ارزیابی مهارتها و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی (مورد مطالعه: مراکز آموزش علمی کاربردی مهارت)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مهارتها و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان مراکز آموزش علمی کاربردی مهارت و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی آنها بود. جامعه آماری این پژوهش، تمام دانشجویان مراکز علمی کاربردی مهارت بود (حدود 21 هزار دانشجو در رشته های فنی- مهندسی). با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 377 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود. متغیرهای موردبررسی شامل مهارتهای کارآفرینی (دانش طرح کسب وکار، ارتباطات، آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری، برنامه ریزی، تیم سازی و بازاریابی)، قصد و ویژگیهای کارآفرینانه است. روایی صوری ابزار تحقیق توسط جمعی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسش نامه، از ضریب آلفای کرونباخ (مقدار متوسط 96/0) استفاده شد. روشهای تجزیه وتحلیل داده های این تحقیق شامل ضریب تغییرات، T تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بودند. یافته ها نشان داد که از بین مهارتهای شش گانه کارآفرینی سه مهارت برنامه ریزی، تیم سازی و آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری تفاوت معنا داری با میانگین مقیاس (به ترتیب 12، 15، 9) داشتند. همچنین، چهار متغیر انگیزه پیشرفت، چالش طلبی، مهارت بازاریابی و عمل گرایی در مجموع قادرند 56 درصد از تغییرات متغیر وابسته (قصد کارآفرینانه دانشجویان) را پیش بینی کنند. به بیان دیگر، این چهار متغیر 56 درصد از قصد کارآفرینانه دانشجویان را پیش بینی می کنند و 44 درصد دیگر توسط سایر متغیرهاپیش بینی می شود. در پایان باتوجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.An assessment of students' entrepreneurial skills and characteristics and the impact on their entrepreneurial intention: a case of maharat applied science centers
The main purpose of this survey study was to assess students’ entrepreneurial skills and characteristics in Maharat Applied Science Centers and its impact on their entrepreneurial intention. The research population was all students of Maharat Applied Science Centers (Approximately 21000 students). Samples of 377 students were selected through stratified random sampling (Krejcie and Morgans’ table was used for estimating research sample). Data was collected using a researcher made questionnaire. Research variables were entrepreneurial skills (Knowledge about business plan, communication, and familiarity with the legal and commercial rules, planning, team building and marketing), entrepreneurial characteristics and entrepreneurial intention. Questionnaires’ face validity was confirmed by a panel of experts and pilot test was performed to evaluate its reliability that Cronbach's alpha was 0.96. For analyzing data, coefficient of variation, one sample t-test, Pearson coefficient and multiple linear regression were used. Findings indicated that three skills such as planning, team building and familiarity with the legal and commercial rules had been significant difference with average scale (Respectively 12, 15 and 9). As well as, four factors like achievement motivation, challenge-taking, marketing and action-taking could be explain 56 percent of changes in dependent variable (students’ entrepreneurial intention). In other words, the four variables are predicted 56 percent of students' entrepreneurial intention and another 44 percent are predicted by other variables. At the end, according to the results, applicable recommendations were presented.