آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان سواد رسانه ای و خوداثربخشی خلاق در کارکنان معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. این پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی بودن و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران (2100 نفر) را شامل می شود که با روش تصادفی 324 نفر آنان به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با اقتباس از پرسشنامه خلاقیت تورنس و پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی استفاده شده و روایی و پایایی در حد مطلوب و قابل قبول (با آلفای کرونباخ 88/0) به دست آمده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین سواد رسانه ای و خوداثربخشی خلاق در کارکنان سیمای جمهوری اسلامی ایران رابطه ای معنادار و مثبت وجود دارد؛ همچنین بین سواد رسانه ای و مؤلفه های خلاقیت از دیدگاه تورنس که در 4 مؤلفه؛ ابتکار، بسط خلاقیت، سیالیّت و انعطاف پذیری مورد بررسی قرار گرفته، رابطه معنادار و مثبت دیده می شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که چنانچه دانش و مهارت های سواد رسانه ای کارکنان رسانه ارتقا باید، توانمندی بالقوه آنان در بروز خلاقیت های شغلی بیشتر می شود و باور هر یک نسبت به توانایی خود در فکر، عمل و خلق راهکارهای خلاقانه افزایش می یابد. از آنجا که خوداثربخشی خلاق، پیش بینی کننده خوبی برای سطح عملکرد بالاتر شغلی افراد است؛ با اتکا به این دارایی نامشهود به عنوان اهرم و عاملی برای رقابت در تولیدات رسانه ای، می توان به خودشکوفایی کارکنان از یک سو و کاربست خلاقیت در تولید محتوای خلاقانه رسانه ای از سوی دیگر دست یافت.

Examining the Relationship between Media Literacy and Creative Self-Efficacy of IRIBs’ Employees

The present research has examined the relationship between media literacy and creative self-efficacy of IRIBs’ employees in TV Deputy of IRIB. This research is descriptive, conducted using correlational and survey method. The statistical population includes the employees of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (2100 people) from which 324 were randomly selected as a sample. To collect data, a researcher-made questionnaire adapted from Torrance’s creativity questionnaire and Falsafi’s media literacy questionnaire was used. The validity and reliability of the questionnaires were acceptable (with Cronbach›s alpha 0.88). The findings of the research indicated that there is a significant and positive relationship between media literacy and creative self-efficacy of employees of the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization. Also, a meaningful and positive relationship was seen between media literacy and the components of creativity from Torrance’s point of view, which was examined in 4 components of innovation, development of creativity, fluidity and flexibility. The results of this study showed that if the knowledge and skills of media literacy of media workers would be improved, their potential ability in the emergence of career creativity will increase, and the belief of each individual in their ability to think, act and create innovative solutions will increase. Because creative self-efficacy is a good predictor for better job performance of people; Relying on this capability as a factor for competition in media productions, one can achieve self-actualization of employees on one hand and the use of creativity in the production of creative media content on the other hand.

تبلیغات