در چند موضوع مهم خلاصه کرده است: 1ـ قانون 2ـ تحدید قدرت فردى و رفتار خودکامه 3ـ آزادى 4ـ عدالت 5ـ دموکراسى
۳.

عقیده پرستی، بت پرستی است

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 558
جناب آقاى ملکیان در این مقاله سعى وافرى را مبذول داشته‏اند تا اثبات کنند پافشارى و جزم‏اندیشى نسبت به یک عقیده به منزله پرستیدن آن عقیده است و از آنجا که پرستیدن غیرخدا امرى نکوهیده است، عقیده‏پرستى نیز، در حقیقت، نوعى بت‏پرستى است.
۴.

دین یعنی ختم گفت و گو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 66
رورتى با شخصى شمردن دین معتقد است. جهت آزادى دین و باز شدن راه گفت‏وگو ضرورت دارد که دین شخصى باشد و برگرفتن رأى اعتماد از مخاطبان در گفت‏وگو تنها معیار آزمون یک پیشنهاد سیاسى باشد.
۵.

از مدرنیسم تا پست مدرنیسم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 265
سیر تحولات اندیشه غرب و خصوصا تفاوت‏هاى دوره مدرنیته و پست مدرنیسم در این نوشتار مورد اشاره قرار گرفته است. از جمله ویژگى‏هاى دوره مدرن مالکیت خصوصى، عقل‏گرایى، علم‏گرایى، مادى‏گرایى و خصوصا باور به وجود قوانین ثابت در طبیعت است و ویژگى اساسى دوره پست مدرن عدم ثبات است دنیا در عصر پست مدرن به مثابه مجموعه‏اى از الگوهاى دائما در حال تغییر نگریسته مى‏شود.
۶.

زنان مجلس هنوز سکوت را نشکسته اند

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 945
کلمه «عدالت جنسیتى» که توسط مجلس هفتم از لایحه برنامه چهارم توسعه حذف گردید، نشان مى‏دهد که مجلس هفتم معتقد به تساوى میان زن و مرد نیست. درحالى‏که لازمه عدالت میان زنان و مردان، تساوى در برابر قانون و تساوى در وظایف و فرصت‏هاى اجتماعى است. اگر این واژه در لایحه باقى مى‏ماند و اجرا مى‏شد، به تدریج فرهنگ تساوى زنان و مردان هم شکل مى‏گرفت.
۷.

اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 386
طرح تفکیک جنسیتى در دانشگاه آزاد اسلامى که در سال‏هاى گذشته با شکست روبه‏رو گشت، دوباره از سوى برخى مسئولین دانشگاه در حال پى‏گیرى است. این طرح در سطح دانشگاه‏ها با استقبال مواجه نخواهد شد و اصولاً بایست دانشجویان را به سطحى از فرهنگ و دانش رساند که دختران و پسران دانشجو مشکلى در کنار هم نداشته باشند. طرح تفکیک جنسیتى مورد تأکید امام خمینى قدس‏سره و رهبرى نیز قرار نگرفته است. تحقیقات نیز نشان مى‏دهد که درصد بالایى از دانشجویان، ارتباط اجتماعى دختران و پسران را در دانشگاه راحت و عادى تلقى مى‏کنند و دلیلى براى تفکیک جنسیتى وجود ندارد.
۸.

ماهیت مبارزه با تروریسم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 269
بررسى ماهیت تروریسم و نیز تبیین ریشه‏هاى مبارزه با تروریسم و تعیین نسبت میان تروریسم و مبارزه با تروریسم محورهاى اساسى این نوشتار به شمار مى‏رود نکته اساسى در ماهیت تروریسم آنست که نابرابرى‏هاى دهشتناک اجتماعى ریشه اصلى تروریسم است نه بنیادگرایى و مبارزه با تروریسم هم دروغى بیش نیست دروغى به منظور چیرگى بر جهان. تروریسم پدیده کریه و شومى است که رشته‏هاى عصبى و اطلاعاتى آن در تار و پود اندیشه بنیادگرایى تغذیه مى‏شود. شاید هم تروریسم زیباترین چیزى است که آگاهى از نابرابرى‏ها را در قرن بیستم پدیده آورده است. تروریسم پدیده شومى است؛ زیرا آمریکاییان تروریسم را بد و شوم مى‏دانند و شاید ازاین‏رو که زشتى‏ها را برملا مى‏کند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲