آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳

چکیده

پژوهش حاضر که به شیوه پیمایشی صورت گرفته به مطالعه اعتیاد اینترنتی و رابطه آن با جذابیت اینترنت و رفع نیازها از طریق این رسانه پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کاربرانی بوده اند که در بهار سال 1388 در کافی نت های شاهین شهر اصفهان از اینترنت استفاده کرده اند و از میان آنها به روش نمونه گیری سهمیه ای و بر مبنای منطقه جغرافیایی و زمان مورد استفاده از اینترنت تعداد 170 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور سنجش اعتیاد به اینترنت، از مقیاس اعتیاد به اینترنت یانگ و همچنین دو پرسشنامه محقق ساخته دیگر برای سنجش سازه های جذابیت اینترنت و استفاده از اینترنت برای رفع نیازها استفاده شد. یافته ها نشان داد که 3/2درصد افراد دارای اعتیاد شدید و 1/27درصد دارای اعتیاد متوسط به اینترنت هستند و همچنین 6/70درصد در گروه کاربران معمولی قرار دارند. نتایج بررسی مدل ساختاری تدوین شده نیز بیانگر آن بود که ارضای نیازها و جذابیت و تازگی محیط اینترنت دارای توان بالا و معناداری در تبیین اعتیاد به اینترنت هستند؛ هر چند جذابیت و تازگی محیط اینترنت از توان تبیین کنندگی بالاتری در مقایسه با ارضای نیاز برخوردار است.

تبلیغات