آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران سال 20 زمستان 1397 شماره 80

مقالات

۱.

مهارت های نرم برای دانشجویان و دانش آموختگان رشته های مهندسی

تعداد بازدید : 192 تعداد دانلود : 674
داشتن مدرک مهندسیدر دنیای رقابتی امروز به تنهایی کافی نیست و دانش آموختگان مهندسیبرای پاسخگویی مؤثر به نیازهای صنعت باید مهارت های نرم خود را در کنار مهارت های سخت در دوره دانشجویی توسعه دهند. ه دف این مقال ه، احص ای مهارت های نرم برای دانشجویان است که اغلب مورد غفلت قرار گرفته است. در این راستا ادغام مهارت های نرم با مهارت های سخت برای دانشجویان مهندسی از اهمیتی دوچندان برخوردار است. این پژوهش جهت گیری کاربردی دارد و رویکرد آن تطبیقی و قیاسی است و پس از انجام مطالعات کتابخانه ای و بررسی مدل های مهارتی دانشگاه های معتبر با 13 نفر از دانشجویان و دانش آموختگان مقطع دکتری (که تجربه کار در صنعت، آموزش و خدمات را داشتند) مصاحبه و نیز از سخنرانی های هشت نفر از مدیران صنعت و دانشگاه درخصوص مهارت های نرم استفاده شد. پس از تحلیل محتوا و جمع بندی، مدل نهایی مشتمل بر چهار مهارت اصلی: ارتباطی، تصمیم گیری، مدیریت بر خود و دیگ ران، و سیاستگذاری و کارآفرین ی و 17 مهارت فرعی ارائه ش ده است. در انتها پیشنهادهای ی برای توسعه این مهارت ها در قالب توصیه های کلی و کارگاه ها ارائه شده است. استمرار این کارگاه ها با مشارکت انجمن های علمی به ویژه انجمن آموزش مهندسی ایران و فرهنگستان علوم و سایر مؤسسات با صلاحیت، تأثیر قابل توجهی در تأمین نیروهای توانمند و موردنیاز صنعت خواهد داشت.
۲.

بررسی میزان رعایت کدهای اخلاق مهندسی برق در بین دانشجویان دانشکده برق دانشگاه تبریز

تعداد بازدید : 931 تعداد دانلود : 137
بررسی میزان رعایت کدهای اخلاقی مهندسی  در دانشجویان رشته مهندسی برق به عنوان کارکنان آینده این حرفه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان رعایت کدهای اخلاق مهندسی برق در بین دانشجویان دانشکده برق دانشگاه تبریز و عوامل مرتبط با آن است. در این پژوهش مقطعی توصیفی تحلیلی تعداد120نفر از دانشجویان مهندسی برق با سابقه فعالیت به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده ها توسط یک پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری شد. شاخص اعتبار محتوا براساس مقیاسBausell& Waltz   برای کل ابزار2۱/83 به دست آمد و آلفای کرونباخ پرسش نامه 76/0 محاسبه شد. پرسش نامه حاوی 40 گویه در سه بُعد فردی، فنی و حرفه ای و اجتماعی است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۰ تجزیه وتحلیل شد و ضمن بررسی جامع اطلاعات توصیفی شرکت کنندگان، برای اطلاعات استنباطی از آزمون های تی، فریدمن، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میزان رعایت دانشجویان دانشکده برق دانشگاه تبریز از کدهای اخلاقی مهندسی در هر سه حیطه بالاتر از میانگین جامعه بوده و  در رتبه بندی این خرده مقیاس ها به ترتیب اخلاق اجتماعی، اخلاق فردی و اخلاق فنی قرار داشتند. متغیرهای جنسیت، سابقه شغلی و میزان آشنایی با کدهای اخلاقی اختلاف معناداری با رعایت کدهای اخلاق مهندسی برق نشان نداد؛ ولی متغیر سطح تحصیل اختلاف معناداری با میزان رعایت کدهای اخلاقی نشان داد. می توان با اتخاذ تدابیری نظیر طراحی و تدوین کدهای اخلاقی مهندسی برق و گنجاندن آن در درس اخلاق حرفه ای مهندسی و آموزش آن و درونی سازی این کدهای اخلاقی، میزان رعایت این کدها را بین دانشجویان مهندسی برق افزایش داد.    
۳.

تأثیر کلاس درس معکوس بر میزان یادگیری و رضایت از شیوه تدریس در دانشجویان رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهریز

نویسنده:
تعداد بازدید : 764 تعداد دانلود : 501
امروزه با تمرکز بر این موضوع که بسیاری ازمشکلاتیادگیری دردانشجویانکارشناسیازآنجاناشیمی شودکهآنهانقشمنفعلیدرروشسخنرانیسنتی دارند،از این روآنهاازفعالیتدریادگیریبه عنوانیکروشکمکیحمایتمی کنند. یکی از روش های فراگیرمحور که امروزه مطرح می شود، آموزش معکوس یا وارونه است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر کلاس درس معکوس بر میزان یادگیری و رضایت از شیوه تدریس در دانشجویان رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق حاضر به صورت نیمه تجربی است و جامعه آماری دانشجویان رشته مهندسی برق به تعداد 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون (شرکت کننده در کلاس درس معکوس) و کنترل (شرکت کننده در کلاس درس سنتی) قرار گرفتند.برایگردآوری داده هاازآزمون میان ترم و پایان ترم جهت تعیین میزان یادگیری و از پرسش نامه محقق ساخته برای تعیین میزان رضایت از روش تدریساستفادهشد.تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اختلاف معناداری بین نمرهایمیان ترم دو گروه آزمون و کنترل وجود ندارد اما اختلاف معناداری بین نمره های پایان ترم دو گروه آزمون و کنترل مشاهده شد. در بررسی میزان رضایت از شیوه تدریس، رضایت دانشجویان گروه آزمون بیشتر از رضایت دانشجویان گروه کنترل بود.
۴.

سیر تکاملی مخابرات خطوط قدرت: از یک سیستم تلفن ثابت تا فناوری مخابراتی شبکه هوشمند انرژی

نویسنده:
تعداد بازدید : 213 تعداد دانلود : 353
فناوری مخابرات خطوط قدرت با بهره گیری از شبکه قدرت و سیم کشی های آن در همه سطوح ولتاژ به عنوان یک بستر مخابراتی نسبت به ارسال و دریافت اطلاعات اقدام می کند. بی نیازی به سیم کشی و نصب زیرساخت جدید برای پیاده سازی این فناوری به همراه ضریب نفوذ بالای شبکه برق در سطح دنیا و دسترسی آسان به آن ازجمله مهم ترین دلایل روی آوری به این فناوری و گسترش روزافزون آن در طی سالیان متمادی بوده اند. امروزه، با گذشت بیش از یک قرن از عمر این فناوری، سیستم های مخابرات خطوط قدرت موجود در قالب سه دسته عمده سیستم های فوق باریک باند، باریک باند و پهن باند قابل تقسیم بندی است که طراحی هر کدام بر مبنای کاربرد و استانداردی خاص است. این مقاله به بررسی جامع سیر تکاملی این فناوری در قالب دسته بندی فوق اختصاص دارد که شامل مباحث مختلفی از تاریخچه، مزایا، چالش های مخابراتی و گستره وسیع کاربری این فناوری تا معرفی پروژه های استانداردسازی جهانی، تجهیزات و سازندگان آنها و نقش کلیدی آن در هوشمندسازی شبکه قدرت است.
۵.

تأثیر موقعیت های چندفرهنگی در فرایند یاددهی یادگیری؛ واکاوی تجربیات عوامل انسانی دانشکده نفت اهواز

تعداد بازدید : 150 تعداد دانلود : 171
هدف از پژوهش حاضر تأثیر موقعیت های چندفرهنگی در فرایند یاددهی یادگیری؛ واکاوی تجربیات عوامل انسانی دانشکده نفت اهواز است. به منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی استفاده شده است. جامعه موردمطالعه عوامل انسانی شامل استاد، دانشجو و دیگر کارکنان مثل مشاور از دانشکده  نفت اهواز است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و برمبنای اشباع نظری یافته ها، تعداد 4 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه حضوری و بدون ساختار و روش تحلیل پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی است. یافته های پژوهش با توجه به 6 درونمایه استخراج شده نشان می دهد که همه از عواملی هستند که باعث تبعیض نژادی در کلاس درس و به دنبال آن در جامعه می شوند. مدرسان قدرت بالایی در بالا بردن ارزش ها دارند و می توانند جلوی تعصبات قومیتی را بگیرند و باعث احترام به قومیت ها، آداب و رسوم، زبان و فرهنگ شوند.
۶.

تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب صنایع دریایی کشور در جهت اجرای الگوی مهندسی همزمان

تعداد بازدید : 597 تعداد دانلود : 596
راهبرد مهندسی همزمان یکی از اساسی ترین پارامترها در توسعه صنعتی است. زیرا طراحان امروزی نه تنها با پیچیدگی فرایند طرح مواجه هستند بلکه به منظور بهبود اقتصادی تولید و ابقای رقابت در صنعت ساخت لازم است فرایندهای طراحی، ساخت و آزمایش به جای اجرای متناوب به صورت همزمان انجام گیرد. برای اجرای الگوی مهندسی همزمان، یکی از مهم ترین نیازهای اولیه این است که وضعیت فعلی به روشنی درک شود تا بتوان شکاف و فاصله میان وضعیت فعلی و وضعیت مطلوبی که در آینده برای اجرای مهندسی همزمان نیاز است، محاسبه شود. در این مقاله با استفاده از معیارهای استاندارد تعریف شده برای الگوی مهندسی همزمان، شکاف موجود محاسبه و راهکارهای لازم برای کاهش شکاف مطرح شده است. ارزیابی وضعیت هرکدام از معیارها با استفاده از پرسش نامه های پخش شده میان شرکت های دریایی و به خصوص کشتی سازی کشور انجام شده است. طبق نتایج حاصل از بررسی پاسخ پرسش نامه ها و محاسبات انجام شده بیشترین میزان شکاف مربوط به زمینه های فرهنگی است که باید با استفاده از فرهنگ سازی و انجام برخی تمرین ها و روش ها در پروژه های آزمایشی کوچک این شکاف کاهش یابد.  

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹