"از دیرباز شهر و شهرنشینی و پیامدهای آن از موضوعات مورد علاقه متفکران حوزه علوم انسانی بوده است. اتوماتیزه شدن روند تولید در قرن 19 و روباتیزه شدن آن در قرن 20 موجب پدید آمدن کلانشهرها و از آن مهمتر شهرگرایی (Urbanism) و شهریگری شد. تاثیر زندگی شهری آن چنان عمیق بوده و هست که با دگرگونی شخصیت و کلام و کنش اجتماعی شهرنشینان آنان را از هموطنان روستایی خود متمایز میکند.
یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند شهرنشینی وسایل ارتباط جمعی به طور اعم و مجموعههای تلویزیونی داخلی به طور اخص است. این پژوهش با هدف بررسی مجموعههای تلویزیونی سالهای 82 و 83 از منظر به تصویر کشیدن بافت شهری و روستایی و تبیین نقش تلویزیون در تغییر نگرش و شکلدهی باورهای مردم روستایی و شهری در زمینه مهاجرت صورت گرفته است. در مجموع، یافتهها نشان میدهد سازمان صداوسیما در مجموعههای تلویزیونی داخلی نقش خود را به عنوان یک نهاد فراگیر و همگانی در جهت تغییر نگرشها و باورهای افراد در زمینه مهاجرت نادیده گرفته است. نشان دادن بیحد و حصر بافت شهری در واقع به گونهای تبلیغ زندگی شهری است که در درازمدت میتواند در مهاجرت نوجوانان و جوانان روستایی به شهرها تاثیرگذار باشد.
"