آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: مطالعات نشان داده است که جنگ در سوریه به طور قابل توجهی بر روی سلامت روان کودکان تأثیر گذاشته و باعث افزایش میزان استرس و اضطراب آن ها شده است، پژوهش های مختلف حاکی از آن است که میزان استرس و اضطراب را می توان با بهره گیری از مداخلات هنردرمانی و روانشناختی تعدیل کرد. با وجود این، کاربرد هنردرمانی مبتنی بر مداخلات روانشناختی، در آسیب های ناشی از جنگ بر کودکان سوری، مغفول مانده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله هنردرمانی بیانگر مبتنی بر برنامه گربه سازگار در کاهش ترس از شکست در کودکان تحت تأثیر جنگ سوریه و دچار استرس آسیب ثانویه (STS) انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری (3 ماهه) با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی کودکان 10-12 سال سوری در معرض جنگ بود که از این جامعه آماری، کودکانی که به علت جنگ به شهر السلمیه نقل مکان کرده بودند (153 نفر) مورد آزمون مقیاس تشخیصی استرس آسیب ثانویه (براید و همکاران،2004)، قرار گرفتند که تعداد 44 نفر با علائم بیشتر (کسب نمره بالاتر) انتخاب شدند و بر اساس ملاک ورود و خروج، از این کودکان 20 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش (گروه مداخله هنردرمانی بیانگر) وگواه گمارده شدند. در جلسات مداخله هنردرمانی از بسته هنردرمانی بیانگر مبتنی بر برنامه گربه سازگار (کلثوم و همکاران، 2023) و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ارزیابی شکست در عملکرد PFAI (کونروی و همکاران، 2002) استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز تحلیل واریانس اندازه گیری تکرارشده (مکرر) و نرم افزار SPSSv26 مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد مداخله هنردرمانی بیانگر مبتنی بر برنامه گربه سازگار بر کاهش علائم ترس از شکست و ابعاد آن (ترس از تجربه شرم و خجالت، ترس از کاهش عزت نفس، ترس از داشتن آینده ای نامعلوم، ترس از دست دادن علاقه افراد مهم و ترس از ناراحت شدن افراد مهم (در کودکان سوری مؤثر بوده است (0/05p<). نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده، این نتیجه حاصل شد که هنردرمانی بیانگر مبتنی بر برنامه گربه سازگار می تواند باعث کاهش میزان علائم ترس از شکست و زیرمقیاس های آن بر کودکان متأثر از جنگ شده و تکرار آزمایش در کودکان دیگر متأثر از جنگ با نمونه های بیشتر پیشنهاد می شود.

The effectiveness of art therapy based on coping cat program on fear of failure in Syrian war-affected children with secondary traumatic stress symptoms

Background: Studies have shown that the Syrian war has significantly impacted the mental health of children, leading to increased levels of stress and anxiety. Various studies indicate that stress and anxiety levels can be modified using art therapy and psychological interventions. However, the utilization of art therapy grounded in psychological interventions for addressing the repercussions of war on Syrian children remains underexplored. Aims: This research aimed to investigate the effectiveness of an art therapy intervention based on the coping cat program in reducing the fear of failure in children affected by the Syrian war and experiencing secondary traumatic stress (STS). Methods: The current study utilized a semi-experimental design with pre-test, post-test, and follow-up (3 months) measurements, involving a sample of Syrian children aged 10-12 exposed to the war. From this population, 153 children who had relocated to the city of Salamieh due to the war were assessed using the Secondary Traumatic Stress Scale (Bride et al., 2004). Out of these, 44 children with higher symptom scores were selected, and, based on entry and exit criteria, 20 of them were randomly assigned to two groups of 10 children: the experimental group (Expressive Art Therapy) and the control group. The art therapy intervention sessions used the Art Therapy Based on Coping Cat Program (Kalthom et al., 2023), and data was collected using the Performance Failure Apprehension Inventory (PFAI) questionnaire (Conrow et al., 2002). Data analysis was performed using repeated measures analysis of variance and the SPSS 26 software. Results: The result of this research demonstrated that art therapy based on Coping Cat Program significantly reduced fear of failure and its dimensions (fear of experiencing shame and embarrassment, fear of loss of self-esteem, fear of an unknown future, fear of losing the love of important people, and fear of upsetting important people) in Syrian children (p< 0.05). Conclusion: Based on the obtained results, it can be concluded that art therapy based on Coping Cat Program can reduce the levels of fear of failure and its sub-dimensions in children affected by the war, and it is recommended to replicate the experiment with a larger sample of war-affected children for further validation.

تبلیغات