آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران سال 1 زمستان 1378 شماره 4

مقالات

۱.

مسئله خوردگی و اهمیت آن در صنعت، اقتصاد و آموزش مهندسی معطوف به صنعت در ایران

نویسنده:
تعداد بازدید : 248 تعداد دانلود : 919
خوردگی یکی از مهمترین معضلات صنعت در ایران است. برآورد شده که فقط در سال 1375 ضرر و زیان مستقیم اقتصادی صنایع ایران از خوردگی حدود سی برابر سرمایه گذاری دولت در بخش صنعت در همان سال بوده است. در این مقاله با مقایسه ایران و جهان از نظر مسائل مربوط به زیانهای خوردگی و سابقه علم و مهندسی خوردگی، پیشنهاداتی برای بهبود جایگاه واقعی آموزش در نظام مهندسی ایران ارائه گردیده است.
۲.

نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در بخش ساختمان

تعداد بازدید : 473 تعداد دانلود : 249
بهره مندی از اطلاعات و چگونگی به کارگیری آن، با هدف دستیابی به توانایی های بیشینه، اساسی ترین موضوع دنیای کنونی است. میزان موفقیت هر سازمان در جهان امروز در گرو میزان بهره مندی آن سازمان از روش های مختلف راهبردی اجرایی است، که آن نیز با چگونگی دسترسی به اطلاعات و به عبارتی چگونگی دانایی آن سازمان ارتباط مستقیم دارد. بخش ساختمان با توجه به موفقیت های ویژه که به دور ماندن آنها نیازمند تحول در روش های مختلف فعالیتی است تأثیرپذیری بیشتری از فناوری اطلاعات دارد. بر همیت اساس، توجه به فناوری اطلاعات در بخس ساختمان در دو حوزه "برنامه یزی شیوه های مدیریتی" و " نحوه ی استفاده ی راهبردی از اطلاعات " اهمیت دارد. به این ترتیب، تقویت پایه های راهبردی "استفاده از فناوری اطلاعات در بخش ساختمان " نیازمند شناخت و کابردی ساختن آن است. در این نوشتار، عوامل نه گانه مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات در بخش ساختمان و نیز مشکلات اساسی در این زمینه مورد بحث قرار گرفته است.
۳.

مشکلات اجرایی پروژه های کارشناسی مهندسی و روشهای رفع موانع

تعداد بازدید : 496 تعداد دانلود : 998
اجرای پروژه های کارشناسی در دانشکده های مهندسی از مشکل ترین و پر مسئله ترین بخشهای آموزش در طول دوره کارشناسی است. در طی سالیان اخیر نه تنها راه حلی اصولی برای رفع مشکلات اندیشیده نشده بلکه کمبودها و ضعفهای اداری و اجرایی نیز بر حجم مشکلات افزوده است. در این نوشته پس از مرور برخی مشکلات و موانع اجرای پروژه های دانشجویی، راهکارهای تجربه شده جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و توصیه هایی جهت بهبود کیفیت شرایط فعلی پیشنهاد شده است. بررسی دیدگاههای مختلف در مورد هدف از انجام پروژه ها، مواد مور نیاز اجرای پروژهها، غلط آموزیهای مصطلح در سیستم آموزشی و توصیه های مفید اجرایی، بخشهای مختلف این مقاله را تشکیل می دهند.
۵.

پیدایش آموزش مهندسی شیمی در ایران و روند تغییرات برنامه آموزش آن

نویسنده:
تعداد بازدید : 858 تعداد دانلود : 359
در بررسی پیدایش مهندسی شیمی در ایران و تغییات و تحولاتی که در برنامه های درسی آموزش مهندسی شیمی رخ داده است سه دوره متمایز قابل تشخیص می باشد: - دوره اول از تأسیس مدرسه صنعتی ایران و آلمان توسط آلمانیها در سال 1307 تا تأسیس دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 1313 - دوره دوم از تأسیس دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 1313 تا ظهور انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 - دوره سوم پس از انقلاب اسلامی ایران تا کنون. هریک از این دوره ها دارای ویژگیهای منحصر به خود می باشد. در این مقاله علاوه بر بررسی ویژگیهای هریک از این دورهها، روند تکوین رشته مهندسی شیمی در دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعت نفت و دیگر دانشگاهها مورد مطالعه قرار گرفته است.
۶.

مروری بر آموزش معماری و شهرسازی در ایران

نویسنده:
تعداد بازدید : 52 تعداد دانلود : 672
از آنجایی که تجلی و بروز کالبد شهرها و عمارات که در وهله اول حاصل کار دانش آموختگان و نتیجه اموزش معماری و شهرسازی در مراکز علمی و دانشگاهی تلقی می شوند. اولاً متأثر از عوامل برون دانشگاهی نیز بوده و ثانیاً همین عوامل برون دانشگاهی بر عوامل دانشگاهی(برنامه درسی، مدرس، دانشجو و ...) اثر گذاشته و آنها را به راهی جز مسیر تعیین شده هدایت می کنند، نوشتار حاضر سعی بر آن خواهد داشت تا پس از ذکر مقدمه ای، ویژگیهای عوامل مؤثر بر حاصل کار معماران و شهرسازان را در مقولات دانشگاهی و غیر دانشگاهی، با عنوان عوامل مستقیم و عوامل غیر مستقیم در آموزش معماری و شهرسازی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در نهایت پیشنهادهایی را نیز ارایه کند.  
۷.

آسیب شناسی آموزش عالی ایران

تعداد بازدید : 105 تعداد دانلود : 572
این مقاله ضمن مروری کوتاه بر تاریخچه آموزش عالی ایران، به بررسی مشکلات موجود در آموزش عالی پرداخته و راهکار مقابله با آسیبهای موجود را تغییر نگرش مدیریت و برنامه ریزی در مراحل مخلتف تصمیم گیری اعلام کرده است.
۸.

شورای واژه گزینی گروه علوم مهندسی و فرهنگ واژه های مهندسی

تعداد بازدید : 823 تعداد دانلود : 565
این مقاله، پس از نگاهی به ضرورت حفظ فرهنگ و زبان فارسی، به تاریخچه فرهنگستان ایران پرداخته و به سیر تاریخی تکوین مؤسسات و سازمانهایی که در جهت هماهنگ سازی و پیرایش زبان فارسی و پیشگیری از کاربرد واژه های بیگانه که منجر به تأسیس فرهنگستان ایران(1314)، گردیده و سپس به گشایش فرهنگستان زبان ایران(1349) و فرهنگستان علوم (1370) گردید مور بررسی قرار می دهد. پس از ذکر اهداف شورای هماهنگی فرهنگ واژه های مهندسی به ارایه معادلهای فارسی چند واژه مهندسی پرداخته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹