Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
مقایسه ترازهای تحوّلی ادراک خود در نوجوانان زورگو و همتایان بهنجار
(مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
نویسندگان:
مریم نجاتی
میر محمود میرنسب
اسکندر فتحی آذر
منبع:
علوم روانشناختی دوره شانزدهم بهار 1396 شماره 61
کلید واژه ها:
ترازهای تحوّلی
ادراک خود
رفتارهای زورگویی
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی
روانشناسی
شماره صفحات:
۱۰۵-۱۲۳
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۲۴۲
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۹۰
سال ۱۴۰۳ (۷)
-
علوم روانشناختی دوره 23 پاییز (مهر) 1403 شماره 139
-
علوم روانشناختی دوره 23 تابستان (شهریور) 1403 شماره 138
-
علوم روانشناختی دوره 23 تابستان (مرداد) 1403 شماره 137
-
علوم روانشناختی دوره 23 تابستان (تیر) 1403 شماره 136
-
علوم روانشناختی دوره 23 بهار (خرداد) 1403 شماره 135
-
علوم روانشناختی دوره 23 بهار (اردیبهشت) 1403 شماره 134
-
علوم روانشناختی دوره 23 بهار (فروردین) 1403 شماره 133
سال ۱۴۰۲ (۱۲)
-
علوم روانشناختی دوره 22 زمستان (اسفند) 1402 شماره 132
-
علوم روانشناختی دوره 22 زمستان (بهمن) 1402 شماره 131
-
علوم روانشناختی دوره 22 زمستان (دی) 1402 شماره 130
-
علوم روانشناختی دوره 22 پاییز (آذر) 1402 شماره 129
-
علوم روانشناختی دوره 22 پاییز (آبان) 1402 شماره 128
-
علوم روانشناختی دوره 22 پاییز (مهر) 1402 شماره 127
-
علوم روانشناختی دوره 22 تابستان (شهریور) 1402 شماره 126
-
علوم روانشناختی دوره 22 تابستان (مرداد) 1402 شماره 125
-
علوم روانشناختی دوره 22 تابستان (تیر) 1402 شماره 124
-
علوم روانشناختی دوره 22 بهار (خرداد) 1402 شماره 123
-
علوم روانشناختی دوره 22 بهار (اردیبهشت) 1402 شماره 122
-
علوم روانشناختی دوره 22 بهار (فروردین) 1402 شماره 121
سال ۱۴۰۱ (۱۲)
-
علوم روانشناختی دوره 21 زمستان (اسفند) 1401 شماره 120
-
علوم روانشناختی دوره 21 زمستان (بهمن) 1401 شماره 119
-
علوم روانشناختی دوره 21 زمستان (دی) 1401 شماره 118
-
علوم روانشناختی دوره 21 پاییز (آذر) 1401 شماره 117
-
علوم روانشناختی دوره 21 پاییز (آبان) 1401 شماره 116
-
علوم روانشناختی دوره 21 پاییز(مهر) 1401 شماره 115
-
علوم روانشناختی دوره 21 تابستان(شهریور) 1401 شماره 114
-
علوم روانشناختی دوره 21 تابستان(مرداد) 1401 شماره 113
-
علوم روانشناختی دوره 21 تابستان(تیر) 1401 شماره 112
-
علوم روانشناختی دوره 21 بهار (خرداد) 1401 شماره 111
-
علوم روانشناختی دوره 21 بهار (اردیبهشت) 1401 شماره 110
-
علوم روانشناختی دوره 21 بهار (فروردین) 1401 شماره 109
سال ۱۴۰۰ (۱۲)
-
علوم روانشناختی دوره بیستم زمستان (اسفند) 1400 شماره 108
-
علوم روانشناختی دوره بیستم زمستان (بهمن) 1400 شماره 107
-
علوم روانشناختی دوره بیستم زمستان (دی) 1400 شماره 106
-
علوم روانشناختی دوره بیستم پاییز (آذر) 1400 شماره 105
-
علوم روانشناختی دوره بیستم پاییز (آبان) 1400 شماره 104
-
علوم روانشناختی دوره بیستم پاییز (مهر) 1400 شماره 103
-
علوم روانشناختی دوره بیستم تابستان (شهریور) 1400 شماره 102
-
علوم روانشناختی دوره بیستم تابستان (مرداد) 1400 شماره 101
-
علوم روانشناختی دوره بیستم تابستان (تیر) 1400 شماره 100
-
علوم روانشناختی دوره بیستم بهار (خرداد) 1400 شماره 99
-
علوم روانشناختی دوره بیستم بهار (اردیبهشت) 1400 شماره 98
-
علوم روانشناختی دوره بیستم بهار (فروردین) 1400 شماره 97
سال ۱۳۹۹ (۱۲)
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم زمستان (اسفند) 1399 شماره 96
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم زمستان (بهمن) 1399 شماره 95
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم زمستان (دی) 1399 شماره 94
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم پاییز (آذر) 1399 شماره 93
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم پاییز (آبان) 1399 شماره 92
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم پاییز (مهر) 1399 شماره 91
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم تابستان (شهریور) 1399 شماره 90
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم تابستان(مرداد) 1399 شماره 89
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم تابستان(تیر) 1399 شماره 88
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم بهار (خرداد) 1399 شماره 87
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم بهار (اردیبهشت) 1399 شماره 86
-
علوم روانشناختی دوره نوزدهم بهار (فروردین) 1399 شماره 85
سال ۱۳۹۸ (۱۲)
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم زمستان (اسفند) 1398 شماره 84
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم زمستان (بهمن) 1398 شماره 83
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم زمستان (دی) 1398 شماره 82
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم پاییز (آذر) 1398 شماره 81
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم پاییز (آبان) 1398 شماره 80
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم پاییز (مهر) 1398 شماره 79
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم تابستان (شهریور) 1398 شماره 78
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم تابستان (مرداد) 1398 شماره 77
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم تابستان (تیر) 1398 شماره 76
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم بهار (خرداد) 1398 شماره 75
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم بهار (اردیبهشت) 1398 شماره 74
-
علوم روانشناختی دوره هجدهم بهار (فروردین) 1398 شماره 73
سال ۱۳۹۷ (۸)
-
علوم روانشناختی دوره هفدهم زمستان (اسفند) 1397 شماره 72
-
علوم روانشناختی دوره هفدهم زمستان (بهمن) 1397 شماره 71
-
علوم روانشناختی دوره هفدهم زمستان (دی) 1397 شماره 70
-
علوم روانشناختی دوره هفدهم پاییز (آذر) 1397 شماره 69
-
علوم روانشناختی دوره هفدهم پاییز (آبان) 1397 شماره 68
-
علوم روانشناختی دوره هفدهم پاییز (مهر) 1397 شماره 67
-
علوم روانشناختی دوره هفدهم تابستان 1397 شماره 66
-
علوم روانشناختی دوره هفدهم بهار 1397 شماره 65
سال ۱۳۹۶ (۴)
-
علوم روانشناختی دوره شانزدهم زمستان 1396 شماره 64
-
علوم روانشناختی دوره شانزدهم پاییز 1396 شماره 63
-
علوم روانشناختی دوره شانزدهم تابستان 1396 شماره 62
-
علوم روانشناختی دوره شانزدهم بهار 1396 شماره 61
سال ۱۳۹۵ (۴)
-
علوم روانشناختی دوره پانزدهم زمستان 1395 شماره 60
-
علوم روانشناختی دوره پانزدهم پاییز 1395 شماره 59
-
علوم روانشناختی دوره پانزدهم تابستان 1395 شماره 58
-
علوم روانشناختی دوره پانزدهم بهار 1395 شماره 57
سال ۱۳۹۴ (۴)
-
علوم روانشناختی دوره چهاردهم زمستان 1394 شماره 56
-
علوم روانشناختی دوره چهاردهم پاییز 1394 شماره 55
-
علوم روانشناختی دوره چهاردهم تابستان 1394 شماره 54
-
علوم روانشناختی دوره چهاردهم بهار 1394 شماره 53
سال ۱۳۹۳ (۲)
-
علوم روانشناختی دوره سیزدهم زمستان 1393 شماره 52
-
علوم روانشناختی دوره سیزدهم پاییز 1393 شماره 51
سال ۱۳۸۷ (۱)
-
علوم روانشناختی 1387 شماره 7
چکیده
در ﮔﺴﺘﺮه ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی رﻓﺘﺎری، ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺤﻮﻟﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در رﻓﺘﺎرﻫﺎی زورﮔﻮیﺎ نه، ﻣﻄﻤﺢ ﻧﻈﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺎ وﺟﻮد ایﻦ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ ﺗﺤﻮل ادراک ﺧﻮد در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن زورﮔﻮ و ﻫﻤﺘﺎیﺎن ﺑﻬﻨﺠﺎر ﺻﻮرت ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺎ ﻫﺪف ﻣﻘﺎیﺴﻪ ﺗﺮازﻫﺎی ﺗﺤﻮﻟﯽ ادراک ﺧﻮد ﻋﯿﻨﯽ (مفعوﻟﯽ) و ذﻫﻨﯽ (ﻓﺎﻋﻠﯽ) در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن زورﮔﻮ و ﻫﻤﺘﺎیﺎن ﺑﻬﻨﺠﺎر ﺗﺤﻘﻖ یﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در یﮏ ﻃﺮح ﻋﻠّﯽ ﻣﻘﺎیﺴﻪ ای، 120 ﻧﻔﺮ از ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪ ای ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ سرند ﮐﺮدن اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی زورﮔﻮیﯽ اﻟﻮیﻮس (1996)، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ادراک ﺧﻮدﻧﺎﻣﮕﺬاری ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎیﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری ﺑﺎ آزمون ﺧﯽ دو، ﺣﺎﮐﯽ از آن ﺑﻮد ﮐﻪ در ﻗﻠﻤﺮو ادراک ﺧﻮد ﻣﻔﻌﻮﻟﯽ رﺟﻮع ﺑﻪ روان ﺑﻨﻪ ﻫﺎی ﻓﯿﺰیﮑﯽ و فعال در نوﺟﻮاﻧﺎن زورﮔﻮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ(0/01> P و 60/94= X2 ) در ادراک ﺧﻮد ﻓﺎﻋﻠﯽ ﻧﯿﺰ ﺗﺮازﻫﺎی ﺗﺤﻮﻟﯽ ﺗﺪاوم(35/43= x2 ) ،تمایز(43/42=x2)، و اراده (9/08= X2 ) در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻬﻨﺠﺎر ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎ ن ﺑﻮده اﻧﺪ(0/01> P ). اﺳﺘﻠﺰام ﻫﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻟﺤﺎظ ﻧﻘﺶ ﺗﺤﻮل ادراک ﺧﻮد در ﺑﺮوز رﻓﺘﺎرﻫﺎی زورگویﯽ از یﮏ ﺳﻮ و ﻃﺮح ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺪاﺧﻠﻪ ای ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻮﻟﯽ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن از ﺳﻮی دیگر مدﻧﻈﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
تبلیغات