با وجود آن که تبلیغات بازرگانی امروزه جزء جداییناپذیر فعالیتهای تجاری در هر نقطه از جهان به شمار میرود، حتی سرسختترین طرفداران آن نیز از پیامدها و تأثیرات نامطلوب آزادی عمل نامحدود در این عرصه غافل نبودهاند این واقعیت که موجد مباحث اخلاقی و حقوقی گستردهای پیرامون مسئله تبلیغات بازرگانی شده است غالب کشورها را به تدوین و تصویب قوانین و مقررات خاص جهت نظارت بر تبلیغات بازرگانی و کاستن از تبعات سوء آن واداشته است. فراتر از قلمرو کشورها در عرصه حقوق بینالمللی جهانی و منطقهای نیز در سالهای اخیر مجموعهای از ابزارهای حقوقی بدین منظور تدوین شده است. این مقاله به بررسی محتوای برخی ساز و کارهای بینالمللی جهانی ـ فاقد ضمانت اجرا که جنبة توصیهای دارند ـ و برخی ابزارهای منطقهای ـ الزامآور ـ که جهت اعمال نظارت و کنترل بر تبلیغات بازرگانی تنظیم و تصویب شدهاند، میپردازد.