آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: با توجه به نقش ریاضی در دنیای دیجیتال امروز، و عدم علاقه دانش آموزان و به ویژه آن هایی که اختلال یادگیری دارند به این درس، استفاده از آموزش مجازی در محیط یادگیری سیار با استفاده از روش های نوین آموزشی می تواند به غنی سازی آموزش های مکمل این دانش آموزان و بهبود عملکرد آنان در ریاضی کمک کند. این پژوهش به بررسی تأثیر روش بازی محور انطباق پذیر بر عملکرد ریاضی این دانش آموزان پرداخت. هدف: هدف انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش بازی محور انطباق پذیر بر عملکرد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در یک محیط یادگیری سیار بود. روش: پژوهش حاضر به صورت شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری مشتمل بر دانش آموزان با تشخیص اختلال یادگیری ریاضی در پایه دوم ابتدایی شهرستا ن ملارد استان تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. انتخاب نمونه به صورت نمونه های در دسترس معرفی شده از مرکز اختلالات یادگیری کوشا شهرستان ملارد مشتمل بر 10 دانش آموز با تشخیص اختلال یادگیری ریاضی بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنی ها در گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در خرداد ماه 1402 با استفاده از امکانات شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) شامل پیام رسان شاد و شادبوم که حاوی بازی های آموزشی مورد تأیید آموزش و پرورش می باشد، تحت آموزش قرار گرفتند. برای پیش آزمون و پس آزمون از نمونه سؤالات سطح ساده آزمون بین المللی کانگورو 2021 استفاده شد. داده های به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از کوواریانس یک طرفه و بوسیله نرم افزار SPSS26 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد بین نتیجه پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (25/878=F، 0/0010 =p) و گروه گواه و گروه آزمایش نیز در پس آزمون با هم تفاوت معناداری دارند (6/392=F، 0/039=p). یافته ها حاکی از آن است که مداخله تأثیرگذار بوده است و می توان گفت که استفاده از روش آموزشی بازی محور انطباق پذیر بر روی عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری تأثیر مثبت دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که استفاده از آموزش بازی محور انطباق پذیر در محیط یادگیری سیار برای دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی به این دسته از دانش آموزان کمک کردکه بتوانند با توجه به تفاوت سرعت یادگیری و انتخاب شکل محتوای ارائه شده و با حمایت راهنمای آموزشی، عملکرد خود در درس ریاضی را بهیود بخشند. استفاده از این روش توسط مدارس ابتدایی و مراکز اختلالات یادگیری، می تواند به حفظ استمرار فرآیند یاددهی یادگیری کمک کند و از اوقات فراغت دانش آموزان به صورت بهینه برای بهبود عملکرد و تثبیت یادگیری استفاده شود.

The impact of adaptive game-based instruction on mathematical performance of students with mathematics learning disorder in a mobile learning environment

Background: The role of mathematics in the present digital world is very important. Due to its nature, mathematics is mostly disliked by students, especially those with learning disorders. Using e-learning in mobile environments and new teaching methods, the complementary sessions needed for students with learning disorders can be enriched. This group of students is most of the time forgotten. This study investigated the impact of adaptive game-based instruction on the mathematical performance of students with mathematics learning disorders. Aims: The present study was conducted to investigate the impact of adaptive game-based instruction on the mathematical performance of students with learning difficulty in a mobile learning environment. Methods: The current research design was the quasi-experimental type of pre-test-post-test and control group. The statistical population of the research included the students with a mathematics learning disorder in Malard, Tehran, in the second grade of primary school, in the academic year of 2022-2023 from which 10 samples were available that randomly were divided into two groups: experimental (5 people) and control (5 people). The experimental group attended 8 educational sessions in the Shad mobile environment in June 2023 using Shad facilities including messenger and games which are proposed by the experts of the Ministry of Education. For the pre-test and post-test, the questions from the Kangaroo Mathematics Competition 2021 were used and the data were analyzed using SPSS26 and univariate analysis of variance. Results: The research findings show that there is a meaningful difference between pre-test and post-test (F= 25.878, p= 0.001). There is also a meaningful difference between the control group and the experimental group in the post-test (F= 6.392, p= 0.039). According to the obtained results, it was concluded that adaptive game-based instruction has a positive impact on the mathematical performance of students with learning disorders in a mobile learning environment. Conclusion: The results showed that using game-based adaptive learning in a mobile learning environment for students with mathematics learning disorder can help these students improve their mathematical performance at their preferred pace and content with educational support. As Shad environment facilities are available for all students in Iran, schools and learning disorder centers can use game-based adaptive instruction in Shad environment to help the students improve their performance through ongoing learning.

تبلیغات