برای تعیین میزان موفقیت و کارآمدی هر نظام هدفمندی مجموعهای از معیارها و روشهای ارزیابی به کار گرفته میشود و برای تحلیل آثار عملکرد نظامها مجموعهای از اطلاعات مورد نیاز است. فرایندهای سازمانی منبع و منشاء تولید و توزیع اطلاعات هستند، اما تحلیل کارآیی نظامها، نیازمند مدیریت و سازماندهی ساختارهای اطلاعاتی و عملیاتی است. به عبارت دیگر، نظام نظارت و ارزیابی و محورهای اساسی آن که مشتمل بر ساختار محتوایی، سازماندهی- مدیریت و فرایندهای عملیاتی- اطلاعاتی است، همپوشانی غیرقابل انکاری با حوزة فناوری اطلاعات دارد. علاوه بر این، ماهیت نظارت و ارزیابی در سازمان صدا و سیما، ضرورتهای سازمانی و قابلیتهای کاربردی و ابزاری فناوری اطلاعات، ضرورت رویکرد به این حوزة فناروی را در طراحی و اجرای نظام ارزیابی روشن میسازد. این فناوری موجب نظاممندی، ساختیافتگی، تسهیل و تسریع جریان اطلاعات و همچنین ایجاد یکپارچگی در مدیریت نظام ارزیابی میشود.
صرفنظر از ابعاد ساختاری نظام ارزیابی، بهرهگیری از نظامهای انفورماتیکی، قابلیتها و ابزار نظارتی مورد نیاز برای اجرای این نظام را فراهم میکند. به طور کلی با توجه به ماهیت اطلاعاتی، تحلیلی و محتوایی نظام ارزیابی از یک طرف و تناظر ساختاری فناوری اطلاعات با این مفاهیم از طرف دیگر، میتوان گفت که نظام ارزیابی در یک سازمان رسانهای ماهیتاً به فناوری اطلاعات بستگی دارد. از دیدگاه کاربردی و ابزاری نیز طراحی و اجرای نظام ارزیابی مستلزم بهرهگیری از قابلیتهای فناوری اطلاعات است و در این مورد جایگزینی برای آن وجود ندارد.