تشریح چگونگی تعامل محتوا و مخاطب رسانه، هدف اصلی این مقاله است. تحلیل این تعامل با مباحث کنش و واکنش رسانه و مخاطب با یکدیگر آغاز میشود و دارای دو رویکرد است: رویکرد اول، تحقیق و نظریهپردازی در زمینه اثر رسانه و رویکرد دوم، تحقیق در زمینه مخاطب.
در رویکرد نخست، اندیشمندان در جستجوی پاسخی برای این پرسش بودهاند که رسانه با مخاطب چه میکند؟ در این دیدگاه که در قسمت اول این مقاله مورد بحث قرار گرفته است، وسعت و گستره، شدت و ضعف زمینهها و ابعاد مختلف تاثیرگذاری محتوایی رسانه در ارتباط تعاملیاش با مخاطب تشریح میشود. طرح نظریههای مختلف در موضوع تاثیر وسایل ارتباطی در عصر الکترونیک و نیز از بعد سیاسی، به ویژه برای کشورهای درحال توسعه، اثر رسانهها بر رفتار و رویکرد و نگرشهای مخاطبین و بهخصوص کودکان از دیگر قسمتهای مقاله است.
در رویکرد دوم، اندیشمندان کوشیدهاند پاسخی برای پرسش دیگری بیابند: «مخاطب با رسانه چه میکند؟» دراین بحث کنش مخاطب نسبت به رسانه باتوجه به متغیرهای استفاده و استقبال مخاطب از رسانه، اظهار خواستهها و انتظارات و نهایتا اعتماد مخاطب به رسانه بررسی میشود.