شناسایی راهکارهای رسانه ای توسعه مسئولیت اجتماعی در ورزشکاران ملی پوش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر که به منظور شناسایی و اولویت بندی راهکارهای رسانه ای توسعه مسئولیت اجتماعی در ورزشکاران ملی پوش انجام گرفته، از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ راهبرد، از مطالعات تحلیل مضمون به شیوه کیفی بوده است. روش پژوهش کتابخانه ای و میدانی بوده و جامعه آماری را کلیه صاحبنظران در حیطه رسانه و ورزش شامل استادان، مدیران، کارشناسان ورزشی و دانشجویان در سه گروه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل داده اند. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام گرفته و طی ۱8 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شده است. در پژوهش حاضر، از پایایی باز آزمون برای تعیین پایایی مصاحبه های انجام گرفته استفاده شده است. روایی محتوایی سؤالات را 12 نفر از متخصصان ذی ربط مورد بررسی و تأیید قرار داده اند. از تجزیه وتحلیل داده ها، تعداد 45 کد باز، 8 کد محوری و 6 کد گزینشی به دست آمده که کدهای گزینشی شامل تبلیغاتی، سیاست اجرایی، پژوهشی، انگیزشی، فرهنگ سازی و توسعه فردی بوده است. می توان با نظر به نتایج حاصل از این پژوهش، در راه سیاستگذاری و نهادینه سازی ابعاد رسانه ای مسئولیت اجتماعی در ورزش به طور عام و در میان ستارگان ورزشی به طور خاص گام برداشت که البته در این زمینه نیاز به تدوین برنامه های راهبردی و قوانین مدون است.Identifying Media Solutions to Develop Social Responsibility in National Sportsmen
This articl, which was carried out in order to identify and prioritize media strategies to develop social responsibility in national sportsmen, was applied thematic analysis research with a qualitative approach. The method was library and field and the statistical population encompasses all experts in the field of media and sports, including professors, managers, sports experts and students in three scientific, executive and sports groups. Sampling was done purposefully and theoretical saturation was achieved during 18 interviews. In the present study, retesting was used to determine the reliability of the conducted interviews. The validity of the questions has been reviewed and confirmed by 12 relevant experts. From the data analysis, 45 open codes, 8 central codes, and 6 selective codes were obtained, which included advertising, executive policy, research, motivational, culturalization, and personal development. Considering the results of this research, it is possible to take a step towards policy making and institutionalizing media aspects of social responsibility in sports in general and among sports stars in particular, which of course requires the formulation of strategic plans and laws.