آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی ایران سال 2 تابستان 1379 شماره 6

مقالات

۱.

نظریه پرداری مدیریت محیط زیست در ایران

تعداد بازدید : 387 تعداد دانلود : 313
از آنجایی که در شرایط کنونی توسعه و عمران کشور تفکر غالب اقتصادی است لذا توسعه، ماهیتی برون زا یافته و این امر موجب شده تا نیاز به نظریه پردازی مدیریت محیط زیست در کشور مبرم تر شود. مقاله حاضر با تأکید بر اهمیت چنین مقوله ای در کشور و در جهت پایداری عملکردهای توسعه، تأکید بر نیاز به آموزش، جهت خروج از اقتباس مزمن از عملکردهای برون زا سعی در شناسایی مشکلات و پیشنهاد راهکارهایی جهت نظریه پردازی و مدیریت محیط زیست دارد. از آنجایی که روشها نمایانگر تفکر و نظریه های پایه ای هر امر علم هستند، لذا کاربرد(صرف) روشهای اقتباس شده از دیگر کشورها موجوب برخوردهای سلیقه ای شده که دستاورد آن انبوهی از گزارشات زیست محیطی است که در چهارچوبهای ملی جای نگرفته و پاسخگوی روند اقتصادی زیست محیطی توسعه کشور در بلند مدت نمی باشد.
۲.

موقعیت تحقیقات جهانی در زمینه شکل دهی مکانیکی فلزات

نویسنده:
تعداد بازدید : 917 تعداد دانلود : 34
شکل دهی فلزات یکی از کهن ترین روشهای تولید به شمار می رود. تحقیقات زیادی در زمینه تکمیل نظریه ها و گردآوری اطلاعات تجربی شکل دهی به انجام رسیده است. با وجود این، هنوز هم طراحی ابزار شکل دهی و ارزیابی کیفیت محصول در گرو روشهای سعی و خطاست. در این مقاله روند پیشرفت تحقیقات از نظر برآورد انرژی لازم در تغییر شکل مکانیکی، افزایش عمر ابزار و کاهش عیوب محصولات مورد بررسی قرار گرفته است.
۳.

کاربرد مدلهای فیزیکی در آموزش دروس مهندسی

نویسنده:
تعداد بازدید : 467 تعداد دانلود : 251
مدلهای فیزیکی همواره برای تحقیق در مسائل علوم و مهندسی به کار رفته اند، اما در سالهای اخیر استفاده از مدلهای فیزیکی در آموزش دروس نیز رواج یافته است. این مقاله به تشریح تحقیق انجام شده در خصوص به کارگیری چند مدل فیزیکی برای آموزش درس مهندسی پی می پردازد. در این تحقیق چهار مدل فیزیکی طراحی و ساخته شد. اثرهای مقیاس و مرز در مدلهای آموزشی باید آن قدر کاهش یابد که مانع رسیدن به اهداف آموزشی نشود. بنابراین، ارزیابی آموزشی مدلها ضرورت دارد. پس از آن که مدلها ساخته شد، ابتدا توسط مؤلف و همکاران مورد بررسی آزمایشی قرار گرفت و معایب اولیه آنها برطرف گردید. سپس برنامه ریزی شد که دانشجویان به کارکردن با این مدلها بپردازند. در هرجلسه پس از اتمام کار دانشجویان، پرسشنامه های نظرخواهی و سنجش اطلاعات دانشجویان در اختیار آنان قرار گرفت. در پایان نتایج بررسی شد و نتیجه گیری به عمل آمد. در این تحقیق علاوه بر مطالعه منابع منتشر شده در این زمینه، با تعداد زیادی از استادان دروس مهندسی پی در نقاط مختلف جهان تماسهای مستقیم برقرار شد تا تجربه های مشابه جمع آوری و جمع بندی شود.
۴.

تأثیر Mathematica بر تدریس و یادگیری ریاضیات مهندسی

تعداد بازدید : 293 تعداد دانلود : 133
آموزش ریاضیات به دانشجویان رشته های مهندسی، آنها را در حدی با ریاضیات آشنا می کند که برای تخصص آینده آنها کافی باشد. با پیشرفت سریع کامپیوترها شرایط کارخانه ها نیز به سرعت تغییر می کند و آموزش ریاضیات نیز ناگزیر باید تغییر یابد. دانشجویان یا مهندسان آینده به این سمت هدایت می شوند که ریاضیات را با نوشتن برنامه های ساده بر مبنای پیش فرضهای ریاضی درک کنند. هنگام حل یک مسئله، دانشجویان برنامه هایی می نویسند که ساده هستند، ولی برای حل مسایل وسیع تر و پیچیده تر کارایی ندارند. هنگام حل یک مسئله فنی واقع ی با یک نرم افزار ریاضی که توسط متخصصان نوشته شده است، وظیفه ماست که به مهندسان آینده یاد بدهیم که چگونه از نرم افزارهای ریاضی در دسترس استفاده کنند. در دوره زمانی 1378 1374 در مورد آموزش ریاضیات در گروههایی از دانشجویان آزمایشی را انجام دادیم تا بفهمیم چه نوع ترکیبی از آموزشهای کلاسیک با کارها کامپیوتری می تواند بهترین نتایج را بدهد. با توجه به آزمایشها، کامپیوتر یک خطر واقعی را به دنبال می آورد و آن نبود یک دید ریاضی درست در دانشجویان است و آنها فقط می پرسند که کدام کلید را باید فشار دهند. چنین مهندس دکمه ای، از فرضیات و شرایطی که بر مبنای آن الگوریتم مورد نظر کار می کند اگاه نخواهد بود، همچنین، او از محدودیتهای این الگوریتم نیز آگاهی نخواهد داشت. آزمایشهای بعدی نشان داد که ترکیب تقریباً مساوی از آموزش کلاسیک و آموزش به کمک کامپیوتر می تواند خیلی مؤثر باشد.
۵.

معرفی دانش ژئو تکنیک و ارزیابی کارنامه آن تا سال 2000

نویسنده:
تعداد بازدید : 298 تعداد دانلود : 275
در این مقاله کوشش شده است که ضمن معرفی زمینه های مربوط به دانش ژئوتکنیک و حوزه فعالیت آن، با اشاره به تاریخچه اجمالی آن از آغاز تا به امروز، دیدگاههای اصولی و مسیر پیشرفت آن نیز به طور مختصر مورد بحث قرار گیرد، همچنین با توجه به عناوین مجلات و زمان شروع انتشار آنها، زمان و عنوان گردهماییها و وقایع مشابه آنها در این مبحث، سهم نسبی کشورهای مختلف در پیشرفت این موضوع نشان داده شود و در عین حال، نگاهی به وضعیت توسعه این شاخه از علوم مهندسی در کشور خودمان داشته باشیم و سرانجام پیشنهادهایی ارائه شود. که بتواند حرکتهای آینده را از "پیری فرهنگی" به " تبادل فرهنگی" سوق دهد.
۶.

مکایزم های لازم برای ارتقای کیفیت آموزش (از راه دور) برای جوامع در حال تحول

نویسنده:
تعداد بازدید : 124 تعداد دانلود : 335
یکی از راههای گسترش امر آموزش با استفاده از امکانات وسیع ارتباطی از طریق آموزش از راه دور است. در این مقاله ضمن بیان اهداف و توضیح درباره اهمیت آموزش از راه دور سعی شده است با توجه به نقش این نوع آموزش و بررسی امکانات و شرایط لازم در کشور ابعاد مختلف موضوع روشن شود. همچنین شیوه های مناسب اجرایی آموزش از راه دور و اهمیت کاربرد آن در کشور و نیز مکانیزمهای لازم برای ارتقاء کیفیت آموزش از راه دور تشریح شده است. در کشور ما به علت شرایط متفاوت جغرافیایی و منطقه ای که موجب محدودیت گسترش تعلیم و تربیت به ویژه آموزش عالی می شود با استفاده از آموزش از راه دور می توان تا حد زیای این مشکل را برطرف ساخت.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹