آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: اعتیاد به اینترنت می تواند آسیب های روانی متعددی در جامعه دانشجویی به دنبال داشته باشد. متغیری های متعددی در اعتیاد به اینترنت نقش داشته دارند که می توان به افسردگی، اضطراب، استرس و عزت نفس با اعتیاد به اینترنت اشاره کرد. مسئله پژوهش حاضر این است که آیا بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی، اضطراب، استرس و عزت نفس همبستگی وجود دارد؟ هدف: این مطالعه با هدف شناسایی همبسته های آسیب شناختی روانی ناشی از اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان افغانستانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های ایران انجام شد تا با فهم بهتر این عوامل، راهکارهای پیشگیرانه و درمانی مؤثرتری ارائه شود. این مطالعه می تواند به بهبود سلامت روان دانشجویان و افزایش کیفیت تجربیات تحصیلی آن ها کمک کند. روش: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان افغانستان شاغل به تحصیل در دانشگاه های ایران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند، تعداد ۲۶۸ نفر (۱۵۹ پسر، ۱۰۹ دختر) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل مقیاس کوتاه اعتیاد به اینترنت یانگ (1996)، مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (لویبوند و لویبوند، 1995) و مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) بود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمودنی t مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی، اضطراب و استرس رابطه مثبت معنی دار و جود دارد (۰۱/۰ >P). علاوه بر این، افسردگی، استرس و اضطراب در پیش بینی اعتیاد به اینترنت، معنی دار نشان داد (۰۰۰۱/0>P). اضطراب که به تنهایی 11% از واریانس را توجیه می کرد، بهترین پیش بینی کننده بود. بعد از آن افسردگی 2% و فشار روانی 2% پیش بینی کننده های بهتری بودند. همچنین شیوع اعتیاد به اینترنت در پسرها به طور معنی داری بالاتر بود و سرانجام این عزت نفس تا حدودی زیادی با اعتیاد به اینترنت ما مرتبط (۰۵/۰ <P) نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه اعتیاد به اینترنت از طریق ابعاد افسردگی و اضطراب قابل پیش بینی است؛ لذا نتایج این پژوهش نکات مهمی در زمینه آموزش دانشجویان مبتلا به اعتیاد به اینترنت و مداخلات درمانی برای کنترل بدکار کردی روانشناختی آن ها همراه دارد.

Investigating the psychological correlations of Internet addiction in Afghan students studying in Iranian universities

Background: Internet addiction can include psychological pathology. Several variables play a role in Internet addiction, which can be mentioned as depression, anxiety, stress, and self-esteem with Internet addiction. The question of research is whether there is a correlation between internet addiction and depression, anxiety, stress and self-esteem? Aims: The present study aimed to investigate psychopathologic correlates of internet addiction in Afghan Student studying in Iranian universities. Methods: The current research was a descriptive correlational study that was conducted in the academic year of 2022-2023.A total of 268 people (159 boys, 109 girls), from Afghan students studying in Iranian universities, who were selected by stratified random sampling, completed three scales; Internet addiction test, depression, anxiety, stress test and Rosenberg self-esteem test were used. The obtained data were analyzed using Pearson's correlation, regression analysis and t-test. Results: Results revealed a significant positive correlation between depression, anxiety, and stress with Internet addiction (P< 0.01).Furthermore, depression, stress, and anxiety were found to be significant predictors of Internet addiction (P< 0/0001). Anxiety which accounted for 13% of the variance was the best predictor, followed by depression (2%) and stress (3%).The Prevalence of internet addiction was significantly higher among male subjects. Finally, our results suggested that Self-Esteem is largely irrelevant to internet addiction (P> 0.05).Background: Internet addiction can include psychological pathology. Several variables play a role in Internet addiction, which can be mentioned as depression, anxiety, stress, and self-esteem with Internet addiction. The question of research is whether there is a correlation between internet addiction and depression, anxiety, stress and self-esteem? Aims: The present study aimed to investigate psychopathologic correlates of internet addiction in Afghan Student studying in Iranian universities. Methods: The current research was a descriptive correlational study that was conducted in the academic year of 2022-2023.A total of 268 people (159 boys, 109 girls), from Afghan students studying in Iranian universities, who were selected by stratified random sampling, completed three scales; Internet addiction test, depression, anxiety, stress test and Rosenberg self-esteem test were used. The obtained data were analyzed using Pearson's correlation, regression analysis and t-test. Results: Results revealed a significant positive correlation between depression, anxiety, and stress with Internet addiction (P< 0.01).Furthermore, depression, stress, and anxiety were found to be significant predictors of Internet addiction (P< 0/0001). Anxiety which accounted for 13% of the variance was the best predictor, followed by depression (2%) and stress (3%).The Prevalence of internet addiction was significantly higher among male subjects. Finally, our results suggested that Self-Esteem is largely irrelevant to internet addiction (P> 0.05). Conclusion: Considering that Internet addiction can be predicted through the dimensions of depression and anxiety; therefore, the results of this research have important points in the field of education of students suffering from Internet addiction and therapeutic interventions to control their psychological dysfunction. Conclusion: Considering that Internet addiction can be predicted through the dimensions of depression and anxiety; therefore, the results of this research have important points in the field of education of students suffering from Internet addiction and therapeutic interventions to control their psychological dysfunction.

تبلیغات