آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: امروزه آسیب های اجتماعی جدیدی در سطح مدارس پدید آمده که زندگی شخصی و تحصیلی بسیاری از دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داد. با توجه به اهمیت قلدری مجازی، اعتیاد به اینترنت و ناگویی هیجانی و همچنین شکاف تحقیقات در زمینه ارائه یک الگوی منسجم در این زمینه و انجام مطالعات بیشتر ضروری به نظر می رسد. هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل حرمت خود و اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان مدارس متوسطه بر اساس قلدری مجازی با نقش میانجی گر ناگویی هیجانی بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه دوم شهر یاسوج شهر یاسوج در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد 250 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های قلدری مجازی ستین و همکاران (2011)، حرمت خود روزنبرگ (1963)، اعتیاد به اینترنت یانگ (1999) و ناگویی هیجانی بگبی و همکاران (1994) پاسخ دادند. در نهایت داده ها جمع آوری و به روش های همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSSV19 و AMOSV20 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد قلدری مجازی اثر مثبت، مستقیم و معنی داری بر ناگویی هیجانی و اعتیاد به اینترنت و اثر منفی، مستقیم و معنی داری بر حرمت خود داشت (01/0 >P). همچنین ناگویی هیجانی نقش میانجی گر در رابطه بین قلدری مجازی با حرمت خود و اعتیاد به اینترنت داشته است (01/0 >P). نتیجه گیری: در نهایت می توان گفت مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بوده و لذا آگاهی معلمان، مدیران، والدین، دانش آموزان و سایر متخصصان حوزه تعلیم و تربیت از متغیرهای این مدل می تواند از بروز آسیب های اجتماعی نوپدید در مدارس کمک کننده باشد.

Presenting a model of self-esteem and internet addiction in secondary school students based on cyberbullying with the mediating role of alexithymia

Background: Today, new social harms have emerged at the level of schools, which overshadowed the personal and academic lives of many students. Considering the importance of cyberbullying, Internet addiction and alexithymia, as well as the gap in research, it seems necessary to provide a coherent model in this field and conduct more studies. Aims: The purpose of the present study was to present a model of self-esteem and Internet addiction in secondary school students based on cyberbullying with the mediating role of alexithymia. Methods: The current research was a description of the type of correlation and structural equation studies. The statistical population of the research included all female students of second secondary schools in Yasuj city in the academic year of 2022-2023. 250 people were selected by cluster sampling method and the questionnaires of cyberbullying by Setin et al. (2011), Rosenberg's self-esteem (1963), Internet addiction Young (1999) and alexithymia Bagby et al. (1994) responded enthusiastically. Finally, the data were collected and analyzed by Pearson correlation and structural equations modeling using SPSSV19 and AMOSV20 software. Results: The results showed that cyberbullying had a positive, direct and significant effect on alexithymia and internet addiction and a negative, direct and significant effect on self-esteem (P< 0.01). Also, alexithymia had a mediating role in the relationship between cyberbullying and self-esteem and Internet addiction (P< 0.01). Conclusion: In the end, it can be said that the final model of the research has a good fit, and therefore, the awareness of teachers, managers, parents, students and other experts in the field of education about the variables of this model can help prevent new social harms in schools.

تبلیغات