ارزیابی عملکرد ایمنی جاده ای استان های ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۲۰۷ - ۲۴۱
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
با افزایش اهمیت نقش ایمنی ترافیک در مباحث برنامه ریزی، برنامه های اجرایی و طرح های مطالعاتی مختلفی در جهت اجرای بهینه اقدامات ایمن سازی راه توصیه می شود. در این میان بهره گیری از اصول و معیارهای تصمیم گیری و همچنین تکنیک های کارآمد حل مسائل تصمیم گیری، راه را برای مواجهه هرچه دقیق تر با مسائل فضای جغرافیایی باز می کند. پژوهش حاضر با نوآوری در متدولوژی و با هدف ارزیابی وضعیت استان های ایران در شاخص های ایمنی جاده ای، به بسط کاربرد روش پرومته و تحلیل های گرافیکی نتایج حاصله پرداخته است. ابزار تشخیصی و ارزیابی گسترده تر طراحی شده، تصمیم گیران را در آشنایی جامع تر با وضع موجود و تلاش برای بهینه سازی ایمنی جاده ای یاری می رساند. بعد از جمع آوری داد ه های کمّی مرتبط با ایمنی جاده های استان های کشور، شاخص سازی انجام و اوزان دهی به آنها با استفاده از روش آنتروپی انجام شد. با استفاده از تکنیک پرومته و همگام با ابزارهای تحلیلی GAIA-WEB، PROMETHEE Network، صفحه GAIA و نمودارهای توصیفی، عملکرد استان های کشور مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج به دست آمده، استان قم بهترین وضعیت را در برخورداری از شاخص های ایمنی جاده ای کشور به خود اختصاص داده و استان های سمنان، البرز و تهران در جایگاه های بعدی قرار داشتند. در این میان استان سیستان و بلوچستان نامناسب ترین وضعیت نسبی را در برخورداری از شاخص های ایمنی جاده ای در بین استان های کشور داراست. گفتنی است جایگاه برتر استان های قم، سمنان، البرز و تهران بیشتر به جنبه سیستمی / خدماتی ایمنی جاده ای متکی بوده و از لحاظ جنبه برآمدی (متوفیات و تخلفات جاده ای) در وضعیت نامناسبی است.Assessing Road Safety Performance in Iranian Provinces
Due to the increasing importance of the role of traffic safety in planning issues, various executive programs and study plans are recommended in order to achieve the optimal implementation of road safety measures. Utilizing decision-making principles and employing efficient solution-finding techniques helps provide a more accurate method of dealing with geographical issues. Using an innovation in methodology, the present research has expanded the application of the PROMETHEE method and carried out a graphical analysis of the results in order to assess the status of Iran's provinces according to road safety indices. The diagnostic tools and broader evaluation employed in the research helps decision makers gain a more comprehensive understanding of the current situation and strive to further optimize road safety. In the present applied research, after collecting quantitative data related to road safety, the indexing was constructed and various weightings were attributed to specific indices using the entropy method. The performance of Iranian provinces were analyzed and displayed using the PROMETHEE method, GAIA-WEB analytical tools, PROMETHEE Network, GAIA plane and descriptive chart. According to the results, the Qom province has the best road safety indicators in the country. Semnan, Alborz and Tehran provinces follow in second place. Furthermore, the Sistan and Baluchestan provinces have the most inadequate relative status in terms of road safety indices among all other provinces in the country. It is worth mentioning that the higher levels of road safety found in the Qom, Semnan, Alborz and Tehran provinces rely more on the system / services aspect, and in terms of productivity, i.e. road deaths and violations, they are not doing well.