روایتِ برساخته از قهرمان و ضدقهرمان در سریال تلویزیونی کوچک جنگلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش، دستیابی به جایگاه قهرمان و ضدقهرمان و نقش هر یک از آنها در روایتِ برساخته از سریال کوچک جنگلی با رویکردی ژرف نگرانه و روشمند بوده است. قهرمان فردی است که می تواند بر محدودیت ه ای شخصی و بومی خود فایق آید، از آنها عبور کند و به نقطه ای فراتر از آنچه هست، دست یابد. تمامی قهرمانان هر روز در هزارتوی قصه ها، خود را در برابر آزمون ها و مراحلی می بینند که چشمان مشتاق بسیاری، همدل و همراهشان، در آرزوی عبور از آنها و رسیدن به سر منزل مقصود است. قهرمان به عنوان انسانی مدرن، می میرد ولی همچون انسانی کامل و متعلق به تمام جهان دوباره متولد می شود. آن دسته از سریال های تلویزیونی ایرانی که بر مبنای واقعیت های تاریخی تولید شده اند، به نسبت گستره تاریخی ایران کم شمارند، ازاین رو، سریال تلویزیونی کوچک جنگلی به عنوان نمونه ای از روایت یک شخصیت بزرگ تاریخی در چارچوب مختصات محتوایی و ساختاری یک قهرمان مورد توجه قرار گرفته است. روش این پژوهش، تحلیل روایت بوده است. شخصیت های این سریال با استفاده از الگوی تحلیلیِ رولان بارت، شامل سه سطح کارکردی، کُنشی و روایتی مورد تحلیل قرار گرفته اند و رمزگان های پنجگانه دالی، نمادین، کُنشی، هرمنوتیکی و فرهنگی استخراج شده اند. مهم ترین نتایج این پژوهش نشان می دهد که قهرمان در سریال تلویزیونی یاد شده، با رویکردی عقلانی و متناسب با نیازها و انتظارات عمومی جامعه برساخته شده است.Narrative of the Hero and Anti-Hero in the TV Series “Kuochak-E Jangali”
The purpose of this research was to achieve the position of the hero and anti-hero and the role of each of them in the narrative created from the TV series “Kuochak-e Jangali” with an in-depth and methodical approach. A hero is a person who can overcome his personal and native limitations, cross them and reach a point beyond what he is. Every day, in the labyrinth of stories, all the heroes find themselves facing tests and stages that many eager eyes, sympathizers and companions, wish to pass through and reach their destination. The hero dies as a modern human being, but is reborn as a complete human being belonging to the whole world. Those Iranian TV series that are based on historical facts are few in comparison to Iran’s historical scope. TV series “Kuochak-e Jangali” has been chosen as an example of the narrative of a great historical figure in the framework of the content and structural coordinates of a hero. The research method was narrative analysis. The characters of this series have been analyzed using the analytical model of Roland Barthes, including three levels of functional, Action and Narrative, and the five Signifier, Symbol, Action, Hermeneutic, and Culture codes have been extracted. The most important results of this research show that the hero in the mentioned TV series was created with a rational approach and in accordance with the general needs and expectations of the society.