آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران سال 19 بهار 1396 شماره 73

مقالات

۱.

نقش سرمایه اجتماعی در ارتقای آمادگی کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز

تعداد بازدید : 753 تعداد دانلود : 371
هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی نقش سرمایه اجتماعیدر ارتقای آمادگی کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز است. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد بررسی شامل تمام دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز است که از طریق روش نمونه گیری دردسترس 103 نفر انتخاب و مطالعه شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسش نامه های آمادگی کارآف رینی اومن ی و دیگران (2009) و همچنی ن از پرسش نامه سرمایه اجتماعی گیو و دیگران (2013) استفاده شد. برای سنجش روایی پرسش نامه ها از روایی محتوایی و صوری و بررسی توسط استادان متخصص حوزه و به منظور پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی پرسش نامه اومنی و دیگران و پرسش نامه گیو و دیگران، به ترتیب 77/0 و 74/0 محاسبه شد. پس از محاسبه روایی و پایایی، این ابزار در بین افراد نمونه توزیع شد و سپس داده ها با استفاده از روشهای آماری T تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون T تک نمونه ای نشان داد که وضعیت سرمایه اجتماعی و آمادگی کارآفرینی در دانشجویان مهندسی بالاتر از سطح قابل قبول است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و تمام مؤلفه ه ای آن با آمادگ ی کارآفرین ی رابط ه مثب ت و معن اداری وج ود دارد. نتای ج آزم ون معادلات ساخت اری با استف اده از ن رم افزار lisrel8.8 نش ان داد که سرمای ه اجتماع ی پیش بینی کننده مثبت و معنادار آمادگی کارآفرینی در دانشجویان مهندسی است.
۲.

ارزیابی مهارتها و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی (مورد مطالعه: مراکز آموزش علمی کاربردی مهارت)

تعداد بازدید : 767 تعداد دانلود : 818
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مهارتها و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان مراکز آموزش علمی کاربردی مهارت و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی آنها بود. جامعه آماری این پژوهش، تمام دانشجویان مراکز علمی کاربردی مهارت بود (حدود 21 هزار دانشجو در رشته های فنی- مهندسی). با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 377 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود. متغیرهای موردبررسی شامل مهارتهای کارآفرینی (دانش طرح کسب وکار، ارتباطات، آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری، برنامه ریزی، تیم سازی و بازاریابی)، قصد و ویژگیهای کارآفرینانه است. روایی صوری ابزار تحقیق توسط جمعی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسش نامه، از ضریب آلفای کرونباخ (مقدار متوسط 96/0) استفاده شد. روشهای تجزیه وتحلیل داده های این تحقیق شامل ضریب تغییرات، T تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بودند. یافته ها نشان داد که از بین مهارتهای شش گانه کارآفرینی سه مهارت برنامه ریزی، تیم سازی و آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری تفاوت معنا داری با میانگین مقیاس (به ترتیب 12، 15، 9) داشتند. همچنین، چهار متغیر انگیزه پیشرفت، چالش طلبی، مهارت بازاریابی و عمل گرایی در مجموع قادرند 56 درصد از تغییرات متغیر وابسته (قصد کارآفرینانه دانشجویان) را پیش بینی کنند. به بیان دیگر، این چهار متغیر 56 درصد از قصد کارآفرینانه دانشجویان را پیش بینی می کنند و 44 درصد دیگر توسط سایر متغیرهاپیش بینی می شود. در پایان باتوجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.  
۳.

تأثیر تفاوتهای جنسیتی در قصد و رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

تعداد بازدید : 549 تعداد دانلود : 265
ا امروزه، شواهد حاکی از آن است که جنسیت نقش مهمی در کارآفرینی ایفا می کند؛ هرچند، به رغم اهمیت موضوع مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است، به استثنای دانشکده کارآفرینی، که موظف به تربیت نیروهای متخصص در کارآفرینی است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر تفاوتهای جنسیتی در قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشکده کارآفرینی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بودند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان (Krejcie, 1970 ) تعداد 239 نفر از آنها، روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استفاده شد و برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS . نتایج تحقیق نشان می دهدبین دانشجویان دختر و پسر در خصوص مفاهیم اصلی قصد کارآفرینانه برای نگرش و هنجارهای ذهنی تفاوت معنا دار وجود داشته و برخلاف اکثر تحقیقات گذشته دختران دانشجوی دانشکده کارآفرینی در این خصوصیات قوی تر از پسران هستند. با ورود متغیر اشتغال در دو جنسیت تفاوتهایی مشاهده می شود. در بین زنان شاغل کنترل رفتار ادراک شده و رفتار کارآفرینی بیشتر از غیر شاغلان بوده و تفاوت معنا داری نشان می دهد. اما در مورد مردها چهار عامل نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل، رفتار ادراک شده و رفتار کارآفرینانه تفاوت معنا داری بین شاغلان و غیرشاغلان مشاهده شده است.
۴.

ارائه الگویی برای افزایش خلاقیت در آموزش کارگاههای طراحی رشته مهندسی معماری

تعداد بازدید : 375 تعداد دانلود : 327
مطالعات بر روی فرایند یادگیری از قرن بیستم آغاز شد. روان شناسان رفتارگرا یادگیری را امری موروثی و تابع حواس می دانستند؛ با مطالعات تکمیلی شناخت گرایان یادگیری محصول تمایزات ذهنی یادگیرنده ها عنوان شد. درواقع تمایزات ذهنی افراد به الگوی ثابتی در رفتار و عملکرد منجر شده که از آن به عنوان سبک یادگیری یاد می شود. منظور از سبکها ترجیح افراد در استفاده از تواناییها ی یادگیری است. این مقاله با هدف شناسایی تمایزات ذهنی یادگیرنده ها و ارتباط آن با عملکرد خلاق دانشجویان در کارگاههای طراحی معماری است. ازاین رو، این پرسش مطرح می شود که سبکهای متمایز یادگیرنده ها چگونه عملکرد آنها را متأثر می سازد؛ یا به عبارتی چگونه با بهره گیری از سبکهای متمایز یادگیرنده ها می توان در کارگاههای طراحی معماری بستری برای بروز خلاقیت دانشجویان فراهم ساخت. راهبرد اصلی برای پاسخ گویی به این پرسش، باتوجه به رویکرد کمّی تحقیق، از نوع همبستگی است که اثربخشی سبک یادگیری بر عملکرد خلاق را مورد ارزیابی قرار می دهد؛ در جمع آوری اطلاعات از ابزار سنجش سبک یادگیری هِرمان(HBDI) استفاده شده است. از نرم افزار تحلیل آماری(SPSS) برای راستی آزمایی مطالعات تئوری از طریق تحلیل داده های کمی استفاده شد. دستاوردهای این مقاله نشان می دهد که یک رابطه ی معناداری بین سبک یادگیری تعاملی و عملکرد تحصیلی وجود دارد. یافته های این تحقیق می تواند امر هدایت هر چه مؤثرتر و خلاق تر آتلیه های طراحی معماری را به ویژه با کاربست فعالیتهای گروهی بهبود بخشد.
۵.

تحلیلی بر ضرورت استفاده از مدل فیزیکی در آموزش دروس سازه ای بر اساس مدل یادگیری بلوم (مطالعه موردی: درس سیستمهای ساختمانی دانشجویان معماری دانشگاه تهران)

تعداد بازدید : 983 تعداد دانلود : 786
مدل سازی یکی از فنون ذهنی بشر است که نه تنها برای اهداف علمی، بلکه برای انجام امور روزمره بشر به دفعات مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش دانشجویان با توجه به دانش سازه ای به آزمون آموخته ها و تجربیات خود می پردازند و آشنایی با ساختارها و سیستمهای ساختمانی به صورت عملی و تجربی از مهم ترین ویژگیهای این سیستم است. در این پژوهش سعی بر آن است تا با استفاده از مدل یادگیری بلوم، در آموزش درس سیستمهای ساختمانی در مقطع کارشناسی معماری دانشگاه تهران به ارتقای میزان یادگیری مفاهیم سازه ای در دانشجویان معماری بپردازد. روش تحقیق به کار گرفته شده در این مقاله، روش تحقیقات کاربردی و بر اساس خصوصیت موضوع روش توصیفی است. نتایج حاصل از پروژه های ارائه شده دانشجویان مبین این امر است که مطابق مدل یادگیری بلوم، مدل سازه ای فیزیکی شیوه ای مناسب در شناخت رفتار سازه ای است و شرایط لازم برای یادگیری و آزمودن آموخته های دانشجویان فراهم می شود.
۶.

ارزیابی درونی گروه مهندسی عمران دانشگاه ملایر با استفاده از الگوی (CIPP)

تعداد بازدید : 739 تعداد دانلود : 114
ارزیابی درونی فرایند مطالعه وضعیت نظام دانشگاهی و کیفیت گروههای علمی توسط خود اعضای نظام است که می تواندزمینه سازتحولیدر نظام آموزش عالی باشد. هدفپژوهش حاضر ارزیابی درونی گروه مهندسی عمران دانشگاه ملایر در جهتتوسعهوبهبودکیفیتگروهمهندسی عمراندانشگاهو ارائه راهکارهایی برای آناست. بهاینمنظور،پسازملاک قرار دادن مؤلفه هایالگوی CIPP، برایارزیابیدرونیگروهموردمطالعه، هفتعامل شامل: 1 هدفها: مدیریتوسازماندهی؛2 هیئت علمی؛ 3 دانشجویان؛4 دوره هایآموزشیوبرنامه های درسیوغیردرسی؛5 فرایندیاددهیویادگیری؛6 دانش آموختگان؛7 امکاناتو تجهیزاتآموزشیوپژوهشی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. به منظورارزیابیعواملفوق47ملاکو182گویهدرنظر گرفتهشد.هرکدامازاینگویه هابااندازه گیرییکیاچندمتغیرهمراهبود.پژوهش از نوع کاربردی است و در آن از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شد.ابزارهایمورداستفادهبرایجمع آوریاطلاعاتشاملپرسش نامه، مصاحبه، بازبینهوتحلیل داده هایلازمبود. یافته های پژوهش نشان می دهد به جز عامل هیئت علمی، که در سطح مطلوبی قرار داشت، بقیه عوامل ارزیابی درونی گروه عمران دانشگاه ملایر در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.به عبارت دیگر،دروضعیتموجودگروهدرسطحنسبتاًمطلوبقرارداشت؛ارتقای کیفیت گروه مستلزم رفع نواقص از سوی مسؤلان دانشگاه و برنامه ریزان گروه است.  
۷.

«ریزسیالش» حوزه ای نوظهور در مهندسی شیمی

تعداد بازدید : 500 تعداد دانلود : 559
طی سالهای گذشته در نتیجه هم افزایی پیشرفتهای دانش و فنّاوری، هرروزه جنبه های جدیدی از دانش و فنّاوری، که تا دهه های اخیر مطرح نبوده اند، ظهور کرده اند. ریزسیالش که دانش و فنّاوری کنترل و حرکت حجمهای بسیار اندک سیالات است، نمونه ای از این حوزه های نوظهور است. پیش بینی شده است که با گسترش این حوزه، انقلابی در مهندسی شیمی به وجود آید که نمونه آن با ظهور ریزتراشه ها در صنعت محاسبات و رایانه مشاهده شد. در این پژوهش به معرفی ریزسیالش، کاربردها و چالشهای پیش روی آن و همچنین به ارتباط تنگاتنگ این دانش و فنّاوری میان رشته ای با مهندسی شیمی پرداخته شده است. علاوه براین، گزارشی در مورد فعالیتهای دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی دررابطه با این حوزه ارائه شده است. حجم اندک فعالیتهای علمی و پژوهشی انجام شده در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی نشان می دهد که جامعه مهندسی شیمی ایران، تقریباً با این حوزه جدید بیگانه است. در جامعه علمی پژوهشی مهندسی شیمی ایران به جز گروه فرایندهای جداسازی دانشگاه علم وصنعت ایران، که به تحقیق و پژوهش در این زمینه پرداخته است، فعالیت چندانی گزارش نشده است. این در حالی است که در دانشکده های معتبر مهندسی شیمی دنیا مراکز تحقیقاتی یا آزمایشگاههای متعدد ریزسیالش تأسیس شده و حتی درسهای مرتبط با این حوزه در برنامه آموزشی دانشجویان گنجانده شده است. این پژوهش پیشنهاد می کند که به منظور حرکت هماهنگ با جریان علمی روز دنیا، دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی مهندسی شیمی بخشی از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را به این حوزه آینده دار اختصاص دهند تا با تربیت مهندسان و پژوهشگرانی آگاه به مسائل مطرح علمی روز، شکاف صنعتی و علمی موجود بین ایران و کشورهای پیشرفته صنعتی از این حیث عمیق تر نشود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹