آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران سال 8 بهار 1385 شماره 29

زیست فناوری و مهندسی شیمی

در این مقاله ابتدا زیست فناوری تعریف و سپس تاریخچه مختصری از آن ارائه شده است. همچنین، رابطه بین علوم مختلف مهندسی و پایه با این فناوری بین گرایشی بیان شده است. پس از آن نقش مهندسی شیمی در این فناوری ذکر شده و کاربردهای روش های بیولوژیکی در توسعه برخی فرایندهای شیمیایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در خاتمه، تعدادی از سازمان ها و مؤسسات فعال در زمینه زیست فناوری در ایران معرفی شده است. این مقاله می تواند راهنمایی برای آشنایی مقدماتی داوطلبان تحصیل در رشته زیست فناوری باشد.

معرفی اجمالی مهندسی زیستی و برنامه ریزی آموزشی یکی از حوزه های تخصصی آن

مهندسی زیستی یکی از علوم بین رشته ای و چند رشته ای است که در باره مفاهیم زیست شناسی و علوم مهندسی است و از تداخل اطلاعات علوم مهندسی و زیست شناسی در یک رشته واحد به پرورش و آموزش دانشجویانی کارآمد می پردازد. در این مقاله ضمن معرفی مختصر مهندسی زیستی، به برنامه ریزی آموزشی یکی از حوزه های آن پرداخته و جزئیات بیشتر دو گرایش مهندسی زیستی با عناوین مهندسی سیستم های زیستی و مهندسی محیط زیست و برنامه ریزی آموزشی آنها بررسی شده است.

نگهداری بهره ور فراگیر (TPM) و مدل های تلفیقی آن با فنون و نظام های کیفیت

امروزه، مؤسسات متعددی از نگهداری بهره ور فراگیر (TPM) و فنون و نظام های کیفیت به منظور ارتقای سطح عملکرد فرایند های تولیدی خود بهره می گیرند. این درحالی است که استفاده منحصر به فرد هر یک از روش های مذکور نمی تواند موجب بقا یا رشد سازمان ها شود. در این مقاله ضمن تشریح ارتباط میان نگهداری، کیفیت و عملکرد نظام های تولیدی، آخرین دستاورد های علمی در زمینه مدل های تلفیقیTPM و فنون و نظام های کیفیت نظیر TQM ، JIT ، TQC ، EFQM و LETQMEX معرفی شده است. مزیت ها و محدودیت های روش های تلفیقی از موارد دیگری است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. از نتایج این تحقیق چنین به نظر می رسد که TPM از اصول ضروری برای رسیدن به اهداف نهایی نظام های تولیدی به شمار می آید و به دلیل رابطه نزدیک آن با نظام ها و فنون کیفیت، نباید به طور مجزا و به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

شواهد تاریخی درباره کشف و ساخت مفرغ و برنج و احیای فلز روی خالص در ایران باستان بحثی درباره معنی لغوی روئین در ادب فارسی

در کتاب ها و نوشته های غربی کشف و ساخت مفرغ و برنج و همچنین، احیای روی خالص به صنعتگران غیر ایرانی نسبت داده شده است. در این مقاله شواهد و مستندات موجود درباره نقش ایرانیان در کشف و توسعه این فلزات و آلیاژها ارائه شده است. طبق این شواهد به احتمال قریب به یقین آلیاژهای مفرغ، برنج و فلز روی برای اولین بار در ایران تولید و مصرف شده اند. در ادبیات فارسی از لغت روئین که به کرات در نوشته های ادبی ایران به چشم می خورد، به جای مفرغ استفاده شده است. شواهد و مستندات در این زمینه نیز گردآوری شده است

ضرورت پرورش خلاقیت در آموزش عالی

در عصری زندگی می کنیم که تغییرات در ابعاد گوناگون و با سرعتی فزاینده صورت می گیرد. بدیهی است که این تحولات و تغییرات مدیون تفکر خلاق بشر است]1[ ؛ به عبارت دیگر، تمام دستاورد ها از ابتدایی ترین تا پیچیده ترین آنها حاصل ذهن پویا و آفریننده انسان است. به رغم ماهیت مهم و فراگیر خلاقیت روانشناسان و محققان تعلیم و تربیت به ندرت آن را مورد توجه قرار داده اند]2[. آموزش عالی و آموزش و پرورش به عنوان نمودی از فرهنگ هر جامعه نقش بسیار زیادی در ایستایی و پویایی خلاقیت پرورش یابندگان خود دارند. آموزش عالی خلاق باید بر آموزش فعال توأم با استفاده از تجربه مستقیم روش بحث و گفتگوی آزاد و استفاده تلفیقی از تفکر واگرا و همگرا مبتنی باشد؛ پس با توجه به برنامه چشم انداز 20 ساله کشور، هدف اصلی آموزش عالی در کشور باید بر تربیت افراد خلاق و نو آور متمرکز شود، لذا برای تحقق چنین هدف والایی به تغییرات فراگیر و عمیق در نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش نیازمندیم . بنابراین، در این مقاله ضمن بیان ضرورت پرورش خلاقیت در آموزش عالی، به نقش فرهنگ در توسعه خلاقیت و چگونگی تأثیر آموزش عالی در پرورش افراد خلاق پرداخته شده است.

گسترش دوره های دکترای مهندسی و اهمیت روش تحقیق

پژوهش و تحقیق در زمینه علوم مهندسی موتور توسعه فناوری و صنعتی شناخته شده است . از بارزترین بخش های جامعه که مهم ترین نقش را در ارتقای پژوهش و فناوری صنعتی دارند، دانشگاه ها و دانشکده های فنی و مهندسی هستند. در میان گروه های مختلف دانشجویی در دانشگاه ها، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به خصوص دانشجویان دوره های دکتری به دلیل توانایی های علمی بالا در زمینه های مختلف می توانند مهم ترین نیرو برای اجرای پژوهش های بنیادی و کاربردی و تولید دانش و فناوری های جدید در دانشگاه ها باشند. با توجه به عدم اطلاع دانشجویان دوره های تکمیلی از ابزارها و شیوه های جدید، کارآمد و انبوه اطلاعات علمی و فنی، آموزش آنها در ابتدای کار در زمینه روش های مختلف تحقیق توصیه می شود. برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و کاربردی کردن هر چه بهتر نتایج به دست آمده از تحقیق، می توان با استفاده از سرمایه ها، امکانات و منابع آموزش های خاصی را برای این دسته از دانشجویان در ابتدای کار تدارک دید. در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی روند افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان دوره های دکترای مهندسی در کشور طی دهه گذشته، اهمیت پژوهش، لزوم آموزش روش تحقیق، طرق و روش آن و بعضی از فعالیت های مختلف انجام یافته ارائه شود. در این خصوص، درس روش تحقیق در چند کشور مطالعه و با توجه به شرایط فنی و صنعتی کشور سر فصل های روش تحقیق برای دوره دکترای مهندسی پیشنهاد شده است.

آزمایشگاه شبکه ای مجازی برای آموزش و تحقیقات

محیط Client-Server (C-S) توسعه زیادی در آزمایش عملکرد درخواست های وب داشته است. در این مقاله درباره گسترش این درخواست در زمینه آزمایش و تحقیقات به عنوان یک آزمایشگاه شبکه ای مجازی (VNL) بحث شده است. VNL در ارتباط های اینترنتی LAN عمل می کند و می تواند اهداف خاصی را تحت کنترل از راه دور (Remote Control) برآورده سازد. در این مقاله لایه های مختلف در VNL توصیف شده است، مانند درخواست هایی مربوط به کنترل از راه دور که در قسمت Client انجام می شود. در این مقاله همچنین، توسعه و گسترش VNL برای مقاصد آموزشی و نیز دیگر کاربردهای آموزشی و تحقیقاتی مانند توصیف این روش در تکنولوژی آموزشی جامعه، نحوه انجام دادن با جزئیات این روش و به ویژه تأمین یک آزمایشگاه قابل دسترسی از راه دور از طریق شبکه On-line بررسی و به نتیجه گیری هایی در زمینه کاربردهای دیگر این روش پرداخته شده است.