آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳

چکیده

هدف از این پژوهش، ارائه الگوی بهره گی ری از ظرفیت رسانه ها در توسعه نوآوری های آموزشی در برنامه درس تربیت بدنی بوده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و رویکرد آن، کیفی بوده و از روش تحلیل تم (مضمون) استفاده شده است. برای انجام مصاحبه، مشارکت کنندگان پژوهش از میان اعضای هیئت علمی رشته مدیریت ورزشی انتخاب شده اند و از دیدگاه های مدیران تربیت بدنی آموزش وپرورش، مدیران مدارس، معلمان و دبیران تربیت بدنی مدارس و دانش آموزان نیز بهره برده شده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند، از نوع معیاری (معیار داشتن پژوهش برای استادان و تجربه بیش از 10 سال برای مدیران تربیت بدنی آموزش وپرورش، مدیران، معلمان و دبیران تربیت بدنی و کسب مدال های قهرمانی ورزشی برای دانش آموزان) تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته و تعداد نمونه ها شامل 18 نفر بوده است. برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم با استفاده از نرم افزار مکس کیودی ای بهره برده شده و نتایج تحلیل مضمون نشان داده است که 4 مضمون سازمان دهنده آموزشی، سرگرمی، انگیزشی و فرهنگ سازی و 21 مضمون پایه به عنوان ابعاد نقش رسانه ها در توسعه برنامه درسی نوآورانه درس تربیت بدنی وجود دارند. باتوجه به تأثیر نقش رسانه ها در توسعه برنامه درسی نوآورانه درس تربیت بدنی مدارس، توصیه می شود که از نتایج پژوهش حاضر به منظور توسعه برنامه درسی نوآورانه درس تربیت بدنی مدارس استفاده شود.

Providing a Model of Utilizing the Capacity of the Media to Develop Educational Innovations in the Physical Education Curriculum

The purpose of this research was providing a model of utilizing the capacity of the media in the development of educational innovations in the physical education curriculum. The research method was qualitative in terms of the purpose, application, and approach, and the theme analysis method has been used. faculty members of the sports management field were selected as the participants of the research to interview. the views of the physical education managers, school managers, teachers and school physical education teachers and students were also used. The sample were selected Purposefully - the criterion of having research for professors and experience of more than 10 years for physical education managers, managers, teachers and physical education teachers and winning sports championship medals for students - until reaching theoretical saturation of 18 people. To analyze the data, the continuous comparison method was used using MaxQD Pro. software. The results of the theme analysis showed that there are 4 educational, entertainment, motivational, and cultural organizing themes and 21 basic themes as the dimensions of the media's role in the development of the innovative physical education curriculum. Considering the impact of the media's role in the development of the innovative curriculum of physical education lessons in schools, it is recommended that the results of this research be used to develop the innovative curriculum of physical education lessons in schools.

تبلیغات