یکی از زمینههای مورد مطالعة روانشناسی بهرهوری، روانشناسی مصرفکننده است. بخشی از فعالیتهای روزانة ما، صرف خرید یا فروش کالاها و خدمات میشود. آشنایی با رفتار ما به عنوان مشتری، صاحبان صنایع و مدیران شرکتهای تولیدی و خدماتی را یاری میدهد تا به درستی تصمیم بگیرند و کالاها و خدمات خود را با توجه به قوانین رفتار آدمی در هنگام خرید، در معرض فروش قرار دهند. بخشی از مطالعات مربوط به رفتار مصرفکننده که وسعتی بیش از خرید یک کالا و خدمت دارد، برای پاسخ به این سؤال طراحی و اجراء میشود که چگونه داشتن (یا نداشتن) اشیاء بر زندگی ما مؤثر واقع میشود و چگونه دارایی و ثروت ما بر نحوة احساسمان دربارة خود و دربارة یکدیگر؛ و به عبارت دیگر در حالتِ بودن، اثر میگذارد. در مقالة حاضر، قصد ما این است که این زمینة کمتر شناخته شده از روانشناسی بهرهوری را به خوانندگان علاقهمند، معرفی کنیم. در این مقاله، رفتار مصرفکننده تنها از دو دیدگاه، یعنی ادراک و انگیزه مورد توجه قرار گرفته و زمینههای دیگر به طور فهرستوار معرفی شده است.