آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: انتخاب مدیران با شایستگی های روانشناختی مناسب برای سازمان هایی مانند تأمین اجتماعی، که عملکردشان اثرات عمیق و دوربردی بر جامعه دارد، حیاتی است. با این حال، فقدان یک الگوی مشخص شایستگی در این حوزه بر نیاز به مطالعه ای تأکید دارد که شکاف موجود میان نظریه و عمل را پر کند و امکان ارزیابی و انتخاب مؤثرتر مدیران را فراهم سازد. با بررسی ادبیات این حوزه چنین الگویی یافت نشد. هدف: پژوهش با هدف ارائه الگوی شایستگی های روانشناختی مدیران جهت انتخاب در سازمان تأمین اجتماعی انجام گرفت. روش: پژوهش از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعه ای و از منظر روش گردآوری داده ها، یک پژوهش پیمایشی-مقطعی است. نمونه گیری به روش هدفمند انجام شده و با 13 نفر به اشباع نظری دست یافته شد. جامعه آماری بخش کمی با فرمول کوکران به حجم نمونه 165 نفر برآوردگردید. مقوله های زیربنایی پژوهش با روش تحلیل کیفی داده بنیاد شناسایی شد و الگوی نهایی با روش حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی گردید. تحلیل داده های کیفی با نرم افزار Maxqda نسخه 12 و بخش کمی با Smart PLS نسخه 4 انجام شد. یافته ها: در مرحله کدگذاری باز 227 کد شناسایی شد. داده های به دست آمده در 6 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی طبقه بندی گردید که شامل خودکارآمدی مدیران، نگرش مدیران، ادراک مدیران، انعطاف پذیری، شخصیت مدیران، فرهنگ شایسته پروری، شایستگی های روانشناختی مدیران، شایسته سالاری سازمانی، انتخاب و انتصاب مدیران، شایسته سازمان و توسعه فردی و اخلاق حرفه ای بود. از کلیه شاخص های به دست آمده از تحلیل کیفی مصاحبه ها، تعداد 58 شاخص، جهت ارائه الگوی شایستگی های روانشناختی برای انتخاب مدیران به کار گرفته شد. نتیجه گیری: اتخاذ راهبردهای شایسته سالارانه و رویکردهای روانشناختی سازمانی نه تنها سبب انتخاب مدیران شایسته تر می شود بلکه گامی بلند در جهت فراهم آوردن امکانات توسعه فردی و تعالی اخلاق حرفه ای است. این نتایج، نقشه راهی را ترسیم می کنند برای سازمان هایی مانند تأمین اجتماعی که به دنبال بهبود فرآیندهای انتخاب مدیران خود هستند و می کوشند تا بالاترین استانداردهای عملکردی و اخلاقی را پیاده سازی نمایند.

Presenting a model for the psychological competencies of managers for selection in the social security organization

Background: The selection of managers with appropriate psychological competencies is crucial for organizations like social security organizations, which have profound and far-reaching effects on society. However, the lack of a specific competency model in this field underscores the need for a study to bridge the gap between theory and practice, enabling more effective evaluation and selection of managers. A review of the literature in this field has not found such a model. Aims: The research was conducted with the aim of presenting a model of psychological competencies for managers to be selected in the social security organization. Methods: In terms of the purpose, the research is an applied-developmental research, and in terms of the data collection method, it is a survey-cross-sectional research. Sampling was done in a targeted way and theoretical saturation was achieved with 13 people. The statistical population of the quantitative part was estimated to be 165 people using Cochran's formula. The underlying categories of the research were identified using the foundation's qualitative data analysis method, and the final model was validated using the partial least squares method. Qualitative data analysis was done with Maxqda software and quantitative part was done with Smart PLS. Results: In the open coding phase, 227 codes were identified. The data were categorized into 6 main categories and 10 subcategories, including manager’s self-efficacy, manager’s attitudes, manager’s perceptions, adaptability, manager’s personality, the culture of competency cultivation, psychological competencies of managers, organizational meritocracy, manager selection and appointment, organizational competence and personal development, and professional ethics. Out of all the indicators obtained from the qualitative analysis of the interviews, 58 were used to present a model of psychological competencies for manager selection. Conclusion: Adopting meritocratic strategies and organizational psychological approaches not only leads to the selection of more competent managers but also represents a significant step toward providing opportunities for personal development and promoting professional ethics. These results draw a roadmap for organizations such as the Social Security Organization looking to improve their manager selection processes and strive to implement the highest performance and ethical conduct standards.

تبلیغات