آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: بی صداقتی تحصیلی نه تنها ارزش های اصالت و انصاف را خدشه می زند، بلکه محیط یادگیری را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و از توسعه دانش و مهارت های واقعی جلوگیری می کند. فهم عمیق تر از فرایندهای روانی و شخصیتی در بی صداقتی تحصیلی می تواند در ارائه راهکارهایی برای ارتقای هویت اخلاقی و کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان کمک نماید. علی رغم اهمیت این موضوع، در پیشینه این حوزه، تعاملات میان ویژگی های شخصیتی، هویت اخلاقی و بی صداقتی تحصیلی مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی مدل یابی معادلات ساختاری بی صداقتی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش میانجی هویت اخلاقی در دانش آموزان شهر تهران بود. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این میان 500 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از مقیاس بی صداقتی تحصیلی (ویترسپون و همکاران، 2010)، سیاهه تجدید نظر شده پنج عامل شخصیت (کاستا و مک کری، 2008) و پرسشنامه هویت اخلاقی (بلک و رینودلدز، 2016) استفاده شد. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و هویت اخلاقی با بی صداقتی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (0/01 >P). همچنین نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیرهای غیرمستقیم ویژگی های شخصیتی از طریق نقش میانجی هویت اخلاقی بر بی صداقتی تحصیلی دانش آموزان معنادار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (0/052=RMSEA و 0/05>P-value) و مدل نهایی ارزیابی شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است. نتیجه گیری: از نتایج این پژوهش میتوان در راستای کاهش بی صداقتی تحصیلی دانش آموزان با در نظر گرفتن نقش متغیرهای ویژگی های شخصیتی و هویت اخلاقی کمک گرفت. از جمله اقداماتی که می توان در این زمینه انجام داد، برگزاری وبینارهایی با هدف بهبود وضعیت ویژگی های شخصیتی و هویت اخلاقی با کاهش گرایش به بی صداقتی و تقلب تحصیلی در دانش آموزان است و همچنین، مشاورین تحصیلی در صورت لزوم مداخلات آموزشی برای تقویت و ارتقای ویژگی های شخصیتی و هویت اخلاقی را تدوین نمایند

Structural equations modeling of academic dishonesty based on personality characteristics with mediating moral identity in students at Tehran

Background: Academic dishonesty not only undermines the values of integrity and fairness but also impacts the learning environment, hindering the genuine development of knowledge and skills. A deeper understanding of the psychological and personality processes involved in academic dishonesty can offer solutions to enhance moral identity and the overall quality of students' educational experiences. Despite the significance of this issue, the interplay between personality traits, moral identity, and academic dishonesty has remained understudied in the existing literature. Aims: The purpose of this study was to structural equation modeling prediction of academic dishonesty based onpersonality characteristics with mediating role of moral identity in students in Tehran city. Methods: This study was conducted in the presence of 500 people by available sampling method among high school students in Tehran city in year academic 2021-2022. To measure the variables, academic dishonesty scale (ADS) of Witherspoon and et al (2010), neo personality inventory (NEO-PI-R) of McCrae and Costa (2008) and moral identity questionnaire (MIQ) of Black and Reynolds (2016) were used. Data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modelling with using SPSS-24 and AMOS software was investigated. Results: The results showed that there is significant relationship between personality characteristics and moral identity with procrastination (P< 0.01). The results also showed that most of the direct paths of this study were significant and the indirect paths of personality characteristics were significant through the mediating role of moral identity on academic dishonesty. Also, proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSEA= 0/052, P-value< 0/05) and evaluated model has a good fit and is an important step in identifying the factors that are effective in academic dishonesty in high school students in Tehran city. Conclusion: The findings of this research offer valuable insights towards reducing academic dishonesty among students by considering the roles of personality traits and moral identity. Several proactive measures can be implemented in this regard, such as organizing webinars aimed at improving personality traits and moral identity to diminish tendencies towards dishonesty and academic cheating among students.

تبلیغات