"سواد رسانهای به معنای توانایی دستیابی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات در اشکال مختلف اعم از مکتوب یا غیرمکتوب است. سواد رسانهای چیزی بیش از استفاده ساده از اطلاعات است، فردی که سواد رسانهای دارد قادر است اطلاعات را در کلیة اشکال آن خلق، تولید و منتقل کند.
متن حاضر تلاشی است برای تبیین مفهوم سواد رسانهای و ضرورت آموزش مخاطبان رسانهها به منظور درک رمزها، مفاهیم و ایدئولوژی حاکم بر تولیدات رسانهای که به شکلگیری تفکری منتقدانه و خلاق در مخاطبان رسانهها میانجامد.
نویسنده در این مقاله از دیدگاه زیباییشناسی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، ضرورت کسب سواد رسانهای را تشریح میکند و آن را پایة درک زبان، عناصر اصلی و نقاط تأکید محصول رسانهای، کسب مهارت انتقادی و حتی ایجادکنندة فرصتهای شغلی جدید میداند.
وی در ادامه درک اصولی چون گزینشگری، تصویرسازی، تأیید و القای ایدئولوژی خاص، محوریت اهداف تجاری در رسانهها و ویژگیهای خاص هر رسانه را اساس کسب سواد رسانهای میداند.
نویسنده در پایان مقاله به سرفصلهای آموزش سواد رسانهای اشاره میکند.
"