آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: مهم ترین نگرانی در مدارس امروزی ناسازگاری تحصیلی است. بدرفتاری و ناسازگاری دانش آموزان کل فرآیند یادگیری را تحت تأثیر قرار می دهد. مسئله این است که روابط متغیرهای مختلفی با سازگاری تحصیلی تأیید شده است اما روابط متغیرهایی مانند اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی در قالب روابط ساختاری مغفول واقع شده است و در این زمینه شکاف تحقیقاتی عمده ای وجود دارد. هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سازگاری تحصیلی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی پایستگی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان یزد بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع دوره دوم متوسطه استان یزد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 420 دانش آموز (223 پسر و 197 دختر) از دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان یزد انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد، پاریس، 2004)، سازگاری تحصیلی (سینها و سینک، 1993)، پایستگی تحصیلی (مارتین و مارش، 2008) استفاده شد. جهت بررسی رابطه بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و جهت بررسی پیش بینی متغیر وابسته بر اساس متغیر مستقل و نقش واسطه ای از آزمون مدل ساختاری به روش تحلیل مسیر در آزمون بوت استراپ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از طریق مدل یابی معادلات ساختاری و با نرم افرار SPSS24 و نرم افزار AMOS22 انجام شد. یافته ها: نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار است. یافته های پژوهش حاضر نشان دادکه اشتیاق تحصیلی با ضریب استاندارد 0/28، قادر گردیده به صورت مثبت در سطح معنی داری 0/01، سازگاری تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کند، اشتیاق تحصیلی با ضریب استاندارد 26/0، قادر گردیده به صورت مثبت در سطح معنی داری 0/01، پایستگی تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کند و پایستگی تحصیلی با ضریب استاندارد 0/47 قادر گردیده به صورت مثبت در سطح معنی داری 0/01، سازگاری تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کند، همچنین اشتیاق تحصیلی از طریق نقش واسطه ای پایستگی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی با ضریب 0/12 به صورت مثبت با شاخص (0/30=VAF) در سطح معنی داری 0/01، به صورت غیرمستقیم تأثیر گذاشته است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می تواند اطلاعات مفیدی را برای معلمان، مشاوران تحصیلی و مسئولین آموزشی و پژوهشگران در زمینه سازگاری تحصیلی و کاهش مشکلات آموزشی دانش آموزان فراهم کند. با توجه به اینکه اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی پیش بینی کننده قوی سازگاری تحصیلی هستند. بنابراین می توان با افزایش اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان، با ناسازگاری تحصیلی مقابله کرد و سازگاری تحصیلی دانش آموزان را در مدارس افزایش داد.

Designing a model of academic adjustment based on educational engagement, the mediatory role of academic buoyancy in students of secondary school in Yazd province

Background: The most important concern in today's schools is academic incompatibility. Misbehavior and incompatibility of students affect the entire learning process. The problem is that the relationships of various variables with academic adjustment have been confirmed, but the relationships of variables such as educational engagement and academic buoyancy have been neglected in the form of structural relationships, and there is a major research gap in this field. Aims: Designing a model of academic adjustment based on academic engagement, The mediatory role of academic buoyancy in students of secondary school in Yazd province. Methods: The method of the present research was applied in terms of purpose and correlational in terms of the nature of the data. The statistical population of the present study included all students of the second year of high school in Yazd province in the academic year of 1401-1402.Through multi-stage sample sampling, 420 students (223 boys and 197 girls) were selected from secondary school students in Yazd province. To measure research variables, Fredericks, Blumenfeld and Paris's educational engagement (2004), Sinha and singh's academic adjustment (1993), Martin and Marsh's academic buoyancy (2008) were used. In order to investigate the relationship between variables, Pearson correlation test was used to investigate the variable prediction dependent on the independent variable and the intermediate role of the structural model test by path analysis method in the bootstrap test. Analysis of the research data was done through structural equation modeling with SPSS24 and AMOS22 software. Results: The results of structural equation modeling showed that the final model has a good fit. The findings of the present study showed that educational engagement with the standard coefficient of 0/28 has been able to predict the students' academic adjustment positively at the meaningful level of 0/01, the educational engagement with the standard coefficient of 0/26 has been able to predict the students' academic adjustment positively measure at the meaningful level of 0/01, and academic buoyancy with standard coefficient 0/47 has been able to predict students' academic adjustment positively at a meaningful level 0/01, as well as educational engagement through the mediating role of academic buoyancy on academic adjustment to the coefficient 0/12 positively with the index (VAF= 0/30) has indirectly affected the meaning level of 0/01. Conclusion: The results of this research can provide useful information for teachers, academic advisors and educational officials and researchers in the field of academic adaptation and reducing students' educational problems. Considering that educational engagement and academic buoyancy are a strong prediction of academic adjustment. Therefore, it is possible to cope with academic incompatibility with increasing students' educational engagement and academic buoyancy and increase students' academic adjustment in schools.

تبلیغات