"بحرانها جزء جداییناپذیر زندگی اجتماعی بهشمار میروند و روزبهروز بر تعداد و تنوع آنها افزوده میشود. از سوی دیگر، رسانههای جمعی نیز در چند دهه اخیر از چنان رشد و تأثیری در جوامع برخوردار شدهاند که به بخش جداییناپذیری از زندگی بشر مبدل گردیدهاند. رسانهها در عین حال، بهدلیل کارکردهای متعدد، بهصورت جزئی از انواع بحرانها درآمدهاند چنانکه بحرانی را نمیتوان بدون حضور رسانههای جمعی در آن تصور کرد. شیوه عملکرد رسانهها در بحرانها، به نحوه مدیریت و راهبری آنها برمیگردد. بهعبارت دیگر، این مدیریت رسانههاست که با اتخاذ راهبرد مشخص در قبال بحران، عملکرد رسانه را در قبال آن رقم میزند. مقاله حاضر، بر آن است که با تشریح انواع راهبردهای رسانهای به تبیین نقش رسانههای فوق فعال در تبدیل بحران به فرصت بپردازد و راهکارهایی برای سیاستگذاران و مدیران رسانه ملی در جهت ایجاد رسانهای با ویژگیهای یادشده ارائه دهد.
" "بحران، راهبرد انفعالی، راهبرد فعال، راهبرد فوق فعال، راهبرد واکنشی، رسانه
"