هنر امروز با بحران معنویت روبه روست
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
این مقاله نقدى بر آراى فیلسوف سنتگراى معاصر، دکتر سید حسین نصر، در باب فلسفه هنر مىباشد . دکتر نصر مابعدالطبیعه را علم به راههاى شناخت ذات اشیا مىداند . از دیدگاه سنتى، و بهویژه دیدگاه اسلامى، واقعیت امرى است داراى مراتب گوناگون، که از وجود واحد خداوند متجلى مىشود . در عصر حاضر، درحالىکه نمونههاى زیادى از معنویت در هنر شرقى به چشم مىخورد، هنر غربى با بحران معنویت روبهروست، و سنتگرایى پاسخى استبه عطش انسان معاصر براى بازیابى امر قدسى . دکتر نصر، هنر مقدس (دینى) را بر پایه موضوع آن تعریف مىکند، نه بر اساس سبک، روش اجرا و نمادپردازىها . هر نوع تجلىاى - از جمله هنر - که بهطور مستقیم یا غیر مستقیم، اصول معنوى یک تمدن را منعکس کند سنتى است، و اگر این انعکاس، مستقیم و مرتبط با آیینها باشد، هنرى مذهبى خواهد بود . پس هرگونه هنر مذهبى سنتى است، و عکس این مطلب درست نیست . همچنین هرگونه هنر سنتى عمیقا بر جهانبینى سنتى (سلسله مراتبى) بنا شده است . دیوتش در نقد دکتر نصر مىگوید: هنر قدسى از آن جهت قدسى است که بیانگر شهودى از وجود معنوى است . منحصرکردن معنویت در هنر سنتى مبتنى بر جهانبینى سنتى، امکان معنویتخود آیین را رد مىکند . در فرهنگهاى چینى، ژاپنى و هندى مفاهیمى وجود دارد که حاکى از درک راز هستى است و مبتنى بر چنین جهانبینىاى نیست . حضور ما در این عوالم سلسلهمراتبى، ناممکن است; پس باید نظامبندىهاى گوناگون عقلانى تجربه را برگزینیم .
دیوتش ضمن اشاره به ویژگىهاى هنر متجدد (تکیه بر نظم عقلانى) و هنر پسامتجدد (گوناگونى مواد و فنون، جداکردن موضوع از روند تاریخىاش و خارج نشدن از عالم خود) معتقد است هنر پسامتجدد با امر قدسى هیچ ارتباطى ندارد; اما اگر از اصرار بر انکار معنا دستشوید، مىتواند بسترى براى رهیافتى تازه به امر مقدس باشد . تحقق چنین هنرى (پسا - پسامتجدد) به بازتعریف امر قدسى وابسته است; تعریفى که براى رسیدن به وجه اشتراک امر طبیعى و معنوى تلاش مىکند و عناصرى چون «تعالى مطلق» را نفى مىکند .
جامجم، 2/6/81
دیوتش ضمن اشاره به ویژگىهاى هنر متجدد (تکیه بر نظم عقلانى) و هنر پسامتجدد (گوناگونى مواد و فنون، جداکردن موضوع از روند تاریخىاش و خارج نشدن از عالم خود) معتقد است هنر پسامتجدد با امر قدسى هیچ ارتباطى ندارد; اما اگر از اصرار بر انکار معنا دستشوید، مىتواند بسترى براى رهیافتى تازه به امر مقدس باشد . تحقق چنین هنرى (پسا - پسامتجدد) به بازتعریف امر قدسى وابسته است; تعریفى که براى رسیدن به وجه اشتراک امر طبیعى و معنوى تلاش مىکند و عناصرى چون «تعالى مطلق» را نفى مىکند .
جامجم، 2/6/81