آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران سال 22 زمستان 1399 شماره 88 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر عوامل محیطی بر بهره وری و رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته رایانه(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 433 تعداد دانلود : 841
 محیط مطالعه نقش بزرگی در رضایت و بهره وری دانشجویان دارد. تاکنون مطالعات زیادی برای شناسایی عوامل مؤثر انجام شده است امّا تأثیر هر عامل بر دانشجویان کامپیوتر بررسی نشده است. آزمایشگاه های تحقیقاتی تأثیر زیادی بر دانشجویان کامپیوتر دارند چون کار گروهی در پژوهش آن ها حیاتی است. در این مقاله به دانشجویان گرایش های مختلف تحصیلات تکمیلی کامپیوتر، در یکی از دانشگاه های شیراز پرداخته شده است و از مطالعه ترکیبی (مصاحبه و پرسش نامه) و چندمرحله ای (دو مصاحبه برای شناسایی عوامل مؤثر و یک پرسش نامه) استفاده شده است. با 14 نفر از دانشجویان کامپیوتر مصاحبه شد. مهم ترین عوامل محیطی به ترتیب: در دسترس بودن استاد، توانایی برقراری ارتباط با سایر دانشجویان، صداهای مزاحم، وجود قوانین و هنجارهای اجتماعی، نظافت، منظره و نور بودند. سپس براساس عوامل حاصل از مصاحبه و کارهای پیشین، پرسش نامه ای با ضریب آلفا-کرونباخ %85 طراحی گردید. از 175 دانشجو که پرسش نامه به آنها داده شده بود 73 پاسخ دریافت شد. پاسخ نامه ها در دو سطح آمار توصیفی و مدل های آماری تحلیل شدند. مدل بهره وری، نور، رضایت از ارتباط با استاد، سطح رضایت کلی، وجود قوانین و هنجارهای اجتماعی از مهم ترین عوامل بودند.
۲.

نقش مدیریت دانش فردی بر اشتغال پذیری دانشجویان فنی- مهندسی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 178 تعداد دانلود : 476
امروزه، مدیریت دانش بسیاری از معادلات دنیای سنتی را بر هم زده و فرایندهای مدیریت منابع انسانی را متحول کرده است. مدیریت دانش در کنار معرفی مشاغل جدید، سیطره و پتانسیل اشتغال پذیری را هم تغییر داده است. پیوند مدیریت دانش با موضوع اشتغال پذیری از آن نظر اهمیت دارد که اشتغال جوانان به ویژه تحصیل کردگان از جمله مهم ترین مسائل و دغدغه های جوامع امروز است. از این رو، این پژوهش به منظور مطالعه نقش مدیریت دانش فردی بر اشتغال پذیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های مهندسی طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع مطالعه کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری و تحلیل اطلاعات از نوع طرح های همبستگی چند متغیری است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در رشته های فنی و مهندسی دانشگاه بوعلی سینا بودند. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 281 نفر محاسبه و به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه های مدیریت دانش فردی و اشتغال پذیری بود. یافته های تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش فردی و اشتغال پذیری دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای مدیریت دانش فردی بر متغیرهای اشتغال پذیری تأثیر معنادار دارند. همچنین سایر نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای مدیریت دانش و اشتغال پذیری و متغیرهای سن، جنسیت و پیشرفت تحصیلی روابط معنادار وجود دارد.
۳.

تحلیل ساختاری عواطف و اعتیاد به اینترنت با میانجی گری احساس تنهایی در دانشجویان مهندسی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 230 تعداد دانلود : 308
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری ارتباط بین عواطف و اعتیاد به اینترنت با میانجی گری احساس تنهایی در دانشجویان مهندسی صورت پذیرفت. روش مطالعه، همبستگی و جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشکده فنی-مهندسی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 99-98 بودند (حدود 1300 نفر). تعداد 297 نفر با استفاده از حجم نمونه مناسب برای پژوهش های ساختاری و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)، احساس تنهایی (SLFS) و عاطفه مثبت و منفی (PANAS) را تکمیل نمودند. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل و همچنین شاخص های آمار توصیفی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین تمامی متغیرهای پژوهش رابطه معنادار وجود دارد (0.001>p). به علاوه، شاخص های کلی الگوی پیشنهادی تصحیح شده، حاکی از برازش خوب الگو بود (1.38 =χ2/df، 0.03 = RSMEA، 1.00 = GFI، 0.97 = AGFI، 1.00 = CFI). با توجه به یافته های حاصل از تحلیل ساختاری پژوهش، آموزش استفاده مناسب از اینترنت و همچنین چگونگی کنار آمدن با احساس تنهایی و بهره گیری از عواطف مثبت به دانشجویان مهندسی ضروری است.
۴.

بررسی تأثیر سطح تحصیلات نیروی انسانی در کارایی صنعت ریلی ایران و نقش دانشکده مهندسی راه آهن(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 949 تعداد دانلود : 642
گسترش بی رویه آموزش عالی و افزایش تعداد بیکاران، به ویژه در رشته های مهندسی، از دغدغه های اصلی سال های اخیر کشور بوده است. در این میان رشته مهندسی راه آهن که بر اساس نیازهای صنعت ایجاد شده است، توانسته نقش مثبتی در تقویت بدنه کارشناسی مورد نیاز داشته باشند. در این پژوهش اقدامات انجام گرفته و تجارب دانشکده مهندسی راه آهن در این خصوص بررسی می شود. سپس با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها مدل ریاضی جهت بررسی عملکرد نواحی 19گانه راه آهن، براساس نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که کمترین مقادیر مازاد ورودی، مربوط به مقطع کارشناسی و بالاتر با 2درصد بوده است و بیانگر آن است که سیاست گذاری صحیحی در این راستا صورت گرفته است. نواحی کارا (کارایی 1) از نقطه نظر نیروی انسانی عبارتند از فارس، جنوب شرق، شمال غرب، تهران و لرستان.  بیشترین نیروی مازاد کارشناسی و کاردانی در ناحیه شرق به ترتیب با 30 و 21 نیروی مازاد و بیشترین نیروی مازاد دیپلم و پایین تر در ناحیه هرمزگان با 172 نفر ملاحظه می شود. در مجموع کل کشور نیز 14درصد نیروهای دیپلم و کمتر مازاد هستند که می بایست در استخدام های آتی مورد توجه قرار گیرد و کمترین میزان جذب در این سطح صورت پذیرد.
۵.

استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده ها برای ارزیابی کارایی آموزش در دانشکده های دانشگاه خلیج فارس بوشهر: مطالعه موردی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 712 تعداد دانلود : 105
ارزیابی کارایی دانشگاه ها، بررسی علل کارایی و ناکارایی آنها برای اصلاح واحدهای ناکارا اهمیت زیادی دارد. در این تحقیق برای ارزیابی کارایی دانشکده های دانشگاه خلیج فارس بوشهر، از رویکرد تحلیل پوششی داده ها و مدل برنامه ریزی آرمانی استفاده می شود. این روش یکی از فنون ناپارامتریک تحقیق در عملیات است و با نگاهی جامع و یکپارچه و با در نظر داشتن تمامی عوامل مؤثر بر عملکرد واحدها، امکان تشخیص واحدهای ناکارا را فراهم می کند. به طورکلی ارزیابی دانشگاه ها و تشخیص واحدهای ناکارا، به علت پیچیدگی و گستردگی ورودی ها و خروجی ها به کمک روش های کلاسیک دشوار است لذا بهره گیری از رویکرد تحلیل پوششی داده ها، می تواند دست یابی به این مهم را آسان کند. در اینجا، یک مطالعه موردی برای ارزیابی کارایی نسبی دانشکده های فنی مهندسی، علوم انسانی و مدیریت و اقتصاد در سال تحصیلی 99-98 از دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام شده است. ابتدا با بررسی پیشینه تحقیقات مشابه، ورودی ها و خروجی های مرتبط با عملکرد دانشکده ها شناسایی شد. سپس با جمع آوری داده های مربوط از بانک اطلاعاتی دانشگاه خلیج فارس، زمینه مدل سازی ریاضی مبتنی بر رویکرد تحلیل پوششی داده ها با کمک نرم افزار لینگو، مهیا گردید. نتایج حاکی از سطوح کارایی متفاوت و برتری دانشکده اقتصاد و مدیریت نسبت به سایر دانشکده ها است.
۶.

اخلاق زیست محیطی در آموزش مهندسی: یک حلقه مفقوده(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 936 تعداد دانلود : 401
 تاریخچه فعالیت های مهندسی شامل نمونه های زیادی از توسعه است که بخشی از آن منجر به تخریب محیط زیست شده است. از این رو اخلاق زیست محیطی در آموزش مهندسی جایگاه ویژه ای دارد. مقاله حاضر در زمینه اخلاق مهندسی است که به صورت اختصاصی بر امر آموزش اخلاق زیست محیطی تمرکز دارد. عدم وجود دوره آموزشی مرتبط با اخلاق زیست محیطی در حقیقت یک حلقه مفقوده در آموزش کارشناسان مهندسی است که نیاز به توجه ویژه جهت مرتفع کردن مشکلات آتی دارد. در همین راستا مسئولین باید به فکر ایجاد یک تغییر الگو در عرصه آموزش وپرورش در مهندسی باشند، زیرا این امر به تعامل میان مهندسین و محیط زیست مربوط می شود. در نتیجه آموزش اخلاق زیست محیطی باید به عنوان یک مهارت ضروری در کلیه برنامه های مهندسی در نظر گرفته شود. به این منظور، این مقاله یک برنامه درسی برای دوره اخلاق زیست محیطی را پیشنهاد می دهد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹