"نظامهای رسمی و غیررسمی آموزش کشورها تأثیر زیادی در رشد و توسعه جامعه دارند. تحقیقات به عمل آمده بیانگر وجود رابطه مستقیم بین رشد اقتصادی و آموزشی جوامع است و این رشد و توسعه به کارایی نظامهای رسمی و غیررسمی آموزش بستگی دارد. از سوی دیگر، گسترش سریع علوم تخصصی در حوزههای گوناگون دانش بشری، راهکارهای جدیدی را برای استفاده از امکانات رسانهای در امر آموزش میطلبد. در نظام آموزش پویا در عصر جدید، که به عصر انفجار اطلاعات مشهور است، نمیتوان به شیوه آموزشهای سنتی که در آن معلم از طریق سخنرانی به انتقال یک طرفه علوم اقدام میکرد، ادامه داد. استفاده بهینه از امکانات و وسایل آموزشی همراه با طراحیهای علمی و نظاممند آموزشی میتواند در آموزشهای مدرسهای تأثیر گذارد. رشد رسانههای آموزشی، از اختراع رادیو و تلویزیون تا عصر حاضر که فناوری اطلاعات و ارتباطات با شکستن مرزهای جغرافیایی بین کشورها در صدد طراحی نظام آموزشی جهانی است، ضرورت نوعی تجدید نظر در شیوههای آموزشی را یادآوری میکند.
در این مقاله نگارنده ابتدا به بررسی مفاهیم گوناگون در زمینه آموزش و رسانه میپردازد و سپس با توجه به اهمیت رسانه تلویزیون در آموزش، ویژگیهای آموزش از طریق این رسانه را به بحث میگذارد. در این مباحث سعی شده است مقایسههایی بین نظام مدرسهای و نظام رسانهای به عمل آید.*
"