آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳

چکیده

امروزه هویت یابی جوانان در کشور به مسئله مهمی تبدیل شده است و شناسایی عوامل مؤثر بر هویت جوانان ضروری به نظر می رسد، پژوهش حاضر با هدف، بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت جوانان انجام شده است. روش این پژوهش از نوع کمی و پیمایشی و جامعه آماری آن، شامل جوانان 18 تا 35 سال استان آذربایجان غربی بوده که به روش تصادفی انتخاب شده اند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی محقق ساخته جمع آوری شده است. حجم نمونه با استفاده از نرم افزار Sample power 383 نفر به دست آمده که برای حصول اطمینان، این تعداد به 400 نفر افزایش یافته و داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار Spss 26 تحلیل شده و مدل معادله ساختاری و معیارهای برازش مدل، با نرم افزار Amos Graphic 24 ترسیم و برآورد شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان همبستگی پیرسون بین بعد شناختی و ارتباطی شبکه های اجتماعی مجازی با هویت جوانان در سطح معناداری است و بعد ارتباطی، بیشترین همبستگی را با بعد دینی هویت و بعد شناختی بیشترین همبستگی را با بعد سیاسی هویت جوانان داشته است، نتایج رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن است که ابعاد متغیر مستقل پژوهش به میزان 67 درصد واریانس و تغییرات متغیر وابسته پژوهش را تبیین کرده اند؛ همچنین بر اساس مدل سازی معادله ساختاری پژوهش می توان گفت که باتوجه به معیارهای برازش داده های تجربی پژوهش از مدل نظری حمایت کرده است. به طورکلی نتایج بیانگر آن است که دو بعد شناختی و ارتباطی شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت جوانان استان آذربایجان غربی تأثیر داشته اند و ابعاد هویتی جوانان این استان را تحت تأثیر قرار داده اند، هرچند اثرگذاری این دو بعد در سطح ضعیفی بوده است.

متن

Providing the Structural Equation Model of the Effect of Virtual Social Networks on the Identity of the Youth of West Azerbaijan Province

Nowadays, youth identity in the country has become an important issue, and identifying the factors affecting the identity of the youth seems essential. The purpose of this research is to examine the effect of virtual social networks on the identity of young people. The method of the research was quantitative and and the statistical population includes young people aged ۱۸ to ۳۵ years of West Azerbaijan province who were randomly selected. Research data was collected using a researcher-made electronic questionnaire. The sample size was ۳۸۳ people using Sample power software, which was increased to ۴۰۰ people To increase accuracy. The research data was analyzed using Spss ۲۶ software, and the structural equation model and model fit criteria were drawn and estimated with Amos Graphic ۲۴ software. The findings of the research showed that the Pearson correlation between the cognitive and communication dimension of virtual social networks with the identity of young people is at a significant level. The communication dimension had the highest correlation with the religious dimension of identity, and the cognitive dimension had the highest correlation with the political dimension of youth identity. The results of multiple regression also showed that the dimensions of the independent variable of the research explain ۶۷% of the variance and changes of the dependent variable. Also, based on the structural equation model of the research and according to the fit criteria, the empirical data of the research supported the theoretical model. In general, the results indicate that the two cognitive and communicative dimensions of virtual social networks have influenced the identity of the youth of West Azerbaijan province and have influenced the identity dimensions of the youth of this province; However, the effect of these two dimensions has been at a weak level.

تبلیغات