نقش سرمایه اجتماعی در ارتقای آمادگی کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز
آرشیو
چکیده
هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی نقش سرمایه اجتماعیدر ارتقای آمادگی کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز است. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد بررسی شامل تمام دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز است که از طریق روش نمونه گیری دردسترس 103 نفر انتخاب و مطالعه شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسش نامه های آمادگی کارآف رینی اومن ی و دیگران (2009) و همچنی ن از پرسش نامه سرمایه اجتماعی گیو و دیگران (2013) استفاده شد. برای سنجش روایی پرسش نامه ها از روایی محتوایی و صوری و بررسی توسط استادان متخصص حوزه و به منظور پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی پرسش نامه اومنی و دیگران و پرسش نامه گیو و دیگران، به ترتیب 77/0 و 74/0 محاسبه شد. پس از محاسبه روایی و پایایی، این ابزار در بین افراد نمونه توزیع شد و سپس داده ها با استفاده از روشهای آماری T تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون T تک نمونه ای نشان داد که وضعیت سرمایه اجتماعی و آمادگی کارآفرینی در دانشجویان مهندسی بالاتر از سطح قابل قبول است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و تمام مؤلفه ه ای آن با آمادگ ی کارآفرین ی رابط ه مثب ت و معن اداری وج ود دارد. نتای ج آزم ون معادلات ساخت اری با استف اده از ن رم افزار lisrel8.8 نش ان داد که سرمای ه اجتماع ی پیش بینی کننده مثبت و معنادار آمادگی کارآفرینی در دانشجویان مهندسی است.The role of social capital in promoting entrepreneurial readiness of engineering students at Shiraz University?
The main objective of this study was checking the role of social capital in promoting entrepreneurial readiness of engineering students in Shiraz University. The method of this study was descriptive and correlational. The statistical society of this study included all engineering students of Shiraz University. The statistical sample in this study was 103 student that were selected among available sampling method. The data collection instrument was entrepreneurial readiness questionnaire of Omenyi & et al (2009) and social capital questionnaire of Gu & et al (2013) that their reliability was calculated respectively, 0.77 and 0.74. After the calculated of validity and reliability, the instruments was distributed among the participants and then the data was analyzed thorough single-sample t-test, Pearson correlation and structural equation modeling. The results of single-sample t-test showed that the social capital and entrepreneurial readiness in engineering students, were higher than acceptable levels (Q2). Pearson correlation analysis showed that there is a significant positive relationship between social capital and all of its components with entrepreneurial readiness, and job readiness. The test results of structural equation modeling using LISREL 8.8 software, showed that social capital, is a significant positive predictor of readiness entrepreneurship among the students of engineering.