آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران سال 5 بهار 1382 شماره 17

مقالات

۱.

در فضایل انسانی مهندسان، بخش اول: خردمندی

تعداد بازدید : 840 تعداد دانلود : 192
مهندسان در دنیای صنعتی امروز از نظر مسئولیت، تعهد، خدمت و کار در جامعه از جایگاه ویژه ای برخوردارند و اگر همراه با تخصص های فنی و کاربردی، درایت، تفکر، اندیشه به معنی خرد داشته باشند و نیز قانونمندی، عدالت، حفظ منافع همگانی با تکیه بر باورهای انسانی و الهی؛ یعنی اخلاق را در عمل رعایت کنند، مقبولیت آنها ، پیشرفت آنها و ارزش آنها یقیناً در جامعه افزون می شود و در انجام دادن رسالت موفق تر خواهند بود. این نوشته برگرفته از سخنان بزرگان در باره شایستگی خرد و اخلاق است که برای دانش آوزختگان و به خصوص مهندسان در جهان کنونی نگاشته شده است.
۲.

در فضایل انسانی مهندسان، بخش دوم: طریقت

تعداد بازدید : 56 تعداد دانلود : 71
توسعه انسانی به منظور دستیابی به شادی واقعی و بهره مندی پایدار از منابع و داشتن ارتباطات سالم اجتماعی به خردمندی و توجه داشتن به هدف والای انسانی نیاز دارد. از آنجا که مهندسان در توسعه کشور جایگاه مهمی دارند، باید همراه با آموزش علوم و فنون مهندسی به ارزش های دیگر برای زندگی هدفمندتر آراسته شوند. در مقاله قبلی به ارزش فکر و خرد ر امور برای مهندسان پرداخته شد، در این مقاله راه و روش کسب معرفت، چگونه زیستن و چگونه عمل کردن و چگونه شادتر زیستن تشریح و بیان شده است.
۳.

طرح بازنگری برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی شیمی با رویکردی به گرایش صنایع شیمیایی معدنی

تعداد بازدید : 55 تعداد دانلود : 730
نظر به اینکه بالغ بر 13 سال از آخرین بازنگری محتوای آموزشی رشته مهندسی سپری شده است، ضرورت یک بازنگری همه جانبه در مفاد آموزشی این رشته مهندسی ضروری می نماید. بازنگری مزبور با نگرشی ویژه به گرایش صنایع شیمیایی معدنی با همکاری استادان دانشگاهی، کارشناسان صنعتی و دانشجویان رشته مهندسی شیمی از طریق همه پرسی های شفاهی و کتبی و در قالب نظر سنجی های انفرادی و اجتماعی صورت پذیرفت. همچنین، سعی شد تا نیازهای صنعتی کشور و تحولات علمی تکنولوژیکی جهان در این بازنگری مورد توجه و شناسایی قرار گیرد. مراعات استانداردهای قابل قبول جهانی از جمله شاخص های سیستم اعتبار سنجی ABET از دیگر مواردی بود که مورد توجه مجریان این پروژه قرار گرفت. برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی شیمی مطابق آنچه هم اکنون در دست اجراست، مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف آن در تطابق با نیازهای روز صنعت تجزیه و تحلیل کارشناسی شد. برنامه جدید درسی برای دوره کارشناسی مهندسی شیمی در گرایش صنایع شیمیایی معدنی ارائه شد. جبرانی شدن دروس عمومی، افزایش تعداد واحدهای دروس اصلی به 60 واحد، تعیین دروس تکمیلی اجباری جدید، اختیاری شدن انتخاب یا عدم انتخاب گرایش در دوره کارشناسی و گنجاندن چندین درس اصلی و تکمیلی جدید و کاهش سقف واحدهای درسی به 140 واحد از ویژگی های مهم برنامه پیشنهادی است.
۴.

تیم های مجازی در آموزش: نظریه های جدید در مدیریت

نویسنده: مترجم:
تعداد بازدید : 319 تعداد دانلود : 814
در سال 1998 Javenpaa و   Show یک تیم مجازی را این گونه تعریف کردند: یک تیم مجازی، گروه علمی با تخصص های متنوع است که برای رسیدن به یک هدف سازمانی مشخص تشکیل شده است. تیم مجازی از نظر اهداف، کنترل و به کارگیری منابع دارای حالتی دینامیکی است. در این مقاله به بررسی نظریه تیم مجازی و سیستم مدیریتی آن در سازمان های آموزشی پرداخته شده است.
۵.

بررسی نظام آموزشی

تعداد بازدید : 939 تعداد دانلود : 152
در این مقاله نظام آموزشی به طور کلی از دیدگاه کلی و نیازهای زمان مورد بررسی و بحث قرار گرفته است.
۶.

آموزش رشته های نوین مهندسی شیمی(مهندس تبدیل گاز طبیعی)

تعداد بازدید : 124 تعداد دانلود : 839
با وجود اینکه موضوع کاربرد نفت خام از قرن گذشته اهمیت پیدا کره است، قرن حاضر را می توان عصر گاز طبیعی نامید. گاز طبیعی سوخت برتر امروز و آینده است، زیرا انرژی بالایی دارد، ارزان است و محیط زیست را چندان آلوده نمی کند. بنابراین، گاز طبیعی جایگزین مناسبی برای سوخت های آلاینده نظیر نفت، بنزین و گازوئیل در بخش های حمل و نقل و نیروگاههاست. اهمیت گاز طبیعی تنها به دلیل ارزش سوختی و تمیزی آن نیست و این ماده مهمترین ماده خام اولیه برای صنایع مختلف به ویژه پتروشیمی است. ترکیبات مختلفی نظیر متانول، آمونیاک، اوره و ... را می توان از گاز طبیعی تهیه کرد. ایران با داشتن 23 الی 26 میلیارد متر مکعب  گاز طبیعی یکی از غنی ترین کشورهای جهان در این زمینه به شمار می آید. از نظر ذخایر گاز طبیعی، ایران پس از روسیه در مقام دوم جهان قرار دارد. قسمت اعظم این ذخایر به صورت میدان های غیر هم بسته است که هنوز توسعه داده نشده اند. اهمیت منابع گاز ایران تنها به رفع نیازهای داخلی محدود نمی شود. و ایران می تواند به یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده گاز طبیعی و محصولات ان در جهان تبدیل شود. بنابراین، ضرورت در نظر گرفتن دوره مهندسی تبدیل گاز طبیعی در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها به خوبی مشهود است. در این طرح، دوره های آموزشی و پژوهشی رشته های گاز و نفت در دانشگاه های متعددی در سراسر جهان برسی شده و ضمن رعایت ضوابط موجود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه ای برای دانشجویان این گرایش از مهندسی شیمی در سطح کارشناسی ارشد ارائه شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹