"مسئله جایگاه موسیقی در رسانههای دینی از مهمترین مباحث حوزه «دین و رسانه» است. «رادیو معارف» به عنوان مهمترین وسیله ارتباط جمعی اختصاصاً مذهبی تاریخ ارتباطات مدرن ایران، حامل تجربه جدید در این حوزه است. این تجربة تقریباً هشت ساله و مدلولات ارتباطی، مخاطبشناختی، هنجاری، سیاستگذارانه، حرفهای و هنری آن، شایسته بررسی دقیق است. مقاله پیش رو در چارچوب نوعی بازخوانی تجربی و با رویکردی انتقادی قصد دارد وضعیت موسیقایی رادیو معارف را براساس شش محور زیر بررسی کند:
1. کارکرد سرگرمی (تفریحی) در رادیوی دینی (ارائه دیدگاه هنجاری)
2. جایگاه موسیقی در ارتباطات رادیو محور (ارائه دیدگاه ارتباطی)
3. اهداف و سیاستهای رادیو معارف در نسبت با کارکردهای چهارگانه رسانهای
4. وضعیت موسیقایی شبکه معارف (توصیف وضع موجود)
5 . تحلیل انتقادی؛ ارائه دیدگاه سیاستگذارانه
6 . پیشنهادهای نهایی؛ راهبردهای هنرمندانه
کلید واژه: رسانه دینی، رادیوی دینی، موسیقی، رادیو معارف، کارکرد سرگرمی"